Volvo EX90 - priser, spesifikasjoner og levering

Volvo lanserte EX90 - sitt nye elektriske flaggskip

Elbil24 var til stede under avdukingen i Stockholm. Her er alt du må vite om Volvo EX90.

NYTT FLAGGSKIP: Bli med Elbil24 på en gjennomgang av Vovlo EX90. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Stockholm, Elbil24): Volvo lanserer i dag elbilen EX90, en stor SUV som får sju seter som standard. Bilen blir i praksis å regne som en elektrisk etterfølger etter XC90, som har vært et flaggskip for Volvo siden 2002. XC90 blir imidlertid ikke faset ut ennå, og vil fortsatt være en viktig bil for Volvo i mange markeder.

Stor og romslig SUV med bakkeklaring på over 20 centimeter

EX90 er stor og høyreist, og måler 503 centimeter i lengden, 174 i høyden og 196 i bredden. Akselavstanden er 298,5 centimeter. Modellen er bygd på den nye elektriske plattformen SPA2, som også deles av Polestar 3.

Luftfjæringer og elektronisk styrte støtdempere kommer som standard, og EX90 kan skilte med en bakkeklaring på hele 20,8 centimeter.

Og i likhet med hva Polestar gjør med sin bil, fremhever Volvo at designen likevel er aerodynamisk. Begge oppgir en luftmotstandskoeffisient på 0,29, selv om EX90 er mer volumiøs.

Det merkes blant annet på bagasjerommet, som rommer hele 655 liter når fem seter er i bruk, og 310 liter dersom også de to siste setene bakerst slås opp. I tillegg har den en frunk foran på 34 liter.

Utstyrer du bilen med hengerfeste, kan den også dra henger på inntil 2200 kilo - det samme som omtalte Polestar 3.

Fortsetter etter bildene

Volvo EX90. Alle bilder: Bjørn Eirik Loftås

Volvo EX90. Foto: Volvo

Motorer, batteri og rekkevidde

EX90 kommer i første omgang i to utgaver til Norge, begge omtales som topputstyrte og har fått navnene Twin Ultra og Twin Performance Ultra.

Begge utstyrsversjonene kommer med to elmotorer og drift på alle fire hjul. Twin-utgaven byr på 408 hestekrefter og dreiemoment på 770 Nm, mens Performance-utgaven får 517 hestekrefter og dreiemoment på 910 Nm. De skal kunne gjøre unna 0-100 på henholdsvis 5,9 og 4,9 sekunder.

EX90 leveres videre med en batteripakke på 111 kWh, der 107 kWh er tilgjengelig. Det skal gi en rekkevidde på 580-585 kilometer målt etter WLTP-standarden.

Lynlading med effekter på inntil 250 kW er på plass, og Volvo lover at 10-80 prosent kapasitet skal være unnagjort på 30 minutter under optimale forhold.

Last ned alle tekniske data her (PDF)

Mye utstyr som standard

- Vi lanserer en meget godt utstyrt bil, der kundene ikke trenger å legge til noe særlig, til det vi mener er en god pris, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway, til Elbil24.

Og standardutstyret inkluderer blant annet panoramatak, lydanlegg fra Bose, infotainment fra Google, luftfjæringer, 21-tommer hjul, massasjeseter foran, adaptiv cruise control, head-up display, 360-graders kamera og naturligvis en rekke sikkerhetssystemer - inkludert flere nyvinninger. Volvo selv mener at EX90 er den sikreste Volvo noensinne, med et lass av sensorer både på ut- og innsiden.

Her er blant annet en egen sensor som gir beskjed dersom det er sovende barn eller kjæledyr i bilen når du er i ferd med å forlate bilen. Hvert år skjer det liv går tapt på grunn av slik gjenglemming, noe Volvo mener man unngår i EX90.

Store skjerm i midtkonsollen

På innsiden har Volvo lagt vekt på å bruke bærekraftige og resirkulerte materialer. Totalt er det brukt 48 kilo resirkulert plast og biobaserte materialer i EX90.

Foran dominerer en stor skjerm på 14,5 tommer i midtkonsollen, og har også denne gangen valgt Google som leverandør av operativsystem og apper. Bak rattet sitter et førerdisplay på 8 tommer.

Pris og levering

Og prisen? Den starter på 864.900 kroner for Twin Ultra og 904.900 kroner for Twin Performance Ultra. Da er verken eventuell moms eller vektavgift tatt med i regnestykket. Kommer dette innen bilene leveres, nærmer vi oss en million kroner også for den rimeligste av de to.

Bestiller man bilen på nett, får man også med vinterhjul med i prisen, og Volvo åpner faktisk for bestilling allerede i dag.

Ulempen er at det blir litt tid å vente. Det er estimert at de første kundebilene vil leveres til Norge i andre kvartal 2024.

Oppdatert artikkel

Elbil24 var til stede under avdukingen i Sverige, øverst finner du en video fra vårt første møte med bilen.

Vi kommer naturligvis også med mer informasjon om EX90 så snart vi får den.

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.