(Elbil24): VW ID. Buzz nærmer seg lansering, og den siste tiden har Volkswagen sluppet en rekke små smakebiter av den elektriske folkevognbusen - noe vi blant annet omtalte i denne saken:

Her ruller den nye splitter nye folkevognbussen ut fra fabrikken
Offisiell lansering er 9. mars. Vi skal teste bilen allerede fra 15. februar, en test du kan lese her på Elbil24.no 21. februar.
På turné i Norge
Men i praksis er bilen testet og testet og testet over lang tid. Denne uken har den blitt spottet forskjellige steder på norsk jord, og vi har nærmest kunne følge den etter hvert som bilder er blitt delt på sosiale medier.
Elbil24 fikk i dag nyss i at bilene var i Oslo, og traff på en gjeng fra VW da vi i formiddag på kort varsel rykket ut til Frognerparken, også kjent som Vigelandsparken. Vi må innrømme vi var spente, for hva er det med denne bilen som har gjort den til en sånn «hype» av dimensjoner?
I videoen øverst kan du se hvordan det gikk.
Og vedrørende hype: Se bare på de tidlige utgavene av folkevognbussen, og hvordan prisene på disse har skutt i været.
ID. Buzz mikser den gamle filosofien med den aller nyeste teknologien. For bilen er naturligvis en ren elbil, samtidig som dette er pakket inn i et tilsiktet klassisk design, ispedd morgendagens elementer.

To versjoner
Bussen vil komme i to versjoner, selv om den ene i grunnen ikke kan defineres som en buss. Den er nemlig uten annet enn forseter, og den er uten vinduer. Dette er en varebil, men kalles likevel ID. Buzz Cargo, tross at den ikke er en buss. Hvorvidt det er mulig å få en Cargo-utgave med vinduer er foreløpig ikke offisielt, men valget er der på de øvrige varebilene fra selskapet, så la oss håpe.
Samtidig kan vi nevne at både varebilen og personbilen kommer samtidig. Ut året kan vi likevel vente at de fleste velger en personbil, dersom setene enkelt kan tas ut.

Toyota satser på el-varebil
Dette naturligvis som en følge av at det ikke er avgifter eller moms på elbiler, så hvorfor velge kjipeste versjon, når personbilen ikke koster nevneverdig mer?
Det er også lett å tro at det vil bli omsatt marginalt av slike varebiler, men sannheten er at det er et skrikende behov for elektriske varebiler som også har litt rekkevidde. Og sistnevnte er vesentlig, for det finnes allerede en god del elektriske varebiler på markedet fra før, men fellesnevneren er at de ikke har særlig rekkevidde – spesielt ikke om vinteren. Her vil ID. Buzz utgjøre en forskjell, og vi tar det som en selvfølge at bilen kommer med varmepumpe som standard.

Flere utgaver
Sett med øynene til en varebilsjåfør vil ikke ID. Buzz være veldig lang, men som familiebil vil den nesten fem meter lange bilen antagelig virke stor. Akselavstanden er også lenger enn på de øvrige bilene i ID-serien, for her er den på hele 3,3 meter. Dette fordi ID. Buzz er bygget på den lengste av de tre planlagte MEB-plattformene.
ID.3 og ID.4 har som kjent en akselavstand på 2,76 meter, mens den viste konseptbilen ID.Life har en kortere akselavstand igjen.

Nå bygges den om til varebil - i Norge
Mang en SUV-eier vil sikkert erkjenne at SUV’en ikke bød på plass som håpet, for sannheten er at en SUV som regel har mindre innvendig plass enn en stasjonsvogn. Det mange er ute etter er antagelig mer en flerbruksbil, og det er nettopp denne klassen ID.Buzz befinner seg.
Den lange lengden mellom hjulene gir også plass til et enda større batteri enn vi ser i ID.3 og ID.4. Derfor sies det at ID. Buzz vil ha et batteri på 111 kWh for den firehjulsdrevne utgaven, og 82 kWh for den bakhjulsdrevne.
Om det på sikt vil bli mulighet for tohjulsdrift med det største batteriet, eller firehjulsdrift på det minste er foreløpig ikke kjent.
Vi kan forresten vente at utgaven med 82 kWh batteri får samme ladehastighet som ID.4 med det samme batteriet, som nå er oppgradert til 135 kW.
Det større batteriet på 111 kWh vil etter alt å dømme få noe mer, og vi blir ikke forundret dersom dette havner opp mot 200 kW, ettersom dette er maksimalt hva Ionity-laderne – som VW er deleiere i - kan gi med 400 volt ladespenning.

Kjent interiør
Innvendig er det naturligvis mye som er nytt, ettersom det er et helt annet karosseri utvendig. Likevel er det mange likhetstrekk fra forsetene og frem.
Bilen har den samme filosofien og brukergrensesnittet som ID.3 og ID.4. Vi kjenner igjen den store skjermen over midtkonsollen, som i de andre bilene fra VW er 11,9 tommer, men som vi her håper er på 13 tommer som i Skoda og Cupra.
Vi kjenner også igjen skjermen foran rattet, som også her er plassert på rattstammen. Girvelgeren sitter som en utstikker på høyre side av denne skjermen, akkurat som på de andre ID-slektningene.
VW har også meldt at det meste skal kontrolleres med touch-metoden, noe som i stor grad betyr berøringsskjermer og knapper med haptisk tilbakemelding.

14 elbiler til under 300.000 kroner: Sjekk våre favoritter
Det som er vel så interessant på en ID. Buzz er jo interiøret videre bakover. Prototypen vi ser her er utstyrt med to seter foran og tre seter på andre rad. Lenger bak, vil det komme en tredje rad som et alternativ, men vi kjenner ikke til om dette er en toseter eller treseter. Dermed kan vi heller ikke si hvorvidt bilen blir en syv- eller åtteseter.
Hvorvidt Cargo-utgaven vil bli å få med to eller tre forseter har vi heller ikke fått bekreftet, men se ikke bort fra at begge deler kan være et alternativ.
Tilgangen til det indre er også ganske interessant, for alle variantene vil ha skyvedører på begge sider, mens bakluken på denne var topphengslet.
Hvorvidt håndverkeren kan få alternativer med delte dører som er sidehengslede, eller om det kommer en stor sidehengslet bakdør, ja det gjenstår å se.
Og når vi først er inne på bakluken, så skal det sies at VW har fått til en særdeles lav lastehøyde fra bakken og opp til gulvet i bagasjerommet – et gulv som naturligvis er helt flatt. Hele veien frem til torpedoveggen.
Foran har bilen et svært kort overheng, og en relativt butt snute. I fronten har VW plassert en gedigen VW-logo, som på de gamle. Noe panser å åpne finnes faktisk ikke, men det er en serviceluke man kan felle ned, der du kommer til 12-volts batteriet, spylervæske og sånne elementære ting.

Kode og klar?
VW har allerede åpnet for reservasjon av ID. Buzz, både som varebil og personbil. Selve bestillingsprosessen åpner først i løpet av våren, når bilene også har fått en pris.
Noen hint er det ingen fra VW som har turt å gi oss, men la oss tippe – og dette er ren gjetting - at man må ut med rundt 550.000 kroner for en godt utstyrt utgave med det minste batteriet og tohjulsdrift. Dette basert på hva man må ut med for en godt utstyrt ID.4 med samme batteri og tohjulsdrift, pluss litt til.
Reservasjonene kan du altså legge inn nå, mens bestillingene tas i løpet av våren. De første kundene kan regne med å ha bilen hjemme i egen garasje en gang i september.
Sjekk også ut videoen øverst!
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.