Oppdatering av programvare:

VW: Ikke et krav, men et tilbud

Et stort antall biler må på verksted for å få utført en "trådløs oppdatering" - igjen.

TRÅDLØS OPPDATERING: Programvaren skal oppdateres trådløst over nettet, har budskapet vært fra dag én. Foto: Fred Magne Skillebæk
TRÅDLØS OPPDATERING: Programvaren skal oppdateres trådløst over nettet, har budskapet vært fra dag én. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Om du har, eller om du skal kjøpe deg en elbil, så kan du lære deg et par buzz-ord først som sist. OTA er en av dem, og står for «Over The Air». Dette handler strengt tatt om at bilen kan motta oppdateringer av programvare trådløst, på samme måte som mobiltelefonen din. Enkelt, men komplisert.

Det merker VW-kundene godt om dagen, der de trådløse oppdateringene ikke er fullt så trådløse.

For et år siden meldte VW at eksisterende kunder av ID-modellene måtte inn til verksted for å få en ny oppdatering. Denne oppdateringen måtte gjøres fysisk på et verksted, rett og slett fordi den også innebar bytte til et større 12 volts batteri i bilen.

Årsaken til at batteriet måtte byttes var for at bilen skulle ha nok energi til å ta imot større oppdateringer i fremtiden, som også ville kreve mer strøm på 12-volts batteriet mens oppdateringen foregikk.

Nå er det nær sagt på’an igjen.

De eldste først

Eiere av VW’s ID-modeller opplever nå igjen at de skal få oppdateringer til en ny programvare, versjon 3.2, og igjen opplever de at de må inn til et verksted for å få jobben gjort.

Det betyr ventetid, og kanskje enda mer ventetid. Har du allerede en relativt ny versjon – 3.0 eller nyere – fra før, så er du bakerst i køen. Elbil24 erfarer at VW ser ut til å prioritere de som har eldre utgave av programvaren først. Disse tilbys å komme inn for den nevnte oppdateringen. De med senere programvare skal visstnok slippe å komme inn, noe vi tyder som at de skal klare å få oppdateringen trådløst.

Dette er i og for seg naturlig, da ikke alle engang har oppdatert til den nyere versjonen hvor batteriet også må byttes. Så gjenstår det å se når de som allerede har gjort dette får sine trådløse oppdateringer.

Likevel erfarer Elbil24 nå at nettopp tidsperspektivet brukes som årsak til at bilene må inn, og at det vil gå raskere på denne måten.

VW skriver i en tekstmelding til Elbil24 at oppdateringen er et "tilbud om", ikke et "krav om". De ser dermed ikke på at bilene må på verksted for å få oppdateringen som en tilbakekalling, men som en slags god vilje. Om kundene opplever at de likevel må på verksted for å få de trådløse oppdateringene bilene i utgangspunktet skulle kunne ta imot trådløst er usikkert.

VERDENS FØRSTE: VW erklærte seg som verdens første volumprodusent med OTA-oppdateringer.
VERDENS FØRSTE: VW erklærte seg som verdens første volumprodusent med OTA-oppdateringer. Vis mer

Senest for et år siden stod VW på årskonferansen og erklærte at de var den første volumprodusenten som tilbød OTA-teknologi i bilene sine. Nå, et år senere, er de parkert på både OTA-funksjoner og volum, i det minste i Norge.

ID-serien til VW er bygget på VW-gruppens felles MEB-plattform, en plattform den altså deler med de andre merkene, Audi, Skoda, og Cupra. Når det gjelder de andre merkene har det foreløpig ikke kommet ut noe om at disse må inn til en fysisk oppdatering av programvaren, men det kan fortsatt komme. Det er langt flere biler ute på veiene fra VW med denne plattformen, så det høye antallet kan være en direkte årsak i så måte. Dette er litt bakvendt inn i fuglekassa, da hele meningen med OTA er å gjøre prosessene enklere, både for eiere og bilprodusent.

Mange lag og nivåer

OTA-oppdateringer er et gjentagende buzz-ord som vi prater mye med bilbransjen om. Tesla var tidlig ute, og kjører nær sagt månedlig ut oppdateringer på biler ute på veiene.

Men så var da Tesla også tidlig ute med å ha laget en bil som er bygget rundt selve programvaren, motsatt av hva som er tilfelle med bilene på MEB-plattformen. Her har de fortsatt satt programvaren inn i bilene som en sekundær enhet, med mye større begrensninger og utfordringer enn hva eksempelvis Tesla og deres like opplever.

Vi treffer stadig bilprodusenter som velger å trekke frem OTA som en funksjon, men i de fleste tilfeller handler dette mer om oppdatering av infotainment-systemene og kartverk for navigasjon. Få går i dybden på samme måte som en viss amerikaner.

Trang fødsel

VW har slitt fra første dag når det gjelder programvare, og hoder har rullet innad i det tyske selskapet. Med ID.7 har de tatt et stort steg i riktig retning, men også her er det selve plattformen som setter begrensninger. Den første bilen fra VW som virkelig skal være bygget rundt programvaren er til nå sagt å skulle komme på markedet i 2026, og er frem til nå omtalt som deres nye Trinity-prosjekt, men også her er det meldt om endringer underveis.

I mellomtiden kommer andre selskaper til å ta grep langt raskere, ikke minst de kinesiske produsentene. Vi kjørte senest denne uken en ny generasjon Xpeng, i form av den kommende SUV’en G9. Dette er en bil som i likhet med Tesla er programvare-basert, og det er som å komme inn i en helt annen verden.

MEB-plattformens første skisser ble tegnet i 2015, for åtte år siden. Allerede nå ser vi tegn til slitasje og aldring, rett og slett fordi utviklingen hos konkurrentene går så raskt, og fordi MEB-plattformen har klare begrensninger.

Vi skal ikke gå så hardt ut at vi kaller MEB-plattformen utdatert, men den må gjennom kraftige oppgraderinger for å henge med i en rivende utvikling på andre fronter, når bilene altså må inn for å få disse oppgraderingene.

Så gjenstår det å se om VW vil lykkes med å henge med racet på dette området, eller om de må trykke på den store resett-knappen tidligere enn først planlagt. For VW-konsernet har fortsatt planer om å lansere flere MEB-biler, og disse skal lanseres med den hensikt å leve i en typisk bilgenerasjon, som i bilbransjen historisk sett er syv år.

Det som i dag er sikkert er at utviklingen herfra vil gå i et lynraskt tempo, så gjenstår det å se hvem som klarer å henge med. Løsningen i fremtiden vil uansett ikke være å måtte reise på et verksted for å få utført en OTA. Det strider rett og slett mot hele poenget med OTA-oppdateringer.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.