Sier opp forhandlerkjede:

Volvo tar en Tesla

Skal eie kunden og ta mer av pengene selv.

FÆRRE FORHANDLERE: Volvo har sagt opp avtalen med forhandlerkjeden Bilia. Foto: Reuters/Denis Balibouse
FÆRRE FORHANDLERE: Volvo har sagt opp avtalen med forhandlerkjeden Bilia. Foto: Reuters/Denis Balibouse Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Forhandlerkjeden Bilia har nå fått oppsigelse på avtalen de har med bilprodusenten Volvo, med en oppsigelsestid på to år. Over en firedel av Bilias papirverdi forsvant i et aksjeskred på over 26 prosent, som følge av nyheten. Volvo ble på sin side verdt 1,9 prosent mer.

Oppsigelsen gjelder for både salg og verkstedtjenestene hos Bilia.

Årsaken til oppsigelsen skal være at Volvo i større grad ønsker å gå over til større andel salg over internett, og at de innen 2025 ønsker at halvparten av alle salg foregår online.

Tar en Tesla

Tesla er det første merket som i større skala har benyttet en slik salgsform i bilbransjen. De har et mindre antall utstillingslokaler, der kunder kan komme og få veiledning og hjelp. Noen av disse lokasjonene har også verkstedfunksjoner på samme sted, samtidig som disse lokasjonene også fungerer som utleveringssted for nye biler.

Volvo sikter altså på å gjøre noe tilsvarende, men denne salgsformen er ikke ny for konsernet Geely, som Volvo er en del av.

De har allerede online salg – og kun det - av Polestar. Merket har riktig nok et og annet demorom, som blant annet i Oslo sentrum. Likevel foregår kjøpet som oftest fra kundenes egen sofa, via internett.

Volvo-eier Geely har også det nye merket Lynk & Co, som kommer til Europa neste år. De skal først og fremst selge bilene gjennom abonnement, der du får en bil som du betaler en månedspris for. Da er forsikringer, vedlikehold og hele pakka inkludert.

Dette minner igjen mye om Care by Volvo, der Volvo mener at det er bedre at de eier bilen, og at kunden kun betaler en månedlig pris som skal dekke det hele.

AVDUKET: Den elektriske Volvo XC40 fikk europapremiere i Oslo. Vis mer

Etterspurt?

Denne formen for bilhold prøves av flere bilprodusenter og importører. De selger denne formen for eierskap som om det er noe markedet etterspør.

Men denne eierformen må på ingen måte forveksles med delingsmodeller, der flere er med i et slags kollektiv. Der deler de tross alt på kostnadene. Her sitter du med hele regninga.

Vi har tidligere utfordret Volvo på å finne undersøkelser der denne eierformen står på kundenes ønskeliste, uten å ha fått noe ut av det. Det er nemlig ikke bare fordelene ved å kutte antall ledd som er tanken.

Når bilen eies av Volvo, Lynk & Co, eller andre bilprodusenter, så er det også de som bestemmer hvor service og øvrig ettermarked skal gjøres. Når du eier bilen kan du jo finne på å ta dette hos et frittstående verksted, som NAF, Snap Drive, Mekonomen eller andre.

Det er du i din fulle rett til, uten at det går på bekostning av garantien.

Pengegaloppen

Denne pengeflukten ønsker bilbransjen - inkludert Volvo - å lukke døra for, men så lenge de ikke kan kreve at du tar service på et merkeverksted, så er det bedre for dem om du heller leier bilen, og de eier den. Da er det også de som avgjør hvem som skal vedlikeholde den, og det er gode grunner til å sitte med denne beslutningsmyndigheten.

Bilia-sjefen sier til Bilnytt.no at 75 prosent av profitten kommer fra nettopp ettermarkedet, mens salgsvirksomheten gir de siste 25 prosentene.

Da er det for bilprodusentene viktig å få så stor andel som mulig av dette ettermarkedet, og det gjøres best ved at de eier bilen selv, og lar deg bruke den mot en avtalt fast sum.

Etter hvert som bilparken går over til elbiler vil det også bli mindre behov for service, og da blir det enda viktigere å eie det lille ettermarkedet som blir.

Noen servicepunkter og showrom må jo Volvo likevel ha. I Sverige har de den senere tid kjøpt opp et par forhandlerkjeder, som antagelig passer en fremtidig modell under eget eie.

Å kjøpe opp hele Bilia-kjeden ville blitt voldsomt, ettersom Volvo-delen kun utgjør i underkant av 22 prosent av Bilias virksomhet. Samtidig har Bilia stått for rundt 35 prosent av salget av Volvo i Norge, forteller bransjenettstedet Bilnytt.

Avtalen med forhandlerne og verkstedene i Norge som ikke er en del av Bilia er ikke sagt opp.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer