Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24): VW ID.4 har lenge vært omtalt, men aldri blitt vist offentlig uten kamuflasje – verken på bilder eller på gata. Nå er det lekket bilder fra Kina av bilen.
Bildene viser det som skal være ekte bilder, ikke bare illustrasjoner.
VW har selv vist frem bilen i kamuflert utgave, og den stod sist på bilmessen i Frankfurt, godt kamuflert av både dekor, et glassbur med forstyrrende folie og et forstyrrende blafrende lys. De ville liksom indikere, uten å vise.
Men så hemmelig er den likevel ikke. Bilen blir tross alt Volkswagen sin utgave av slektningene Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron. Alle er bygget på MEB-plattformen, og får samme akselavstand som VW ID.3 – 2.765 millimeter.

Først i test: Den første elektriske virkelige "folkevogna", ID.3
Forventer mange likheter
Sammenlignet med ID.3 er overhenget lenger både foran og bak, noe som utgjør forskjellen i størrelse. Fordi den har fått denne ekstra lengden er det også blitt plass til elmotor både foran og bak, noe som gir firehjulsdrift. ID.3 leveres som kjent kun med motor bak, og derav bakhjulsdrift.
Selv om den er lenger, er det likevel ikke gjort platt til en såkalt «frunk» under panseret – et lite bagasjerom, der det er naturlig å legge ladekabler og annet som ellers bare vil ligge i veien i bagasjerommet.

Vi fikk kjøre årets mest spennende nykommer: - Dette lover svært bra
I likhet med i alle de andre bildene på MEB-plattformen blir også ID.4 å få med tre alternative batteristørrelser. Elbil24 har tidligere avdekket, deler Skoda Enyaq de to største batteripakkene med VW ID.3, mens den minste pakken i Enyaq har en batterimodul mer enn minste alternativ i ID.3.
Vi regner med det samme blir tilfellet i VW ID.4, noe som betyr at den får batteripakker henholdsvis 55 kWh, 62 kWh og 82 kWh brutto batterikapasitet.
Ladeeffekten begrenses til 100 kW på de to minste batterialternativene, og med 125 kW på utgavene med største batteripakke. Dette er MEB-spesifikasjoner, og dermed kjent informasjon.

Små detaljer skiller
Mens Skoda Enyaq har en lengde på 4,64 meter, er ikke lengden på ID.4 kjent enda. Det spekuleres i at den blir et par centimeter kortere. Hvorvidt dette går ut over bagasjeplassen er heller ikke kjent, men til sammenligning har Enyaq fått et bagasjerom på 585 liter.
Vi tipper ID.4 har omtrent akkurat det samme.

Audi med ny elektrisk Norges-modell
En av utviklerne av ID.4 har tidligere bekreftet overfor Elbil24 at ID.4 skal kunne trekke henger på 1.600 kg. Det ble stor forundring rundt dette da vi tidligere i våres fikk teste prototypen av Skoda Enyaq. Skoda har nemlig satt 1.250 kg som høyeste hengervekt på Enyaq.
Siste ord er antagelig ikke sagt fra noen av partene angående dette.
VW-gruppen har til nå vært sparsommelig med informasjon rundt ID.4. Også Skoda har holdt igjen så mye informasjon som mulig. Da Elbil24 fikk teste prototypen av Skoda Enyaq i februar, var det med en sperrefrist frem til 7.mai. Der kom det aller meste angående Enyaq frem, mens VW og Audi altså har vært nær helt tyste angående sine modeller, som skal komme på markedet omtrent samtidig.
Alle de tre modellene er planlagt ut på veien rundt nyttår, om ikke i alle modelvarianter.
Som kjent er det den bakhjulsdrevne utgaven av Enyaq som kommer først, mens de firehjulsdrevne versjonene kommer rett etter nyttår. Planen for ID.4 er i samme tidsperiode, uten at det der er kjent hvilke versjoner som kommer først.
Se video av Skoda Enyaq:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.