VW ID.4:

VW bekrefter sin neste elbil

Selskapet viser en mindre avkledd utgave, med ytterligere informasjon.

AVKLEDD: VW har startet med å kle av sin neste fullelektriske SUV, VW ID.4. Foto: Produsenten
AVKLEDD: VW har startet med å kle av sin neste fullelektriske SUV, VW ID.4. Foto: Produsenten Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Det har lenge vært kjent at VW ID.3 skal få en storebror i ID.4, og nå letter VW på sløret, i det minste litt.

Konseptnavnet ID. Crozz kunne Elbil24 fortelle ville bli ID.4 helt siden vi i fjor sommer var og kjørte konsept-utgaven av ID.3. En teknikker avslørte seg, og navnet ID.4 ble da en realitet.

Det bekreftes også at bilen skal på markedet i år, og at den skulle vært vist på den nå avlyste bilmessen i Geneve.

LITE SKJULT: Med litt fantasi er det fullt mulig å se for seg den endelige bilen. Legg merke til innfeldte dørhåndtak, rails og andre detaljer. Foto: Produsenten.
LITE SKJULT: Med litt fantasi er det fullt mulig å se for seg den endelige bilen. Legg merke til innfeldte dørhåndtak, rails og andre detaljer. Foto: Produsenten. Vis mer

Som kjent

Rekkevidden er som vi allerede vet, rundt 500 kilometer, avhengig av drivlinje og batteristørrelse. Det er også her - som i de andre bilene på MEB-plattformen - ment å tilbys tre alternative batterikapasiteter. Vi tviler likevel på at minste alternativ har like lav kapasitet som i ID.3.

Det vil rett og slett bli for knapt, ettersom bilen er større og tyngre i seg selv, og er forventet å kunne trekke henger med litt vekt.

Vi tipper at VW vil legge på en batterimodul ekstra på minste batteripakke, for på den måten å gjøre minste modell mer aktuell, og antagelig kun i kombinasjon med bakhjulsdrift.

VW forteller selv at det er den tohjulsdrevne versjonen som kommer i år, mens utgavene med firehjulsdrift lar vente på seg til neste år.

Vi forventer at man ikke trenger vente lenger enn til januar eller februar før disse er på plass, men da ikke i kombinasjon med firehjulsdrift.

Av informasjon vi også kan si med sikkerhet er at ID.4 kommer med varmepumpe som standard. Elbil24 hadde tidligere en stor diskusjon med Silke Bagschick, som blant annet er ansvarlig for ID.3. Fra å ikke være standard, ble det til at varmepumpe skulle være standard i Nord-Europa. Vi antar det samme vil gjelde for ID.4.

God plass

Innvendig blir det, som vi allerede vet, godt med plass. Dette takket være MEB-plattformen, som legger det aller meste av drivlinjen under gulvet. Hjulene er trukket langt frem og langt bak, og frigjør på den måten mye plass imellom. Dette sikrer også lavt tyngdepunkt, slik det skal være på en elbil.

Bagasjerommet er ikke bekreftet, men regn med noe over 550 liter, som tidligere annonsert.

VW forteller også at bilen vil få lite knapper, men skjermbaserte styringer og kommandoer, i tillegg til stemmestyring.

Utover dette har VW lite konkret å melde foreløpig. Mange av detaljene vil bli lik det vi kunne avsløre da vi i fjor sommer fikk kjøre Skodas tilsvarende modell, Vision iV, en bil som nå har fått bekreftet navnet Skoda Enyaq. Mange var forberedt på at Enyaq også skulle vises i Geneve, men det var aldri meningen. Ryktene sier nå at den skal få sin premiere under et eget arrangement i mai, i følge enkelte forhandlere.

Foruten Skoda Enyaq må VW ID.4 ut og konkurrere med biler som Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y, Nissan Ariya, og de andre elbilene i samme klasse.

Elbil24 kommer tilbake med mer så snart VW frigir mer informasjon.