Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): De siste par årene har bydd på store utfordringer i forsyningskjedene til svært mange bransjer. Knapphet på deler, nedstengte fabrikker og mangel på arbeidskraft har ført til høye priser og store forsinkelser på en rekke varer.
Det har blant annet mange bilkjøpere fått erfare. Den siste tiden har prisene økt på stort sett alle modeller, samtidig som ventetiden på de mest populære modellene bare virker å bli lengre og lengre.

Rykende fersk oversikt: Sjekk ventetiden på 86 elbil-modeller
- Vi vil se reduserte leveringstider
Men det er lys i tunnelen. I juni kunne vi fortelle at flere europeiske bilprodusenter meldte om bedre tilgang på nye mikrobrikker (halvledere), som er essensielle deler i nye elbiler, er bedre enn på lenge. Dette alene gjør at flere har kunnet gire opp produksjonsvolumet.
Og nå kommer Volkswagen med nok en positiv nyhet. I et intervju med amerikanske CNBC, sier Volkswagen-sjef Herbert Diess at de ser svært optimistisk på situasjonen i tiden fremover.
- Utsiktene er veldig gode, vi har god ordreinngang i Asia, og nå øker vi produksjonen. Vi vil se en økning i leveransene i andre halvdel av 2022, og vi vil virkelig se reduserte leveringstider for elbilene våre, sier Diess til CNBC.
Når det gjelder halvledere spesielt, ser situasjonen i markedet lysere ut for de fleste bilprodusentene, blant annet fordi etterspørselen etter forbrukerelektronikk som benytter mange av de samme brikkene, er nedadgående. Dette skyldes blant annet usikkerhet og strammere økonomi for befolkningen i store deler av verden.
Diess sier at tilgangen fortsatt utgjør en flaskehals i produksjonen, men tror ikke det vil vedvare særlig lenge.
- Vi vil se en lettelse på tilgangen gjennom de neste ukene, sier Diess.
Da vi sjekket leveringstiden på en rekke elbiler i juni, meldte den norske importøren Møller Bil AS om at flere VW-modeller ikke kunne leveres før sent i 2022 eller tidlig 2023. Nå kan det altså bli kortere leveringstid, hvis forventningene slår til.

Nå er det slutt for den populære elbilen
Satser stort på elbil
Volkswagen er verdens nest største bilprodusent etter Toyota, bare i 2021 produserte de hele 8,9 millioner biler. Selskapet har annonsert en svært offensiv elbilsatsing for de neste årene.
Foreløpig dominerer biler med forbrenningsmotor, men allerede i 2030 har selskapet mål om at minst 70 prosent av sine europeiske inntekter skal komme fra elbil-salg. I Kina og Nord-Amerika er målet 50 prosent av inntektene samme år.
Volkswagen er for øyeblikket aktuelle i Norge med de elektriske idmodellene ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz. Snart kommer de også med en elektrisk Passat-etterfølger, ID. Aero. Den kan du lese mer om i saken under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.