Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Det ble samlet registrert 8.511 elbiler i april måned. Det ville vært enkelt å lese av disse tallene, for deretter å si at vi har en kraftig nedgang i salget av elbiler fra forrige måned.
Historien forteller likevel at april måned har vært en dårligere måned enn mars hvert eneste år siden 2014. Mye av årsaken for dette ligger i at påsken ofte inntreffer i april, og vi dermed har mange dager med påskestengte forhandlere.

NÅ: Inntil 30 prosent dyrere å hurtiglade
Det har seg også sånn at tallene indikerer antall registreringer, ikke antall salg. Joda, man må selge bilene for å få dem registrert, men bilene kan heller ikke registreres før de ankommer landet. Dette bærer resultatene fra april et sterkt preg av, for antallet nyregistreringer ble omtrent halvparten av hva det ble måneden før.
I resultatene for april ser vi også store variasjoner fra hvordan månedslistene normalt har sett ut den senere tiden, for på topp finner vi - litt overraskende - Volvo XC40 P8 Recharge, med 598 biler. Det er første gangen denne bilen topper lista, siden den kom på markedet i fjor.
Skoda Enyaq følger tett på, med 534 biler, mens Volkswagen ID.4 havnet på en tredjeplass med 462 biler. Med andre ord, det var ingen bilmodeller som dro lasset med et stort volum, annet enn at en jevn strøm av en rekke modeller likevel holdt det totale volumet opp på det vi må kalle et normalnivå.
Her finner du salget måned for måned, og år for år. Hold musepekeren over punktene for flere detaljer:
Vekst, men moderat
Så langt i år er det registrert 39.331 elbiler, mot 30.589 på samme tidspunkt i fjor. Det er jo tross alt en solid økning, men langt fra nok til å tilfredsstille enkelte spådommer om nærmere 150.000 elbiler på året i sin helhet.
Tesla Model Y leder som ventet racet så langt i år, med 3.437 biler på årets fire første måneder – etterfulgt av VW ID.4 med 2.229 biler. Ioniq 5 har så langt trukket det tredje lengste strået, med 2.037 biler.

Vi begynner samtidig å se effekten av at det kommer mange nye modeller på markedet. En ting er at antallet med nyregistreringer fordeles ut på mange flere modeller, samtidig som vi ser at de bilene som har holdt volumet oppe over lengre tid begynner å dabbe av.
Vi finner eksempelvis Nissan Leaf først nede på en 14. plass når vi ser på året så langt, og Audi e-tron – som også har vært månedsvinnere flere ganger tidligere – ligger på en tiendeplass. BMW i3 har nå falt helt ned på en 36. plass for året så langt, men dette veies opp av nykommeren BMW iX, som er helt oppe på en sjette plass til nå.
Både antallene og miksen er et resultat av tilgang. Ikke bare har det vært mangel på halvledere i lengre tid, men den pågående krigen i Ukraina har også resultert i skjevheter i tilgangen på biler. Dette påvirker leveransene kraftig, og slår hardere ut for noen enn for andre.

Skoda Enyaq, VW ID.4 eller Audi Q4? Se hva eierne liker og misliker
Både Russland og Ukraina er i tillegg leverandører av en rekke råvarer som brukes i bilindustrien, noe som også gir skjevheter merkene i mellom, og i stor grad påvirker totalregnskapet.
Det skal således bli spennende å se hvordan året vil se ut i sin helhet, når vi om noen måneder igjen har feiret nyttår.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.