(Elbil24): Allerede for to år siden kjørte vi konseptutgaven av det som den gang bare het ID, og Elbil24 var i juli det andre mediet som fikk kjøre en av preproduksjonsmodellene. Dagen før Frankfurt Motor Show åpner dørene for pressen, drar VW duken av det endelige og ferdige produktet, ID.3, og vi var naturligvis tilstede.
Dette er den nye generasjonen VW, den tredje i rekken etter Beetle og Golf, forteller selskapet selv – og den er fullelektrisk.
Prisene er ikke klare, men den norske importøren lover priser under 330.000 for innstegsmodellen av ID.3 1st. Fullstendige priser er først klare etter at bilen og forbruk/utslipp er godkjent av tyske KBA.

Tyske byggeklosser
ID.3 er den første bilen ut, basert på MEB-plattformen, som er som et byggesett å regne, med en framvogn, en bakvogn, og en sentermodul. Denne måten å bygge bil på gjør plattformen svært fleksibel, og produsenten kan legge til det som måtte behøves i de forskjellige modellene.
Skal bilen ha tohjulsdrift eller firehjulsdrift? Riktig løsning plukkes fra hylla.
Skal den ha lite, middels, eller stort batteri, det samme. Nå skal det sies at ID.3 ikke kommer med firehjulsdrift, men senere modeller vil tilby dette.

Tre batterier
Det er kjent at de første bilene som kommer til landet er en ID.3 1st. Her har VW sagt det skal lages 30.000 eksemplarer, og det ble for en ukes tid siden kjent at alle nå er solgt.
Den norske importøren har likevel sikret seg såpass mange at de har noen igjen av disse.

Lar «Siri» låse opp bilen
Kampanjemodellen ID.3 1st kommer kun med det midterste av tre alternative batteristørrelser, med 62 kWh brutto batterikapasitet, og 58 kWh netto. De to øvrige er på henholdsvis 77 kWh netto, og den minste har en netto energimengde på 45 kWh.
Ikke firehjulsdrift
ID.3 kommer ikke med firehjulsdrift, men vil skyve på bakhjulene. Foran er det rett og slett ikke plass til motor og øvrige detaljer for hjuldrift. Ikke engang en liten frunk er det plass til, men av en grunn.
VW har valgt å tilegne all ledig plass til kupéen, som nå har en størrelse og plass som minner mer om Passat, enn Golf.
Bagasjerommet oppgis å være rett i underkant av 400 liter liter, som er noe større enn i Golf, men legg ned bakseteryggene, og du drar plutselig nytte av den ekstra kupéplassen. Da overgår den Golf med svært god margin.

Kompakt, men stor
Med en lengde på 4.262 millimeter, en bredde på 1.809, og en høyde på 1.552 millimeter, skiller ikke bilen seg veldig fra en Golf.
Men når akselavstanden er på 2.765 millimeter på en såpass liten bil, så gir det et hav av muligheter på innsiden.

Elbil24 avslører: VW lanserer ID.4
Opplevd kvalitetsfølelse innvendig er nærmest som forventet i en VW. Den nevnte plassen er betydelig bedre enn i en Golf, også i baksetet. Fravær av tunnelen gir deg også mer plass å boltre deg på.
Bilen har en liten skjerm foran rattet, og en større berøringsskjerm høyt plassert i midtkonsollen. I tillegg får du et AR-ystem (augmentet reallity) som tilbehør, dersom du velger det.
Dette skal gi deg grafiske elementer gjenspeilet over frontruten, etter behov.

Som forventet
Girvelgeren er lagt til en utstikker fra rattstammen, og er midtkonsollen er lagt lavt langs gulvet for å styrke den luftige opplevelsen. I denne finner du lagringsrom, to koppeholdere, og annet.
To koppeholdere finner vi også i midtarmlenet i baksetet, når dette legges ned. Bakseteryggen kan forresten legges ned i 40/60 splitt, men VW har valgt å ikke sette baksetet på skinner for å kunne prioritere hvor man ønsker mest plass – i baksetet eller i bagasjerommet.
Se full gjennomgang fra prøvekjøringen:
Det er allerede kjent at det ikke blir mulig å trekke henger med ID.3, dessverre. Den har likevel en krok som kan festes i bakkant av skiltet. Dette er en ren lastekrok som kan holde et sykkelstativ, eller annet, på inntil 75 kg., altså ikke 50 kg., som tidligere meldt. Taklast blir ikke tillatt på ID.3, og den kan dermed ikke ta imot skiboks, eller annet. Dette er ganske vanlig på mindre elbiler, men vi håper VW tar noen grep på sikt.

Mye godt, litt vondt
Sammenlignet med en ordinær Golf er det altså tre elementer som er fraværende.
Hengerfeste, firehjulsdrift og mulighet for takstativ eller skiboks.
Når det er sagt, så er det en ting VW har lovet, og det er at alle modeller i det norske markedet skal få varmepumpe. Dessuten kommer den neste utgaven i ID-serien til å tilfredsstille alle de nevnte behov, og den er ikke langt unna.
Vi kan nå bekrefte at bilen kommer i 2020, er en SUV-modell, og skal hete ID.4.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.