Elbilproduksjon

Volkswagen viser muskler mot Musk

Skal bygge om kjempefabrikken i Wolfsburg til å bli et supermoderne elbilproduksjonsanlegg.

NÅ GJELDER DET: VW-gruppen Herbert Diess har ambisiøse planer for elbilproduksjon i Tyskland. Foto: NTB
NÅ GJELDER DET: VW-gruppen Herbert Diess har ambisiøse planer for elbilproduksjon i Tyskland. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Europa elektrifiseres i rekordfart, og flere av de største bilprodusentene ruster nå opp produksjonsanleggene sine for å møte etterspørsel og strenge miljøkrav fra myndighetene.

Og i en tid der stadig mer skjer fra Kina og Asia, er det fortsatt produsenter som ser viktigheten av både å ha kontroll på verdikjeden, og produsere biler og batterier i nærheten av der kundene befinner seg.

NORGESFAVORITT: Norges mest registrerte bil i november, VW ID.3, har blitt kollisjonstestet. I videoen ser du hvordan det gikk. Video: Euro NCAP Vis mer

Enormt potensial

Dette er en av hovedgrunnene til at Tesla nå etablerer Gigafactory Berlin-Brandenburg, midt i hjertet av Europa. Her er det ventet at produksjonen av Europa-vennlige Model Y, batterier og drivlinjer vil starte opp allerede i andre halvdel av 2021.

Potensialet er enormt. Europeiske klimamål vil nemlig kreve rundt 30 millioner elbiler på veiene innen år 2030.

Når anlegget står ferdig, vil det være et av de aller største av sitt slag i Europa. Og selv om mange av prosessene vil være helautomatiserte, er anlegget ventet å sysselsette mer enn 10.000 arbeidere.

GIGANTISK: Slik blir den nye Tesla-fabrikken seende ut når den står ferdig til sommeren. Illustrasjon: Tesla
GIGANTISK: Slik blir den nye Tesla-fabrikken seende ut når den står ferdig til sommeren. Illustrasjon: Tesla Vis mer

Vil peke nese til konkurrentene

Ifølge Elon Musk selv, tar Tesla også sikte på å gjøre Gigafactory Berlin til verdens største batteriproduksjonsanlegg. Ikke nok med det: Her skal Tesla demonstrere hvordan biler kan produseres smartere og mye mer effektivt enn noe annet sted, har han uttalt.

Målsetningen er at det ikke skal ta mer enn 10 timer å bygge en bil.

Sitter ikke rolig i båten

Konkurrentene sitter naturligvis ikke med hendene i fanget. Tidligere denne uka gikk Volkswagen ut med planer om å gjøre deres produksjonsanlegg i Wolfsburg til «den banebrytende fabrikken» for høyautomatisert produksjon av elektriske kjøretøy, skriver Automotive News Europe (ANE).

Og det er ikke et hvilket som helst bilproduksjonsanlegg det er snakk om; anlegget i Wolfsburg er verdens største, og årlig ruller det mer enn 800 000 biler ut fra fabrikkportene.

SKAL BLI SUPERMODERNE: VW tar sikte på å gjøre fabrikkanlegget i Wolfsburg til en spydspiss innen elbilproduksjon. Foto: VW
SKAL BLI SUPERMODERNE: VW tar sikte på å gjøre fabrikkanlegget i Wolfsburg til en spydspiss innen elbilproduksjon. Foto: VW Vis mer

Ifølge kilder ANE har vært i kontakt med, skal Volkswagen-sjef Herbert Diess ha uttalt at de vil bygge om og oppgradere anlegget med det nyeste og beste innen elektrisk kjøretøyteknologi, men også innen programvare - med blant annet samme målsetning som Musk om å redusere byggetiden fra rundt 20 til 10 timer pr kjøretøy.

Rått parti - i hvert fall foreløpig

Volkswagen-gruppen er svært ambisiøse i sine målsetninger for elbilproduksjon i tiden framover. Fram mot 2030 er målet å produsere 29 millioner elektriske biler, fordelt på 74 hele modeller.

Til sammenligning passerte Tesla i vår én million solgte biler - men det var totalt siden 2012.

Går det som Tesla håper og forventer, blir dette imidlertid småtterier i fremtiden. Bare i Gigafactory Berlin alene, skal det etter hvert kunne produseres en halv million biler årlig.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer