Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til våre beste saker, og en rekke medlemsfordeler.
(Elbil24:) VW-konsernet har startet utrullingen av elbiler på sin nye MEB-plattforrm, og de første kundene har allerede fått sine VW ID.3. Også Skoda har laget bil på den samme plattformen, og i begynnelsen av måneden trakk de duken av deres Skoda Enyaq.
Nå er det igjen VW sin tur, for i dag avduket de den endelige og ferdige VW ID.4.
Vi skal ikke late som den kom som noen overraskelse, for Elbil24 har allerede tatt en nærmere titt på bilen ved flere anledninger, senest da den nylig var på besøk i Oslo.
Dette hadde VW-sjefen å si da vi møtte dem i Oslo sentrum:
Noen mysterier
VW valgte likevel å offentliggjøre informasjon om kun de to lanseringsmodellene, VW ID.4 1st, og ID.4 1st Max. Begge modellene er bygget på MEB-plattformens største batteri, med en anvendelig kapasitet på 77 kWh.
Dette skal gi en rekkevidde på henholdsvis 496 km og 487 km etter WLTP-standarden.
Differansen i rekkevidde skyldes først og fremst to faktorer. Den viktigste er at Max-modellen ruller på 21-toms hjul, mot 20-tom på 1st. I tillegg har Max mer utstyr som drar vekten opp. Begge modellene har kun bakhjulsdrift, ettersom det er dette som kommer først.

Slik blir billig-versjonen av VW ID.3
Begge får også hengerfeste som standard, med en totalvekt begrenset oppad til 1.000 kg.
Mange kunder har gått lenge og ventet på informasjon om ID.4, men ettersom kun to modeller er offentliggjort må de handle delvis i blinde.
For hva blir egentlig alternativene til lanseringsmodellene? Bør du vente, eller handle nå?
Ettersom VW ikke har valgt å legge alle kortene på bordet på en gang, vi derfor inn tabellen fra Skoda Enyaq, ettersom Skoda har lagt frem informasjon for alle sine modeller og kombinasjoner.
Oppdatering: Vi har i ettertid fått vite at VW ikke kommer til å lansere batteriversjonen som sitter i Skoda Enyaq IV60.
Modellrekken deres ser slik ut:
De forskjellige Skoda Enyaq:
Modell | Batteri (brutto/netto) | Effekt: | Hjuldrift: | Rekkevidde: |
Enyaq iV 50 | 55 / 52 kWh | 109 kW (148hk) | Bak (en motor) | 340 km |
Enyaq iV 60 | 62 / 58 kWh | 132 kW (180 hk) | Bak (en motor) | 390 km |
Enyaq iV 80 | 82 / 77 kWh | 150 kW (204 hk) | Bak (en motor) | 510 km |
Enyaq iV 80X | 82 / 77 kWh | 195 kW (265 hk) | Firehjuls (to motorer) | 460 km |
Enyaq iV vRS | 82 / 77 kWh | 225 kW (306 hk) | Firehjuls (to motorer) | 460 km |

Skoda Enyaq offisiell - Her er prisene
Batterier og ladefart
Som vi ser på tabellen fra Enyaq får bilen tre forskjellige batteristørrelser, med 77 kWh, 58 kWh, og 52 kWh som anvendelig batterikapasitet.
Alle disse alternativene kan leveres med kun bakhjulsdrift, mens firehjulsdrift bare blir å få i kombinasjon med største batteripakke. Vi ser ikke bort fra at dette er det samme som for VW ID.4 på sikt.
Når det gjelder ladehastigheter, har også VW satt 125 kW som høyeste ladeeffekt, naturlig nok i kombinasjon med største batteripakke.
Den mellomste pakken vil etter alt å dømme få 100 kW ladeeffekt som standard, mens den rimeligste får 50 kW, med mulighet for å kjøpe deg opp til 100 kW.

Så mye koster elbilen deg faktisk i året
Elbil24 har tidligere tatt opp ladefarten med VW, for 125 kW som maks ladeeffekt er ikke veldig mye på en bil som skal ut og konkurrere med Tesla Model Y, som får det dobbelte - 250 kW.
Svaret var at 125 kW er nok på en bil som ikke stiller i premium-segmentet, men det spørs om potensielle kundene er enig i dette.
VW har tidligere sagt at de erkjenner at varmepumpe er et krav i Norge. Forhåpentligvis gjelder dette også for ID.4, når de først velger denne strategien for ID.3.
Her skiller VW og Skoda seg fra hverandre, ettersom innstegsmodellen av Enyaq leveres uten varmepumpe blant standardutstyret.
Det er tidligere sagt at de første bilene kommer i løpet av året, og da med bakhjulsdrift. Nå sier importøren at de første kundebilene drøyer til over nytt år - etter at julenissen har reist, og nyttårsrakettene har landet igjen.
Bilene med firehjulsdrift kommer på markedet enda lenger ut i 2021.
Senere vil det også komme en kupé-utgave av ID.4, men denne er døpt om til ID.5, har Elbil24 fått bekreftet.
Tekniske spesifikasjoner
Motor | Elektrisk |
Effekt: | 204 hk |
Dreiemoment: | 310 Nm |
Batterikapasitet | 82 / 77 kWh |
Ombordlader: | 11 kW |
Hurtiglader: | 125 kW |
0-100 km/t: | 8,5 sek |
Toppfart: | 160 km/t |
Rekkevidde ID.4 1st: | 496 km |
Rekkevidde ID.4 1st Max: | 487 km |
Lengde | 458 cm |
Bredde | 185 cm |
Høyde | 161 cm |
Akselavstand: | 276 cm |
Luftmotstand: | 0,28 Cd |
Bagasjerom: | 543 / 1575 liter |
Maks. Tilhengervekt: | 1000 kg. |
Pris | Fra kr. 426.900 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.