Neste generasjon MEB-plattform

Volkswagen letter på sløret: Lengre rekkevidde og raskere lading

Planlegger store tekniske forbedringer for sin elbilplattform MEB.

ID-FAMILIEN: Bedre rekkevidde, raskere lading og bedre akselerasjon er tre stikkord for kommende elbiler basert på MEB-plattformen fra Volkswagen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ID-FAMILIEN: Bedre rekkevidde, raskere lading og bedre akselerasjon er tre stikkord for kommende elbiler basert på MEB-plattformen fra Volkswagen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!

(Elbil24): Volkswagen-konsernet har opplevd stor suksess med flere av modellene som er bygd på MEB-plattformen, ikke minst med trioen VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Nylig ble det kjent at versjon 3.0 av programvaren til disse bilene, vil inneholde flere forbedringer, blant annet økes maksimal ladeeffekt fra 125 til 135 kW, enkelte modeller vil sannsynligvis kunne motta enda høyere effekt.

Bedre rekkevidde

Dette er forbedringer på eksisterende MEB-plattform, men neste generasjon av denne vil åpne for langt mer. Under UBS Paris Electric Car Day, holdt salgs- og markedssjef Silke Bagschik for ID-serien hos VW et innlegg der hun lettet litt på sløret for neste generasjon av plattformen, skriver nettstedet Electrive.

Ifølge Bagschik sikter selskapet inn mot rekkevidder på inntil 700 kilometer, altså rundt 150 kilometer lenger enn de MEB-baserte modellene med lengst rekkevidde i dag.

Det er foreløpig ikke kjent hvordan denne økningen skal skje, men det kan henge sammen med at det en lang utgave av plattformen kan gi plass til en fysisk større batteripakke enn dagens største med 77 kWh-kapasitet.

I utgaver med batterier av samme fysiske størrelse kan det også handle om batterikjemi, aerodynamikk, og annen energieffektivisering. Dette kommer vi tilbake til når vi får vite mer.

Raskere lading

Samtidig opplyser VW at de tar sikte på å øke ladeeffekten til 200 kW, eller mer. I seg selv er det en kraftig økning fra dagens topp på 135 kW, men toppene sier lite om den totale ladetiden.

Skal ladetiden reduseres, handler det om å kunne ta imot høy effekt over tid, en utfordring de fleste elbilprodusenter har høyt oppe på agendaen.

Raskere akselerasjon

Den siste tiden har det kommet en rekke biler i familiesegmentet med akselerasjon som tidligere kun de råeste sportsbilene kunne matche. Ifølge Bagschik ønsker ikke VW å være noe dårligere, og med neste generasjon MEB kan man regne med akselerasjon ned mot 5,5 sekunder fra 0-100 km/t på de raskeste bilene med firehjulstrekk.

Det er usikkert når vi får se de første bilene som bygger på den oppgraderte MEB-plattformen, men vi vet at det kommer en lang utgave av ID. Buzz og en ny ID-modell som er ventet å erstatte dagens Passat - begge bygd på lang utgave av MEB. Men på sikt vet vi at VW har langt større planer.

Illustrasjon: VW
Illustrasjon: VW Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.