Volkswagen tar grep: Lover mye mer effektive elbiler

Ny strategi skal også gi store kostnadsfordeler.

STOR NYHET: Elbil24 var til stede under verdenspremieren for den nær-ferdige bilen. Video: Steinar A Danielsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Under konferansen Tech Day 2023 har Volkswagen-konsernet nettopp avslørt at de fremover ønsker å gjøre seg langt mindre avhengige av underleverandører for å utvikle og produsere elbiler. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Volkswagen-konsernet står blant annet bak bilmerkene Volkswagen, Audi og Skoda.

Vil gjøre alt selv

Som kjent har pandemien med tilhørende komponentmangel, for ikke å glemme krigen i Ukraina, rammet Volkswagen og mange andre bilprodusenter hardt.

Derfor ønsker Volkswagen å produsere alle de viktige komponentene til elbilene sine selv, inkludert motorer, batterier, ladesystemer, samt klima- og kjølefunksjoner.

- Vårt mål er å oppnå teknologisk lederskap, også innen elektrisk mobilitet. Derfor er vi også her avhengige av vår interne kompetanse, og etter battericeller og elektriske motorer tar vi over utviklingen av pulsomformere og termiske styringssystemer, sier teknologisjef Thomas Schmall hos Volkswagen.

Ifølge Schmall vil dette gjøre Volkswagen Group til en av få bilprodusenter som kan tilby et «helhetlig, optimalisert komplett system».

20 prosent mer effektive

Ved å ta en slik kontroll, forventer Volkswagen at de vil kunne optimalisere komponentene i drivlinjen, og hvordan de fungerer sammen. Dette vil ifølge bilprodusenten gi betydelige effektivitetsgevinster. Bare det å finne den optimale kombinasjonen av enkeltkomponenter, vil kunne gjøre elbilene inntil 20 prosent mer effektive, tror selskapet.

Volkswagen viste blant annet fram en ny alt-i-ett varmestyringsmodul som er langt mindre, lettere, mer robust og mindre komplekst enn systemene som sitter i elbilene i dag.

Ny varmestyringsmodul til venstre, det gamle til høyre. Sistnevnte består av en rekke komponenter og slanger. Illustrasjon: VW
Ny varmestyringsmodul til venstre, det gamle til høyre. Sistnevnte består av en rekke komponenter og slanger. Illustrasjon: VW Vis mer

Modulen vil styre både klimaanlegg og regulere temperaturen i batteripakka, og skal ifølge selskapet sørge for lavere forbruk, bedre rekkevidde og raskere hurtiglading.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.