Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Volkswagen ID.4 har allerede rukket å bli en solid suksess i Norge, med mer enn 13.000 registrerte biler siden introduksjonen i fjor. Det er nesten like mange som Model Y fra Tesla, som leder registreringsstatistikken i år, nettopp foran ID.4.

Volkswagen: - Nå skal vi levere elbiler raskere
Ny, rimeligere firehjulstrekker
Aller mest populær er GTX-utgaven, som har drift på alle fire hjul, den største batteripakka og de kraftigste elmotorene. Nå får denne selskap av ID.4 Pro 4Motion, som blir en litt rimeligere konfigurasjon, men fortsatt med drift på fire hjul og den største batteripakka på 77 kWh.
Volkswagen oppgir at denne vil få en rekkevidde på inntil 510 kilometer. Den leveres også med den nyeste programvaren som åpner for ladeeffekter på inntil 135 kW.
Sammenlignet med standardutgaven av ID.4 med tohjulsdrift, vil Pro 4Motion takle høyere hengervekt, 1200 mot 1000 kilo, det samme som GTX-utgaven.
Startprisen er satt til 468.100 kroner, inkludert frakt og levering Oslo - altså godt under den nye 500.000 kroners momsgrensen som trer i kraft fra nyttår. Og nettopp det er et poeng, for bilen forventes ikke å bli levert før i første kvartal 2023.

TEST: Tidenes beste Skoda?
ID.3 med stort batteri
I tillegg blir den mest kompakte bilen i ID-familien, ID.3, igjen å få med det største batteriet som foreløpig tilbys på MEB-plattformen. En ny utgave har fått navnet ID.3 Pro S Limited, og får altså en batteripakke på 77 kWh og en forventet rekkevidde på rundt 550 kilometer.

Limited leveres med en flere utstyrspakker som standard, inkludert navigasjonspakke, førerassistentpakke med ryggekamera, parkeringsassistent og nøkkelfri adkomst.
Prisen er satt til 398.100 kroner, og da er frakt og levering Oslo inkludert. Denne må du imidlertid vente noe lenger på, estimert levering er 2. kvartal 2023.
Vi kommer tilbake med flere detaljer når bilene er på plass i Norge, og vi får kjørt tester av dem.
Få også med deg denne saken:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.