Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): VW ID.4 har knapt kommet ut av skapet før VW nå lanserer en serie biler med de tre bokstavene GTX. Dette skal være navnet på bilene med ekstra krefter og bedre ytelser.
GTX skal nemlig være for elbilene det GTI har vært for Golf og Polo.
Med firehjulsdrift, to elmotorer og bedre ytelser, vil ID.4 GTX være å anse som den foreløpige toppmodellen blant ID.4-utgavene.
Bilen blir kun å få med det store batteriet, som også sitter i de utgavene av ID.4 som allerede har kommet til landet. Batteriet har en kapasitet på 77 kWh netto, noe som skal være nok til å gi GTX en rekkevidde på 475 kilometer.
Med to elmotorer og en kombinert effekt på 299 hestekrefter, vil sprinten vil 100 km/t gjøres unna på 6,2 sekunder, mens toppfarten er satt til 180 km/t.

Snart på plass
De første utgavene av GTX er likevel ikke veldig langt unna, for allerede i løpet av sommeren triller de første bilene inn i landet. Det er tidligere enn mange av kundene som står på venteliste for en firehjulsdreven utgave har fått oppgitt for sine biler, som ikke er GTX.
En neste overraskelse finner vi i prisen, for en GTX-versjon av ID.4 er priset til 459.900 kroner - vel og merke en fra-pris.
Samtidig lover Volkswagen at bilene skal være godt utstyrt allerede fra start, men forteller i samme ordlag at det vil bli syv utstyrspakker å velge mellom. Av erfaring vet vi dermed at det fort vekk renner på en slant eller to ekstra.

Mye standard, mye ekstra
Blant standardutstyret finner vi LED Matrix lys, den har LED-stripen mellom både frontlyktene og bakyktene, og den har X-formede bremselys. 20-toms hjul, navigasjon, varmepumpe, oppvarmet ratt, adaptiv fartsholder. Også filassistent og parkeringssensorer er å finne på listen over standardutstyr.
Du vil også kunne kjenne igjen en GTX ved at den har flere lakkerte karosseridetaljer enn slektningene, og metallik farger er inkludert. Et typisk grep på biler som er ment å være sportslige er at detaljer som normalt er forkrommet, heller er sortlakkert. Sånn er det også her.
Blant utstyret du må betale for, er blant annet panorama glasstak og head-up displayet med AR-funksjoner.

Her finner du 70 elbil-tester: Norges største!
Tyngre tilhenger
Mange har ventet på bilene med firehjulsdrift, som også kan trekke tyngre tilhenger. Firehjulstrekkeren er nemlig oppgitt å kunne trekke 1.200 kg, mens den tohjulsdrevne trekker kun 1.000 kg, men dette er informasjon som har vært kjent en stund.
De fysiske målene er like for GTX og de øvrige ID.4-utgavene. de fysiske målene like på denne utgaven og de andre versjonene av ID.4. Bagasjerommet måler 543 liter før du legger ned seteryggene. Med disse nede har du 1.575 liter til rådighet.
VW ID.4 oppnådde forøvrig 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester nylig, en nyhet som dukket opp i uken som var.
Slik gikk kollisjonstesten for seg:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.