VW ID.4:

VW ID.4 er elbilen som tilbyr alt

Bilen blir en fullelektrisk SUV, med over 50 mils rekkevidde, og mulighet for firehjulsdrift.

VW ID.4: Dette blir den første fullelektriske SUVen fra VW, og kommer på markedet neste høst. Foto: VW
VW ID.4: Dette blir den første fullelektriske SUVen fra VW, og kommer på markedet neste høst. Foto: VW Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): VW har som kjent laget en helt ny plattform for elektriske biler, og den første bilen ut på denne plattformen blir ID.3, som kommer til neste år. Det er også kjent at det kommer ytterligere en bil på denne plattformen neste år.

Navnet på bilen er ikke offisielt bekreftet, men vi vet at den skal hete VW ID.4.

Vi har tidligere omtalt bilen, som det kommer flere versjoner av, og nå har selskapet avslørt det første bildet som viser hva vi har i vente.

To- eller firehjulsdrift

ID.3 og ID.4 er begge basert på MEB-plattformen, og har faktisk samme akselavstand, 2.765 millimeter. Karosseristørrelsen er likevel forskjellige, for ID.4 er større, takket være lengre overheng både foran og bak, og den er klargjort for firehjulsdrift, i motsetning til ID.3. På grunn av det korte overhenget foran har ikke ID.3 plass til en motor foran, og den kommer derfor med kun bakhjulsdrift.

For ID.4 vil firehjulsdrift bli valgfritt, mens den tohjulsdrevne vil dele mange av de tekniske spesifikasjonene som ID.3.

Det betyr at den tohjulsdrevne utgaven vil ha 204 hestekrefter, vil kunne komme med minst to av de samme batteristørrelsene, og når man velger firehjulsdrift øker effekten til 306 hestekrefter.

Tre batteristørrelser

For MEB-plattformen er det lagt opp til tre batteristørrelser. Hvorvidt ID.4 vil tilbys med alle disse tre er derimot ikke bekreftet. Det kan naturligvis være at minste alternativ først og fremst er tiltenkt ID.3.

De tre batteriene har brutto batterikapasitet på 48 kWh, 62 kWh og 82 kWh.

Med største batteri skal ID.4 klare en rekkevidde på over 50 mil.

To karosseriversjoner

ID.4 er neste fase av det vi til nå har kjent som konseptbilen ID Cross. Den ble vist som en slags kupé, som også vil komme på sikt. Først ut er derimot SUV-utgaven, som får den karosseriformen vi ser på bildet. Kupéversjonen dukker først opp et halvt år senere.

ID.4 vil også være en nær slektning av det vi i dag kjenner som Skoda Vision iV.

Da Elbil24 som et av få medier i verden fikk prøvekjøre VW ID.3 for første gang, fikk vi også ut noe informasjon om ID.4, blant annet at den vil få mulighet for hengerfeste og kan trekke 1.6 tonn. Den kommer naturligvis også som femseter, men det blir ingen mulighet for å gjøre den til syvseter. Bagasjerommet vil romme et sted i overkant av 550 liter, og den får også mulighet for taklast, i motsetning til ID.3.

De fleste spesifikasjoner blir identiske med det vi her forteller om Skoda Vision iV:

Skoda Vision iV prøvekjørt Vis mer

Hard konkurranse

ID.4 ble første gang vist på bilmessen i Frankfurt, nå i høst. Da stod den lukket inne i et glassbur med delvis mattet glass, og neonbelysning. Dette for at det sikke skulle være mulig å få tatt noe i nærheten av brukbare bilder.

Det var tross alt den første visningen av produksjonsklare ID.3 samtidig, og det var åpenbart hva VW ønsket å fokusere på.

ID.4 vil første gang bli vist for publikum under den kommende bilmessen i Geneve i mars. Frem til da må vi nøye oss med bilder av en kamuflert utgave, og noen foreløpige teknsike spesifikasjoner.

Bilen er ventet på norske veier om et års tid, og da altså som en SUV. Den vil da gå rett i konkurranse med den kommende Tesla Model Y. Prisene er foreløpig ikke kjent, men vi tipper den vil ligge mellom 400-500.000 kroner. Det er i det minste der den bør havne, om den ikke skal falle ut av konkurransebildet.