Lanserer klimaplan:

Volvo skal bli karbonnøytralt merke

Sier de skal redusere karbonavtrykket med 40 prosent innen 2025.

KLIMASATSING: Volvos første elbil XC40 Recharge skal bare være starten på merkets klimasatsing. Foto: Volvo
KLIMASATSING: Volvos første elbil XC40 Recharge skal bare være starten på merkets klimasatsing. Foto: Volvo Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Denne uken lanserte Volvo sin første helelektriske SUV, nemlig XC40 Recharge.

Bilen, som har firehjulsdrift og over 400 kilometer rekkevidde, skal imidlertid bare være starten på Volvos elektriske eventyr. Fremover skal nye modeller og en omfattende klimaplan ta merket inn i en grønnere fremtid.

Recharge-bilene

Vi tar bilene først. For som den oppmerksomme har fått med seg, har den elektriske versjonen av XC40 fått tilnavnet Recharge. Og dette er bare første bil ut av en ny modellportefølje fra merket.

De neste fem årene skal Volvo lansere en ny helelektrisk modell hvert år, og i 2025 skal halvparten av det globale nybilsalget komme fra helelektriske biler. Resten vil også være elektrifiserte, som det heter, men i hybridform.

Recharge blir det overliggende navnet for alle rene elbiler og plug-in hybrider fra Volvo.

– Vi har sagt det mange ganger før, Volvo Cars’ fremtid er elektrisk. Med lanseringen av den helelektriske SUVen XC40 og modellporteføljen Recharge tar vi i dag et stort steg i den retningen, sa Håkan Samuelsson, CEO og president i Volvo Cars, under lanseringen v XC40 Recharge.

Elektriske forpliktelser

For å møte den etterspørselen Volvo forventer etterr Recharge-bilene skal Volvo Cars tredoble produksjonskapasiteten for elektrifiserte biler. Neste år skal Volvo også lansere en «Designer’s Choice selection» bestående av populære Recharge-modeller, noe selskapet forventer at skal korte ned leveringstiden.

For alle Volvos modeller skal bli tilgjengelige som Recharge-biler, fra den minste SUVen XC40, via 60-serien til selve flaggskipet, XC90.

Dette betyr altså ikke nødvendigvis helelektriske, men elektrifiserte biler.

Volvo skal også være den første konvensjonelle bilprodusentene som har forpliktet seg til en helhetlig elektrifisering, og til å fase ut biler som kun ble drevet av en ren forbrenningsmotor. Fra og med i år skal alle nye Volvo-modeller som lanseres på markedet være elektrifiserte

Klimaplan

Men Volvo stopper ikke der. Samtidig som produksjonsversjonen av deres første Rechargemodell så dagens lys, lanserte også selskapet en klimaplan.

Planen, som de selv kaller bransjeledende, har som mål å redusere karbonavtrykket i bilenes livssyklus med 40 prosent per bil.

Innen 2040 skal selskapet være klimanøytralt.

Den nye klimaplanen består av konkrete tiltak som støtter opp om Parisavtalen fra 2015, der et av målene er å redusere global oppvarming til 1,5 grader celsius sammenlignet med førindustrielt nivå.

I tillegg til å redusere eksosutslipp gjennom en overgang til elektrifisering skal Volvo også lansere tiltak for å redusere utslipp i produksjonsnettverket, i leverandørkjeden, gjennom resirkulering og gjenbruk av materialer, og i driften forøvrig.

Skal bli klimanøytralt merke

Volvo Cars har allerede en ambisjon om å ha klimanøytral produksjon på verdensbasis innen 2025 og motorfabrikken i Skövde ble selskapets første klimanøytrale anlegg.

– Vi forandrer selskapet vårt gjennom konkrete handlinger, ikke gjennom symbolske løfter. I Volvo tar vi tak i det vi kan kontrollere selv, som er både driften vår og eksosutslippene fra bilene våre, samtidig som vi må ta grep der vi kan utgjøre en forskjell gjennom påvirkning, som å invitere leverandørene og energisektoren til samarbeid, for nå ambisjonen om en klimanøytral framtid, sier Samuelsson.

For å klare å redusere karbonavtrykket til selskapets biler med 40 prosent per bil innen 2025 har Volvo tatt flere grep. Innen 2025 skal 50 prosent av det globale salget bestå av helelektriske biler, noe som kan resultere i en halvering av eksosutslippene per bil mellom 2018 og 2025.

I tillegg jobber Volvo for å redusere Co2-utslippet i den globale leverandørkjeden med 25 prosent innen 2025.

Innen 2025 skal andelen resirkulert plast som brukes i nye Volvo-biler være på 25 prosent, samt at karbonutslippet som genereres av selskapets øvrige operasjoner, eksempelvis gjennom produksjon og logistikk, reduseres med 25 prosent.