Volvo EX30

Volvos billigste – rask som en Ferrari

Den blir Volvos minste og billigste bil, men elektriske EX30 har skjulte talenter: Den kjører i fra Porsche og er like rask som en Ferrari.

Vi har tatt en titt på Volvos kommende kompakt-SUV: EX30. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

Ja, du leste riktig. Når nye Volvo EX30 kommer på norske veier rett over nyttår, blir den raskere enn noen annen bil Volvo har bygget. Ifølge fabrikken gjør den unna sprinten fra 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Det er omtrent like raskt som for eksempel en Ferrari Portofino, som gjør 0-100 på 3,5 sekunder. Det er raskere enn Porsche 911 Carrera, som oppgis fra fabrikk til 4,0 sekunder. Elektriske Porsche Taycan 4S Cross Turismo blir nesten en sinke i forhold med sine 4,1 sekunder.

Ikke planlagt

- At EX30 er blitt så kjapp, var ikke planlagt. Det kommer som et biprodukt av flere andre ting vi har gjort under utviklingen av bilen. Siden dette er en liten bil, er den ganske lett i utgangspunktet. I tillegg har vi jobbet med å ta bort overflødige ting slik at vil sparer enda mer vekt, sier Volvos prosjektleder Akhil Krisnan i et intervju med nettstedet Electrec.

LIKE RASK SOM DENNE: Ferrari Portofino, som koster tre-fire millioner kroner brukt, klarer sprinten fra o-100 km/t på 3,5 sekunder. det er omtrent det samme som lille Volvo EX30. Foto: Ferrari
LIKE RASK SOM DENNE: Ferrari Portofino, som koster tre-fire millioner kroner brukt, klarer sprinten fra o-100 km/t på 3,5 sekunder. det er omtrent det samme som lille Volvo EX30. Foto: Ferrari Vis mer

Volvos nestkommanderende, Bjørn Annwall, er ikke så opptatt av akselerasjonen:

0-100 på 3,6 sekunder

- Dette er noe vi sjelden snakker om her hos Volvo. Jeg mener at når en bil har en grei akselerasjon, enten det er sju eller seks sekunder fra 0-100, så er det bra nok. Vi sørger for at bilene våre har en akselerasjon som kan gi trygge forbikjøringer. Utover det synes jeg det er mer interessant å snakke om at bilen kan stoppe på 58 meter fra 100 kilometer i timen, sier Annwall.

EX30 er 4,23 meter lang, på størrelse med en VW ID.3, og kommer i tre utgaver: Det er bilen med to motorer og firehjulstrekk – 268 hester bak og 154 hester foran – som skal klare 0-100 på 3,6 sekunder. Prisen starter på 422 000 kroner.

PRISBOMBE: Rett over nyttår er Volvo EX30 på plass i Norge. Med en startpris på 322 000 kroner er den en liten prisbombe. Foto: Volvo
PRISBOMBE: Rett over nyttår er Volvo EX30 på plass i Norge. Med en startpris på 322 000 kroner er den en liten prisbombe. Foto: Volvo Vis mer

Prisbombe

Utgaven med bakhjulsdrift har bare motoren bak, men klarer likevel 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Den koster fra 322 000 kroner., noe som er en liten prisbombe. Utgaven med lengst rekkevidde klarer 480 kilometer på en lading.

Vil du ha en av de nevnte Porschene, koster det deg fra godt over en million kroner og oppover. En brukt 2021-modell Ferrari Portofino kan du kjøpe på Finn.no for rundt 3,5 millioner kroner.

Elbil24.no kommer tilbake med den første prøvekjøringen av EX30 om kort tid.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.