Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Svenske Northvolt er en av de store og kommende produsentene av batterier for blant annet elbiler. De har allerede inngått en stor avtale med VW-gruppen, men hva med de svenske bilprodusentene?
Der har det vært merverdig stille – til nå.
I dag annonserer både Volvo og Northvolt at de er i ferd med å inngå et samarbeid, et såkalt joint venture, med en splitt på 50/50. Første ledd i dette samarbeidet er å sette opp et forsknings- og utviklingssenter i Sverige, som skal være oppe og gå allerede neste år.
Hovedmålet her skal være å forske videre på neste generasjon batterier for elbiler, og ekspertisen skal hentes fra begge selskapene.

Klar seier i el-SUV trippeltest
Ny fabrikk
Avtalen innebærer også en ny batterifabrikk med kapasitet på opp mot 50 gigawatt-timer (50 GWh). Hvor denne fabrikken skal ligge er foreløpig ikke spesifisert, annet enn at den vil bygges et sted i Europa. Om ikke i Sverige, så kanskje i Norge?
Denne fabrikken har som mål å være i gang fra 2026.
Men det stopper ikke der, for Volvo har også forpliktet seg til å ta ut 15 GWh med battericeller per år fra Northvolts eksisterende fabrikker fra og med 2024. Strengt tatt betyr dette at mesteparten av Volvos batterier i fremtiden skal kommer fra Northvolt – en avtale vi nærmest har ventet på skulle offentliggjøres.
Volvo har som mål at halvparten av salget i 2025 skal være fullelektriske biler, et mål som strekker seg til 100 prosent i 2030.

Mener dette batteriet vil bli en revolusjon
Renere produksjon
Så hvorfor er det så viktig for Volvo å få batterier fra en svensk landebror? Svaret på dette gjelder ikke bare Volvo, men også andre produsenter. For en stor del av en elbils karbon-fotavtrykk stammer fra batteriene og produksjonen av disse.
Volvo får i dag mye av batteriene fra Kina, der selve produksjonsmetodene ikke er av ypperste standard. Dette ligger i bunnen for Northvolts filosofi, og det er enklere å gjøre noe med i all den tid Skandinavia er gode på vannkraft – ikke kullkraft.
Den nye fabrikken skal operere med hundre prosent fornybar energi, noe som også blir en viktig faktor i avgjørelsen for hvor den skal ligge.

Mer premium = høyere standard
En annen viktig faktor for det nye teamet er å lage et enda mer premium batteri, med høyere energitetthet, og raskere ladefart. I et intervju med Elbil24 forteller teknisk sjef i Volvo at dette står høyt på dagsordenen.
Volvo ser på seg selv som en bilprodusent av premium biler, og må derfor levere på forventninger om dette, også når det gjelder rekkevidde og ladehastighet. Han er tydelig på at de ser det som en nødvendighet å komme seg over på 800 volt ladespenning, for rekkevidde og ladehastighet er blant de to tingene en elbil blir vurdert først på i dagens marked. Der ønsker Volvo å være langt fremme. I det samme intervjuet fortalte Green at de var i ferd med å inngå en avtale med en av de store ladeoperatørene.
Avtalen er nå gjort kjent, og er inngått med Plugsurfing. Dette gir blant annet Volvo og Polestar tilgang til reduserte priser på Ionity sitt ladenettverk, et nettverk som også støtter lading på 800 volt.
Forøvrig gjelder avtalen med Northvolt hele Volvo Car Group, og inkluderer Polestar.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.