Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): En konseptversjon av helelektriske Volvo XC40 ble først vist fram i forbindelse med Volvos elektriske 40.1-konsept i 2016.
Nå avslører produsenten noen detaljer om produksjonsversjonen av bilen, og lover blant annet god lagringsplass.

Disse 26 nye elbilene kommer i 2020
– Skandinavisk uttrykk
Det ferdige designet på bilen er enda ikke kjent, men Volvo forteller at de har gjort en del endringer både utvendig og innvendig i bilen.
Bilen vil i utgangspunktet være en elektrisk versjon av kompakt-SUV'en XC40 med forbrenningsmotorer, men bortfallet av forbrenningsmotoren, drivstofftanken, eksosrørene og den store grillen, har ført til noen endringer i utseendet,
En av endringen er i fronten, hvor bilen skal få en ny tett grill. Også på bakenden gjør fraværet av eksosrør at bilen har fått endringer her.
– XC40 har et modig og veldig gjenkjennbart Skandinavisk uttrykk. Med den nye helelektriske varianten har Volvo laget en mer stilren og moderne design. Ved at man ikke trenger en tradisjonell grill, har vi kunne lage en renere front. Det samme gjelder bakpartiet på bilen, der man har fjernet enderørene, sier Robin Page, Head of design i Volvo Cars.

I den nye grillen har det også blitt gjort plass til sensorene i bilens nye førerstøttesystem, også kjent som ADAS-plattformen (Advanced Driver Assistance Systems).
Får frunk
«Frunk», eller front trunk som det er en forkortelse for, ble først et begrep etter at Tesla sine biler kom på markedet.
Men langt ifra alle produsenter har fulgt etter. Volvo har derimot valgt samme løsning.
Batteriet har fått plass i bunnen av bilen, motorene har blitt størrelsesmessig mindre, og bilen har fått et lagringsrom under panseret som skal kunne romme om lag 30 liter.
Nytt interiør
På innsida av bilen vil XC40 by på et grensesnitt som, ifølge produsenten, er spesialutviklet for elektriske biler. Dette skal holde føreren informert om ting som batteristatus og liknende.

Polestar 2 får startknappen i setet
Interiøret skal også ha sporty designdetaljer og tepper laget av resirkulerte materialer.
Fra før er XC40 kjent for å ha gode lagringsmuligheter med ekstra plass i dørene og under setene. I likhet med forbrenningsversjonen, vil den elektriske ha en lastekrok til bager, og en liten søppelkasse midt i bilen som kan tas ut og tømmes ved behov.
Stor interesse
Volvo åpnet nylig en interesseliste for norske kunder og etter fem dager hadde over 5000 nordmenn satt seg på interesselisten.
– Det har vært veldig stor pågang etter at vi åpnet interesselisten. Vi er veldig godt fornøyd med interessen, både med tanke på hvor lite informasjon som er offentliggjort om bilen så langt, men også tatt i betraktning hvor mange elbiler som finnes på markedet i dag, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
En annen SUV det har vært stor interesse for er Mercedes-Benz EQC. Se den bli kollisjonstestet her.
Dette til tross for at spesifikasjoner som rekkevidde, batterikapasitet og pris foreløpig ikke er kjent.
– Den store interessen tyder på at en kompakt og høyreist SUV som XC40 fyller et tomrom i markedet. Vi er så vidt i gang med lanseringen av XC40 og forventer at interessen bare vil øke etter hvert som vi offentliggjør flere detaljer om bilen, sier Trosby.
Volvo Cars skal avsløre flere detaljer om de kommende ukene, før bilen vises fram offentlig 16. oktober.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.