Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Elbil24 var de første i Norge til å kjøre VW ID.3. Dette ga oss informasjon nok til også å avsløre VW ID.4, og allerede i fjor kunne vi også avsløre ID.5. Sistnevnte er i praksis kupé-versjonen av ID.4, og i november ble den offisiell for en hel verden. Bilen som ble vist var GTX-versjonen, som i likhet med ID.4 er den firehjulsdrevne utgaven av bilen.
Elbil24 fikk tilsendt et knippe bilder fra lanseringen på fabrikken i Zwickau i Tyskland (se bildekarusellen lenger ned).
VW avslører at GTX-utgaven skal by på 299 hestekrefter, mens ID.5 med bakhjulsdrift byr på 204 hestekrefter. Sistnevnte blir langtraveren blant ID.5-modellene, og får med det største batteriet på 77 kWh en rekkevidde på opptil 520 kilometer. GTX, med firehjulsdrift, skal klare 480 km etter WLTP-standarden.

Lover ellevill elbil i 2023
Bilen er bygget på samme MEB-plattform som de øvrige bilene i ID-serien, og har veldig mange av de samme med de samme byggeklossene.
OPPDATERT: Importøren har nettopp åpnet for forhåndssalg av bilen, og de første bilene skal være i landet i løpet av første halvår 2022, dersom alt går etter planen.
Her er prisene:
- ID.5 fra kr 436.400 inkl frakt og levering i Oslo
- ID.5 GTX fra kr 482.900 inkl frakt og levering i Os

Avslørt: Her er VW ID.5
Noe nytt
Når ID.5 kommer rullende ut på gata i Norge vil den allerede ha fått programvareversjon 3.0. Dette gir den økt mulighet for OTA-funksjoner, i tillegg til at den allerede fra start vil ha mulighet for raskere lading enn dagens ID.4 modeller.
Her finner du flere bilder av bilen:
For med det største batteriet vil biler med denne programvaren også leveres med en høyere ladeeffekt under hurtiglading. Under dagens lansering ble det lovet en effekt på 135 kW, mot dagens 125 kW med det samme batteriet. Det er dette som er bekreftet i dag.
Men Elbil24 ser derimot ikke bort fra at ladeeffekten på VW ID.5 økes ytterligere på et senere tidspunkt, basert på informasjon om andre merker med samme plattform og batteri som kan lades med enda høyere effekter enn dette.

Avslørt: Audi, Skoda, VW og Cupra får betydelig økt ladefart
Bilen vil også få mulighet for LED-Matrix hovedlys, som foruten å gi deg en personlig hilsen når du nærmer deg bilen, også dimmer automatisk ned bare akkurat der møtende trafikk befinner seg på en intelligent måte. Har du først hatt denne funksjonen, vil du aldri tilbake til noe annet.
Ettersom karosseriformen er noe forskjellig fra ID.4 er det også litt justeringer på bagasjeromsvolumet. ID.5 vil kunne ta imot 549 liter før du legger ned noen seterygger. Når disse er lagt ned, rommer den 1561 liter, forteller VW.
Bakluken er dessuten elektrisk betjent, og dersom du velger hengerfeste som tilvalg, kan den tohjulsdrevne bilen trekke et tonn, mens firehjulstrekkeren kan dra 1200 kg..

Som søster, så bror
VW er ikke det eneste av merkene innen VW-gruppen som tar et slikt grep om karosseriversjonene. Også Audi og Skoda har gjort det samme.
Audi Q4 Sportback er coupé-utgaven av Q4. Den er allerede på markedet og testet. Skoda Enyaq Coupé kommer først på markedet i februar/mars 2022.
I likhet med SUV-utgavene, vil også coupé-utgavene leveres med valgfri to- eller firehjulsdrift fra alle tre merkene.

VW-ledelsen i Tyskland fortalte for et års tid siden at ID.5 ville bli den sportslige utgaven av alle disse bilene. Av det VW forteller oss i dag er ytelsene foreløpig på nivå med SUV-utgaven, men hvem vet hva som kommer i fremtiden?
Får firehjulsdrift
Når VW nå trekker frem ID.5, så er det i GTX-utgave. Det betyr to motorer som gir høyere ytelser, og det betyr firehjulsdrift. Effekten i slektningen ID.4 GTX er også 299 hk, som i ID.5 GTX, og det fra et dreiemoment på 460 Nm.
Rekkevidden, som nå oppgis å være 480 kilometer for den firehjulsdrevne utgaven, er faktisk en smule kortere enn de 497 kilomterene de har oppgitt tidligere. For tidligere budskap spesifiserte at dette gjaldt GTX-utgaven, ikke bare den tohjulsdrevne ID.5, uten at dette har nevneverdig betydning.

VW ID.4, Audi Q4 eller Ioniq 5? Vi har en vinner
Utover dette har vi per nå ikke funnet andre tekniske forskjeller, bortsett fra de fysiske mål og innvendig volum som naturlig nok skiller ID.4 og ID.5 GTX.
VW-gruppen er heller ikke de eneste som tar slike karosserigrep. Også Volvo har tenkt samme tanke med den nå offisielle C40, en kupé-utgave av XC40, som allerede er på markedet. Alt det øvrige av teknisk art er likt mellom C40 og XC40.
Her finner du vår prøvekjøring av nykommeren C40:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.