Går fullelektrisk:

Volvo blir fullelektrisk

Samtidig blir de en ren nettbutikk.

BARE DEN FØRSTE: Volvo XC40 får snart følge av flere fullelektriske søsken i porteføljen fra Volvo. Foto: Fred Magne Skillebæk
BARE DEN FØRSTE: Volvo XC40 får snart følge av flere fullelektriske søsken i porteføljen fra Volvo. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Flere og flere bilprodusenter gjennomgår i disse dager en slags trosbekjennelse, en erkjennelse om at de må ta riktige valg for fremtiden. Nær ukentlig får vi meldinger fra produsenter som har «sett lyset». Forrige uke var det Jaguar som slapp meldingen.

I dag er det Volvo som melder at de konverterer, og innen 2030 skal bli helelektriske.

Frem til dette skal de fase ut alt som har med forbrenningsmotorer å gjøre, til og med hybridene. Sistnevnte er et viktig grep, for flere av dem som melder overgang til elektrisk gjør dette med en bismak. For det er stor forskjell på elektrisk og elektrifisert.

Vi ser det daglig fra andre markeder i Europa. Meldinger strømmer inn med tall som forteller hvor flinke de er i å konvertere til elektriske biler, som i svært mange tilfeller bare er konverteringer til elektrifiserte biler. Volvo skal altså gå hele veien, og bli elektrisk.

Allerede i 2025 regner de med at halvparten av salget skal være fullelektrisk, mens resten består av hybrider, altså elektrifisert.

Verdens første

Samtidig skal det legges til at Volvo tidligere har vist seg å være tidsoptimister, noe vi får håpe de har bedre kontroll på denne gangen. For på bilmessen i Genéve, for noen år siden, meldte de at de skulle være først i verden med Apple CarPlay. På en stand rett bortenfor stod Ferrari og meldte det samme.

I etterkant var flere andre bilprodusenter på gata med løsningen lenge før dem.

Volvo meldte også å bli først i verden med telefonen som nøkkel for bilen. Den skulle kommme året etter. Men bare en måned senere lanserte Mercedes-Benz en modell der telefon fungerte som nøkkel, mens Volvos kommende modell ikke engang var påbegynt.

Så får vi håpe de denne gangen holder tidslinjen, men Volvo er også ærlige på at dette ikke bare er selvvalgt. De forventer at endret lovverk vil være med på å tvinge hele bilbransjen i denne retningen, samtidig som god utbygging av infrastrukturen for lading vil gjøre elbilene mer akseptert blant kundene.

Kun nettbutikk

I fjor høst gikk det et gufs gjennom deler av bilbransjen, da Volvo sa opp sin avtale med bilkjeden Bilia. Hele forhandleravtalen ble sagt opp, noe som var det første signalet om at Volvo ikke har tenkt å selge biler på den tradisjonelle måten i fremtiden.

I dag tar de ordene i sin egen munn, og melder at de gjør fundamentale endringer i hvor og hvordan Volvo skal møte kundene sine. Alle de nye kommende helelektriske bilene de skal lansere fremover, vil kun selges online, melder de i dag. Alternativt vil det også være mulig å gå til en Volvo-forhandler og få hjelp til å kjøpe den online.

Dette skal blant annet skape det de kaller transparente, faste prismodeller. Navnet på løsningen skal være Care by Volvo, et navn som de til nå har brukt på sin nye eieform – der brukeren ikke kjøper bilen, men betaler en månedlig sum som inneholder alt fra bilen, til forsikringer, og andre løpende kostnader.

Størst fordel for hvem?

Forenkling og bekvemmelighet, forklarer Volvo det som. Som forbrukerjournalister er vi veldig klar over hvorfor Volvo tar slike grep.

De ønsker å eie bilen din, for på den måten å ha kontroll på hele verdikjeden.

Da kan de selv velge å legge service til sine egne verksteder, de kan forsikre den med sine egne avtaler, gjøre innkjøp av dekk og annet forbrukermateriell gjennom sine kanaler, og så videre.

At du som forbruker vil dra nytte eller goder av dette er på ingen måte selvsagt.

Ja, du får en fast pris som blir kjent for deg på forhånd - transparent, som Volvo kaller det - men er det nødvendigvis det samme som en god pris?

Ja, det kan være bekvemmelig med forutsigbarhet, men du gir samtidig Volvo all makt til å gjøre hva de vil med bilen din, med de ulemper dette kan medføre. Avtalen er med andre ord låst i det du går inn i den, og vi skal ikke forhåndsdømme den verken som god, dårlig, smart eller dum. Vær bare klar over at det som gir Volvo fordeler på deres side, nødvendigvis ikke er en selvskreven fordel for deg som forbruker.

Men at Volvo går fullelektrisk er vi ikke det minste skeptisk til. Det er kun snakk om tid før de av bilprodusentene som ennå ikke har erkjent fakta blir nødt til å gjøre det samme.

Det vil – som Volvo helt riktig forteller – lover og reguleringer sørge for.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.