Volkswagen:

VW snur etter kritikk: - Har gjort mye skade

Toppsjef erkjenner at klagene har vært mange - og tar grep.

ID.3 er blant VW-modellene som har mange touchknapper. Foto: Steinar André Danielsen.
ID.3 er blant VW-modellene som har mange touchknapper. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer
Publisert

(Elbil24): Toppsjef Thomas Schäfer i Volkswagen har tidligere vært klar på at de har fått tilbakemeldinger fra kunder som ikke har vært fornøyde med at touchknapper og skjerm-manøvrering dominerer i flere av deres elbiler.

VW har i likhet med mange andre elbilprodusenter prioritert å erstatte de gode, gamle fysiske knappene med nettopp touch og skjermer.

VWs løsning med såkalte haptiske knapper har imidlertid ikke falt i smak hos verken kunder eller biljournalister.

De haptiske knappene ser kanskje moderne ut, og tanken er at de skal gi deg en vibrering som bekreftelse på at du har trykket på dem. I praksis oppleves knappene imidlertid litt klønete å bruke.

Nå kommer endringene

Såpass dårlige har tilbakemeldingene vært at VW nå gjør endringer, ifølge Autocar.

Dette har Autocar fått bekreftet etter å ha sett et oppdatert bilde av interiøret på kommende ID.2all.

Schäfer skal ha uttalt designvalgene på blant annet ID.3 og nyeste generasjon Golf har gjort mye skade på kundelojaliteten. Broom omtalte saken først i Norge.

KAMELEON: Avhengig av lyset, skifter lakken farge. Video: Steinar A. Danielsen / Elbil24 Vis mer

Inn med fysiske knapper

Derfor velger VW nå å gjeninnføre flere fysiske knapper på kommende ID.2. Modellen vil få fysiske knapper som betjener setevarme og klimaanlegg og kommer i tillegg med et eget menyhjul.

Målet er at de nye betjeningsknappene skal forbedre brukeropplevelsen og gjøre det enklere å gjøre justeringer uten å flytte blikket fra veien og over på skjermen.

Interiørdesigner Darius Watola i Volkswagen sier til Autocar at spesielt kundene i Europa har ønsket seg flere fysiske knapper, og at de nå velger å lytte til disse ønskene.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.