VW ID.1:

Volkswagen lover enda billigere elbil: Denne skal «alle» ha råd til

Nye VW ID.1 blir like stor som en Polo på innsiden - og den blir enda billigere enn nylig annonserte ID.2.

Volkswagen retter fokuset mot billigere elbiler. ID. 2all er allerede lansert. Planen er også å komme med en enda mindre og rimeligere modell. Foto: Ronny Hartmann / AFP
Volkswagen retter fokuset mot billigere elbiler. ID. 2all er allerede lansert. Planen er også å komme med en enda mindre og rimeligere modell. Foto: Ronny Hartmann / AFP Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): For få dager siden skrev Elbil24 om nye ID. 2all - en råbillig elbil fra Volkswagen som med sin rekkevidde og prislapp bør gi konkurrentene noe å tenke på.

Navnet «2all» spiller på at dette er en bil for alle, omtrent som den klassiske bobla var i sin tid.

25.000 EURO: ID. 2all har tydelige familielikheter med Polo og Golf, og vil koste under 25.000 euro når den kommer på markedet i 2025. Men VW lover en enda billigere elbil året etter. Foto: REUTERS/Fabian Bimmer
25.000 EURO: ID. 2all har tydelige familielikheter med Polo og Golf, og vil koste under 25.000 euro når den kommer på markedet i 2025. Men VW lover en enda billigere elbil året etter. Foto: REUTERS/Fabian Bimmer Vis mer

Men skal vi tro Volkswagen, er den imidlertid ikke billig nok.

VW-konsernet bekrefter nå at de vil lansere ID.1, skriver blant andre Autocar. Og den skal være betydelig rimeligere.

Rundt 200.000 kroner?

Der Volkswagen har som mål at ID. 2all skal koste under 25.000 euro, snakkes det om at det som etter alt å dømme blir modellen ID.1, vil prises under 20.000 euro. 20.000 euro tilsvarer om lag 228.000 norske kroner.

ID.1 blir Volkswagens hittil minste og billigste elbil og ideen er at dette skal være en modell alle har råd til.

I en pressemelding vektlegger Volkswagen sin intensjon om å øke fokuset på de små og billigere elbilene, noe ID.1 og ID.2all er et resultat av.

Mens ID. 2all skal tilsvare VW Golf i innvendig størrelse, er planen at ID.1 skal bli elbilenes svar på VW Polo. Vi vet allerede at ID. 2all vil ha ytre mål som er lik dagens Polo, så da er det å forvente at ID.1 blir litt mindre.

ID.1 og ID. 2all blir begge en del av den etter hvert tallrike ID.-familien. Fra før av har VW ID.3, ID.4, ID.5 og ID.Buzz, og den store sedanen ID.7 er også på trappene.

KAMELEON: Avhengig av lyset, skifter lakken farge. Video: Steinar A. Danielsen / Elbil24 Vis mer

Skoda og Cupra er med

Foreløpig er det ikke kjent hva ID.1 får av rekkevidde, ytelser, plass og øvrige spesifikasjoner.

En liten pekepinn kan vi likevel nevne: ID. 2all bli rett i overkant av fire meter lang og kommer med en rekkevidde på inntil 450 kilometer (WLTP). VW lover at ID. 2all vil kunne lades fra 10-80 prosent på ca 20 minutter.

Nye VW ID.1 skal bygges på en ny plattform, men denne er ikke offisiell foreløpig, skriver Mobilsiden.dk. På denne plattformen vil også Skoda og Cupra bygge sine versjoner av ID.1, men med annet design og trolig også litt andre priser.

ID.1 forventes til markedet i 2026, men foreløpig er det mye usikkerhet rundt lanseringstidspunktet. Elbi24 kommer tilbake med flere opplysninger så snart vi har dem.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.