Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Volvo har i dag lansert sin neste bil i porteføljen etter XC40 Recharge Pure Electric, og nei da, det ble ikke en Volvo-utgave av Polestar 2, en mer sedanlignende sak slik konseptbilen Volvo 40.2 ble vist i 2016.
Nykommeren heter Volvo C40, og må mer anses som en kupé-utgave av Volvo XC40.
Dette er derimot ikke en ukjent måte å friste kundene på, for Audi gjør akkurat det samme med Q4 e-tron, som også kommer i en Sportback-utgave. Skoda gjør det samme med Enyaq, som også kommer som en SUV og en kupé. VW gjør det samme med SUV’en ID.4 og kupé-slektningen ID.5. Nå lager altså Volvo en C40 av sin XC40.

Kjøper du denne, er det to ting du må betale ekstra for
Lik, men ulik
I bunn og grunn er det snakk om samme bil. Plattformen er den samme, motoriseringene er de samme, og bilene vil rulle med strøm fra samme type batteri, med 78 kWh energilager. Av dette er 75 kWh anvendbart, tilsvarende hva det er i både Polestar 2 og Volvo XC40.
Alt i alt er det med andre ord snakk om en karosseriutgave der taklinjen er lagt lavere i bakkant for å gi et mer sportslig preg – og hvorfor ikke?
For hvor mange ganger laster du eksempelvis bagasjerommet til taket? De absolutt fleste fullastede turer går med bagasje opp til kanten på bakruten, og da snakker vi ikke om store forskjeller lenger.
Bagasjerommet i C40 oppgis å være 413 liter, mens frunken er på 31 liter. Dersom dette ikke holder, kan den dra tilhenger på opp til 1.8 tonn, og den han ta taklast på inntil 75 kg, når selve takstativet eller boksen er medregnet. De aller fleste tallene er med andre ord nær identisk med XC40, bortsett fra taklinjnen som legges brattere ned i bakkant, og således skaper et annet visuelt inntrykk, noe flere produsenter har gjort med hell tidligere.

Når det gjelder de vitale mål er ikke bakkeklaringen kjent enda, men øvrige mål er som følger:
- Lengde: 4431 mm
- Bredde: 1850 / 2035 mm
- Høyde 1582 mm
- Akselavstand: 2702 mm
For flere spesifikasjoner, se tabellen.
Under lanseringen gjentok Håkan Samuelsson sitt budskap fra tidligere i dag om at halvparten av Volvos salg i 2025 skal være fullelektrisk, og at de innen 2030 kun skal selge fullelektriske biler.
For å spe på med enda flere miljøelementer fortalte han også at det ikke vil bli ekte skinn å finne i en ny Volvo i fremtiden.

Volvo blir fullelektrisk
Linn Fortgens har ansvaret for bærekraften i selskapet, og hun gjentok i dag budskapet om at Volvo ønsker å spore alle råvarer de bruker til produksjon av batterier og motorer. Utfordringen med slik sporing i form av såkalt blockchain er at mye av råvaren har skiftet hender allerede før sporingen tar til. Men alle forsøk og bidrag er bedre enn å gi blaffen.
Produksjonsstart av C40 vil bli til høsten, noe som tyder på at de første bilene kan komme til landet innen året er omme. Priser er naturligvis ikke kjent, men de bør ikke ligge langt unna det vi kjenner fra Volvo XC40, som betyr at du har en greit utstyrt bil for i overkant av 550.000 kroner, og en godt utstyrt utgave fra rett under 600.000 kroner.
Her er en sammenstilling av data fra XC40, og foreløpige data fra C40
Tekniske data
. | XC40 | C40 |
Motor: | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Effekt: | 408 hk | 408 hk |
Dreiemoment: | 660 Nm | 660 Nm |
Batteri: | Litium-ion | Litium-ion |
Batterikapasitet (brutto): | 78 kWh | 78 kWh |
Batterikapasitet (netto): | 75 kWh | 75 kWh |
Rekkevidde (WLTP): | 400 - 418 km | 420 km |
Ombordlader: | 11 kW | 11kW |
Hurtiglading: | 150 kW | 150 kW |
Ladestandard: | CCS | CCS |
0-100 km/t: | 4,9 sek | 4,9 sek. |
Toppfart: | 180 km/t | 180 km/t |
Egenvekt: | 2188 kg. | 2185 kg. |
Tilhengervekt: | 1500 kg. | 1.800 kg |
L x B x H: | 4425 x 2034 x 1647 | 4431 x 2035 x 1582 |
Akselavstand: | 2702 mm | 2702 mm |
Bakkeklaring: | 176 mm | Ikke oppgitt |
Bagasjerom: | 414 / 1290 liter | 413 |
Frunkvolum: | 31 liter | 31 liter |
Taklast: | 75 kg. | 75 kg. |
Varmepumpe: | Tilvalg | Ikke kjent |
Pris kr.: | 529.900 inkl. Frakt/lev. | Ikke kjent |
Garanti: | 5 år | 5 år |
Garanti batteri: | 70 % / 8 år / 160.000 km | 70 % / 8 år / 160.000 km |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.