Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Volvo er i skuddet som aldri før, og rapporterte nylig at de akkurat har hatt tidenes beste salgsresultat for første halvår. Merket har alltid ønsket å bli sett på som et premium bilmerke, noe som gjenspeiles i prisene. Av rene elbiler har de foreløpig kun den firehjulsdrevne XC40 å by på. Dette er en bil som starter på 524.900 kroner, noe som snart vil endres.
For med XC40 startet Volvo såkalt «top-down», altså at de lanserte den mest avanserte og kostbare modellen først, for deretter å bygge opp volumet ved å lansere rimeligere modeller etter hvert.
I løpet av høsten skal de også sette i produksjon en ren forhjulsdreven modell som med sin ene motor får en ytelse på 231 hestekrefter, mot dagens firehjulsdrevne versjon som byr på 408 hestekrefter. Den forhjulsdrevne utgaven får et batteri på 69 kWh, og skal ha en rekkevidde på rundt 40 mil. I praksis blir dette en bil som ligger et sted mellom VW ID.3 og ID.4 i form og størrelse, men fortsattby på den gode bakkeklaringen.

Volvo åpner for bestilling av elbil-nyheten
Volvo er langt fra de kjappeste når det gjelder hurtiglading, men opplyser at det her skal ta rundt 32 minutter å lade fra 10 – 80 prosent, en informasjon som betyr lite uten at man tar også opplyser mengden energi dette utgjør.
Underveis i XC40 sin relativt korte levetid er det gjort endringer gjennom programvare og annet. Den nye utgaven vil naturligvis ha alt dette fra start.
Som sagt har Polestar allerede gjort disse grepene for sin Polestar 2. Polestar har også hatt en periode der de har ligget et hakk under Volvo i pris. Dessverre blir de norske prisene for den tohjulsdrevne utgaven først kjent litt nærmere lansering her til lands, som er litt utpå høsten.

Polestar 2 blir 80.000 kroner billigere
Om du ikke ønsker å kjøpe eller binde deg til en bil på permanent basis, vil også denne bli å få gjennom systemet Care by Volvo, der du tegner en slags langtidsabonnement og betaler en månedlig pris for å ha bilen, med mulighet for å hoppe av med kort varsel.
Om vi skal begi oss ut på å tippe en pris, så antar vi å kunne se en reduksjon tilsvarende det vi så da Polestar kom med sin tohjulsdrevne utgave. Den forhjulsdrevne utgaven av XC40 er nemlig bare kommunisert på det svenske markedet, enn så lenge.
Volvo har som kjent også vist oss bilder av deres nye C40, en kupé-utgave av XC40. Denne kan etter alt å dømme fås med valgfri to- eller firehjulsdrift fra start.

Her er Volvo Concept Recharge
Neste år kommer også den fullelektriske utgaven av XC90, en helt ny bil fra selskapet. Nylig avduket de også Concept Recharge, en bil som viser designretningen for fremtidens biler fra Volvo, og det skal ikke feies under teppet at Volvo er inne i en god steam.
De er tidlig ute med elektrifiseringen, og en rapport som ble fremlagt av Transport & Environment i slutten av juni ga tydelige indikasjoner på at Volvo, sammen med Volkwagen, ligger i tet med tanke på å være klar for den fullelektriske fremtiden.
Så gjenstår det å se om landet der alle virker å ha lyst på firehjulsdrift – Norge – er moden for en forhjulsdreven fullelektrisk Volvo XC40, eller kanskje en C40. Vi oppdaterer så snart prisene blir kjent.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.