VW Trinity:

VW lanserer «Bilen - versjon 2.0»

Klar med den største omstruktureringen på årevis. I 2026 får vi se resultatene.

VW-SJEF: Ralf Brandstätter la fredag frem planene for store omstruktureringer i måten å lage biler på. Foto: VW
VW-SJEF: Ralf Brandstätter la fredag frem planene for store omstruktureringer i måten å lage biler på. Foto: VW Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): VW presenterte fredag sin nye Brand Strategy for pressen, og Elbil24 deltok naturligvis. Her viste de frem planer for hvordan de skal ekspandere kraftig i det elektriske bilmarkedet i tiden som kommer. Prosjektet ble symbolisert med en ny modell, VW Trinity, som også er navnet på hele omstruktureringen.

Grepene de nå skal ta får lanseringen av ID.3 til å ligne en mild soft-launch.

Alt snus på hodet, fra hvordan bilene skal produseres til hvordan de skal selges, og ikke minst, hvordan det ferdige bilproduktet skal se ut, og fungere.

Flere steg

2015 ble både et mørkt og et lyst år for VW-gruppen i Tyskland. Dieselskandalen ble rullet opp, og selskapet måtte på mange måter snu seg rundt og bygge sin nye fremtid fra bunnen av. Et knippe nøkkelpersoner i selskapet samlet seg derfor en helg, skrudde av mobiltelefonene, og låste seg inne på et avsidesliggende sted. Målet for helgen var enkelt.

«Hva gjør vi nå?»

I løpet av denne helgen ble skissene for første del av elektrifiseringen kartlagt, og MEB-plattformen – som ID.3 og kommende slektninger er bygget på - ble et faktum.

Nå, seks år senere, ser igjen ut til at selskapet har vært på hyttetur, langt ute på landet, for nå har de altså lagt frem det de kaller «Business model V.2.0».

TRINITY: VW gir oss et lite glimt inn i fremtiden, i form av linjene til nye Tinity. Aner vi en konkurrent til Tesla Model S? Foto: VW
TRINITY: VW gir oss et lite glimt inn i fremtiden, i form av linjene til nye Tinity. Aner vi en konkurrent til Tesla Model S? Foto: VW Vis mer

Tre viktige punkter

Trinity er som sagt en bil, en sedan VW har til hensikt å lansere på markedet i 2026. Men Trinity er kun en del av en hel strategi VW kaller Accelerate. Strategien handler i bunn og grunn om hvordan VW-gruppen skal lage biler i fremtiden, og bare så det ikke er noen tvil, VW er klokkeklare på at fremtiden er elektrisk – og kun det.

Spesielt tre punkter blir trukket frem som vesentlige i Prosjekt Trinity, nemlig lang rekkevidde, ekstremt korte ladetider, og revolusjonerende produksjonsmetoder.

I likhet med flere andre produsenter, skal også VW halvere tiden det tar og lage en bil, ned til rundt ti timer. De sikter også på å lage langt færre modeller enn de har gjort av biler som er på markedet i dag.

Eksempelvis vet vi at Audi på et tidspunkt hadde 340 modeller i produktporteføljen, når de respektive bilmodellene med utstyrsversjoner tas med i regnestykket. Med Trinity og Accelerate-strategien skal den tid være forbi. Så hva er alternativet?

Stikkord: FOD

Trinity og andre biler for fremtiden er mer drevet av programvare enn noe annet. De elektriske motorene er bare slaver av bilens intelligens, som ligger i programvaren, og en programvarestyrt bil kan du nærmest programmere til hva som helst.

Et stikkord for fremtiden blir derfor «Functions On Demand», eller forkortelsen FOD, om du vil.

Vi ser allerede tjenestene i noen av dagens biler, der du kan låse opp funksjoner som allerede ligger i bilen, men i utgangspunktet ikke er tilgjengelig før du betaler for dem. Noen av funksjonene kan du heller ikke kjøpe, men kun leie tilgang til - som et Netflix- eller Spotify-abonnement.

Og det er da også dette som er strategien, å skape repeterende inntekter gjennom slike abonnementsløsninger.

Som sagt er noen av funksjonene ment for salg, slik at du kan kjøpe dem en gang for alle. Andre funksjoner er som et abonnement, der du betaler for dem over tid. En tredje løsning er funksjoner du kanskje bare trenger på den lange ferieturen, eller andre spesielle anledninger. Da kan løsningen være å leie dem for en kortere periode, eksempelvis.

Bygger om

VW-gruppen har en rekke fabrikker rundt om i verden, men dette er et prestisjeprosjekt som skal være en spydspiss for fremtiden. VW skal derfor gjøre om deres fasiliteter i Wolfsburg til å håndtere Accelerate- og Trinity-prosjektene.

- Vi skal tenke nytt på måten vi bygger bilene på, og introduserer nye tilnærminger. Digitalisering, automatisering og lettvektskonstruksjoner spiller viktige roller her, forteller VW-sjefen, Ralf Brandstätter.

Første bil som bygges etter denne filosofien blir altså VW Trinity, en bil som fra start leveres med autonom kjøring nivå 2+, mens den teknisk er klar for nivå 4.

- Trinity blir en slags tidsmaskin for våre kunder, avslutter Brandstätter, og sikter til at bilen kan oppgraderes underveis i sitt livsløp.

I 2026 får vi se de endelige resultatene, men VW er ikke alene. Også elektronikkbransjen vil inn i bilmarkedet, og de er gode på nettopp det VW nå trenger.

Les saken:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer