Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24):
September var en gedigen fest, med tanke på nyregistreringer av elbiler. Hele 13.941 fullelektriske biler ble registrert i september, men ingen fest varer evig. Dagen derpå kan være brutal, noe oktober måned har minnet oss på.
For med 8.113 registrerte elbiler ble det en solid nedtur sett opp mot september, men det skjuler seg svært så positive detaljer i et tilsynelatende svart bilde.

Elbilene som taper mest rekkevidde om vinteren
For totalsalget av biler – når alle drivmidler medregnes – kan gå mot en ny årsrekord. Den forrige rekorden fant sted i 1986, med 167.352 nyregistrerte biler innenfor et kalenderår. I det vi skrev 1. november i år, var det hittil i år registrert 140.435 biler. Vi trenger med andre ord 13.459 biler i hver av de to siste månedene, så er rekorden slått med én bil. Forskjellen er at det i 1986 antagelig ikke var en eneste elbil å finne på statistikken. I 2021 er det alle andre drivmidler som er unntakene.
Gratulerer, VW
I oktober var det VW ID.4 som trakk det lengste strået, med 913 registrerte biler. Og det stoppet ikke med den, for VW-gruppens merker stakk av med hele pallen. For på andre plass finner vi Skoda Enyaq med 760 biler, mens Audi Q4 e-tron plasserte seg som nummer tre med 649 biler.
Nå skal det legges til at det er nær umulig å få et normalt bilde av helheten ved å se på de enkelte månedene. Noen produsenter støter volum ved kvartalsavslutningene, mens det hos andre hoper seg opp biler i påvente av halvledere, såkalte mikrochips. Når disse dukker opp, utløser det et ras av biler på neste tog eller båt.

- Flere av de veletablerte europeiske bilmerkene har lenge hatt solid feste i Norge. Slik vil det trolig fortsette, men det er ingen tvil om at stadig flere velger helt nye og ukjente bilmerker og modeller, og at asiatisk bilproduksjon i stadig større grad kommer til å prege nybilsalget i Norge. Elbilsalget i fjor og så langt i år understreker dette, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I oktober ble det registrert bare 730 nye biler med bare bensin- eller dieselmotor. Så langt i år er andelen fullelektriske biler på hele 63 prosent. Bare i oktober var andelen på 70,1 prosent for nullutslippsbilene.
En ren fun-fact er at andelen firehjulsdrift av alle registrerte biler så langt i år har firehjulsdrift er oppe på 52,3 prosent – altså over halvparten.
Her ser du hele listen over de nyregisterte elbilene for oktober:
Nyregistrerte elbiler oktober 2021
1 | VW ID.4 | 913 |
2 | Skoda Enyaq | 760 |
3 | Audi Q4 e-tron | 649 |
4 | Ioniq 5 | 585 |
5 | Volvo XC40 | 468 |
6 | Polestar 2 | 405 |
7 | VW ID.4 | 369 |
8 | BYD Tang | 363 |
9 | Nissan Leaf | 353 |
10 | Volkswagen ID.3 | 300 |
11 | Audi e-tron | 289 |
12 | Ford Mustang Mach-E | 227 |
13 | Mazda MX-30 | 209 |
14 | Porsche Taycan | 201 |
15 | Kia e-Soul | 199 |
16 | Mercedes-Benz EQA | 197 |
17 | Hyundai Kona electric | 188 |
18 | Citroën e-C4 | 169 |
19 | BMW i3 | 138 |
20 | Opel Mokka-e | 124 |
21 | Peugeot e-2008 | 119 |
22 | Skoda Xcitigo iV | 87 |
23 | Mercedes-Benz EQC | 82 |
24 | Kia EV6 | 79 |
25 | Peugeot e-208 | 76 |
26 | BMW iX3 | 75 |
27 | Kia e-Niro | 71 |
28 | Lexus UX | 67 |
29 | Volkswagen e-up! | 67 |
30 | Opel Corsa-e | 55 |
31 | Renault Zoe | 53 |
32 | Tesla Model 3 | 53 |
33 | Audi e-tron GT | 47 |
34 | Fiat 500 | 41 |
35 | Xpeng G3 | 41 |
36 | MG Marvel R | 40 |
37 | MG ZS EV | 39 |
38 | MINI electric | 37 |
39 | Honda e | 31 |
40 | Jaguar i-Pace | 31 |
41 | Toyota Proace | 29 |
42 | Peugeot e-Traveller | 21 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.