Hurtiglading:

Volvo og Polestar med ladeavtale

Ønsker å sikre rask lading til rimelig pris, men hvor lenge?

Plugsurfing: Avtalen går gjennom selskapet Plugsurfing, som er en roaming-operatør. Foto: Polestar
Plugsurfing: Avtalen går gjennom selskapet Plugsurfing, som er en roaming-operatør. Foto: Polestar Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Som kjent har Tesla valgt å bygge sitt eget ladenettverk, mens de store tyske bilprodusentene har valgt å inngå et samarbeid. Resultatet av dette samarbeidet er ladeselskapet Ionity, der også Hyundai og Kia har kastet seg på.

Volvo og Polestar melder nå at de har inngått et samarbeid med ladeselskapet Plugsurfing, for på den måten å tilby en enklere ladeprosess.

Både eksisterende og nye kunder av både Volvo og Polestar vil derfor få et ladekort, eller de kan benytte Plugsurfing-appen. På sikt vil dette kunne håndteres i bilens egen app. På denne måten får de enkelt betalt for ladingen på over 200.000 offentlige ladepunkter rundt om i Europa.

En viktig detalj

En gunstig fordel med denne avtalen er at eierne også får reduserte priser - også hos Ionity. Ladeprisen er satt til kr. 3,54 flatt for Volvo, mens Polestar oppgir 0,35 Euro, som ender opp med omtrent det samme. Dette er en langt bedre priser enn ved normal drop-in hos Ionity, som er kr. 8,40 per kWh levert, desidert dyrest av alle ladeoperatørene dersom man ikke har en rabattavtale.

Det er en slik avtale Plugsurfing og Ionity nå har inngått med Volvo og Polestar, men med en liten hake.

For avtalen gjelder per nå bare for 12 måneder. Alle eksisterende kunder av Polestar får en slik avtale gjeldende fra 1. juli i år, mens nye kunder får fra de kjøper en ny bil fra og med 1. juli. I begge tilfeller gjelder avtalen de neste 12 månedene.

Haken er at verken Polestar eller Volvo har klarlagt hva avtalen vil innebære etter at disse 12 månedene er over.

UTVIDER STADIG: Tesla bygger ladere i høyt tempo. Her under oppførelsen av anlegget på Nebbenes. Foto: Fred Magne Skillebæk
UTVIDER STADIG: Tesla bygger ladere i høyt tempo. Her under oppførelsen av anlegget på Nebbenes. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Vi har forespurt både Polestar og Volvo om avtalevilkårene etter at den første perioden er over, men begge håper å kunne ha dette klart innen avtalen trer i kraft 1. juli. Det ligger i kortene at disse avtalene gjøres i fellesskap for begge merkene, da de er i familie i form av samme eiere.

Dyrest, men tilgjengelig

Ionity har fått mye pepper for å sette så høye priser for drop-in kunder. For de med biler fra VW-konsernet, Mercedes-Benz, og de andre selskapene som er med på eiersiden, er prisene konkurransedyktige. Men så kan man spørre seg om løsningen er god eller dårlig, for Ionity slipper i det minste andre merker til. De må bare betale en høyere pris.

Er dette noe mindre elegant enn å utestenge alle andre merker fullstendig, slik Tesla gjør?

For på Teslas ladenettverk kan man kun lade Tesla – foreløpig. For også Tesla har sagt de er villig til å slippe andre merker til, men det må være visse betingelser som ligger til grunn - blant annet at eventuelle andre produsenter sier seg villig til å bruke Teslas løsning for identifisering og betaling, som foregår i kommunikasjonen mellom bil og lader. Tesla virker ikke å ha til hensikt å begynne med verken ladebrikker, kortbetaling eller annet.

Så gjenstår det å se hva myndighetene mener om dette, ettersom de nå ser på et mulig krav om at lading skal kunne betales med ordinært betalingskort.

Det er likevel ikke sikkert dette blir noen utfordring for Tesla, ettersom belastningen faktisk gjøres gjennom det kreditkortet eierne har lagt inn i sin profil hos Tesla.

ÅPENT FOR ALLE: Ionity sitt ladenett er åpent for alle som er villig til å betale. Foto: Fred Magne Skillebæk
ÅPENT FOR ALLE: Ionity sitt ladenett er åpent for alle som er villig til å betale. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ikke overraskende

At Volvo og Polestar har jobbet med en avtale mot Ionity er ikke overraskende. I et intervju med representanter fra Volvo, har Elbil24 tidligere blitt fortalt at de ser etter en avtalepartner på nettopp lading.

Både Tesla og Ionity ble nevnt, men det var den gang åpenbart at de siktet mot Ionity, ettersom de samtidig ga klart uttrykk for å ville over på 800 volt ladespenning.

Det kan Ionity levere, men ikke Tesla, enn så lenge, men hvem vet hva fremtiden måtte bringe i så måte.

Elbil24 kommer tilbake til detaljene for avtalen mellom Plugsurfing og Volvo / Polestar så snart detaljene er klare. Per nå får kundene rabattavtale for lading kun for de første 12 månedene.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.