Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Volvo har nå lansert en ny elbil, EM90. Selv om bilen først er tiltenkt det kinesiske markedet, forventes den også til Europa på sikt. Bilen er det vi tidligere har kalt en MPV, eller flerbruksbil om du vil. At bilen ble lansert i Kina er fordi det er der den skal lages, og det er der den altså skal selges, til å begynne med.
Bilen fortjener definitivt å kalles premium, for den har både utstyr og teknologi på plass som setter den høyt på rangstigen. Alle seter er av typen som setter businessklasse på fly i skammekroken. Som bildene viser er det seks seter i den utgaven som nå er vist, og Volvos nye folkefrakter er virkelig noe for seg selv.

Føreren har en ryddig arbeidsplass, med få knapper utover det som finnes på en 15,4 tommers skjerm i midtkonsollen. I tillegg sitter det en 15,6 tommers skjerm i taket, som kan flippes ned ved behov. Denne er først og fremst ment for underholdning til passasjerene. Lydanlegget har fått 21 høyttalere plassert på strategiske steder, og det er Bowers & Wilkins som har levert utstyret.
Bilen er utstyrt med et batteri på 116 kWh, noe som gir en rekkevidde på 73,8 mil etter den kinesiske CLTC standarden, som riktig nok varierer noe fra WLTP som vi bruker i Europa.
Av ytelser skal den klare sprinten til 100 km/t på 8,3 sekunder, takket være en elmotor på 272 hestekrefter
Utvendig vil du kjenne igjen bilen på frontlyktene, som i Volvos ånd er formet som Tors Hammer. På EM90 har du også en opplyst grill, i tillegg til en opplyst logo. Bak er bokstavene i logoen også opplyst. Noe av dette kan måtte endres når bilen skal ut i andre markeder, basert på de gjeldende lover og regler i de respektive markedene.
Tidligere har vi ikke vært bortskjemt med at slike «skapbiler» har vært stappet med teknologi, men dette har Volvo har gjort noe med. Bilen har nemlig fått mye av den samme teknologien vi senere vil se i den nye EX90, arvtakeren til XC90.
Det betyr blant annet at bilen vil være fullt oppkoblet med 5G, den vil ha full pakke med både lidarer, radarer, og kameraer i alle retninger. Alt dette kobles sammen og prosesseres gjennom Snapdragon Cockpit Platforms.
Så gjenstår det å se når bilen eventuelt kommer til Europa, og ikke minst, hva den skal koste.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.