Blir VW ID. Buzz en pickup?

VW vil bygge elektrisk pickup

Kan få drivlinje og batteri fra ID. Buzz.

UTGANGSPUNKTET: VW ID. Buzz kan bli utgangspunktet for en nye fullelektrisk pick-up fra VW. Foto: VW
UTGANGSPUNKTET: VW ID. Buzz kan bli utgangspunktet for en nye fullelektrisk pick-up fra VW. Foto: VW Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Elektriske pick-up’er er i vinden, og etterspørselen er stor. Foreløpig er det de amerikanske produsentene som har flagget bilklassen høyest, og det toppet seg da Tesla annonserte sin Cybertruck.

Selv nordmenn gikk nærmest mann av huse for å tegne reservasjoner, til tross for usikkerheten som oppstod hvorvidt bilen i det hele tatt ville komme hit.

Nå snakkes det fra flere hold om at VW vurderer å bygge ytterligere en fabrikk i USA for å øke produksjonen av VW ID. Buzz, i tillegg til en kommende pick-up. Hvorvidt denne skal baseres på MEB-plattformen, eller noe annet, er det foreløpig ikke sagt noe om. At den skal bygges side om side med bussen tyder likevel på at det er den lange versjonen av plattformen som vil bli løsningen.

Ikke den første

VW har lang erfaring med de mellomstore pick-up’ene, biler som passer godt i Norge, og det øvrige Europa. De har likevel ikke bygget alle disse selv, for de første utgavene - VW Taro - var en omdøpt Toyota Hilux. Absolutt hele bilen var bygget av Toyota, men dette samarbeidet ble avsluttet i 1997, da Toyota Hilux MK3 gikk ut av produksjon. Her snakker vi naturligvis om biler med forbrenningsmotorer.

Deretter ble det flere år uten en «lastebil» fra VW, helt frem til de selv lanserte VW Amarok. Denne er fortsatt i salg, men vi vil se en endring fra neste generasjon. Den vil igjen bli et samarbeidsprosjekt, men denne gangen en kloning av Ford Ranger. Det er også Ford som skal bygge den.

Ford og VW har for øvrig en avtale om at Ford skal bruke MEB-plattformen på flere modeller i tiden som kommer. Vi skal derfor ikke se bort fra at Ford også kommer med en mindre pick-up basert på nettopp denne plattformen, som en slags byttedeal med den fossile varianten Amarok og Ranger.

I NYERE TID: VW Taro var selskapets første firehjulsdrevne pick-up i denne klassen, foruten de tidligere pick-up'ene av T-serien.
I NYERE TID: VW Taro var selskapets første firehjulsdrevne pick-up i denne klassen, foruten de tidligere pick-up'ene av T-serien. Vis mer

Stor nok

VW ID. Buzz vil som kjent komme i to forskjellige lengder, og med batterikapasitet helt opp til 111 kWh. Bilen har også en akselavstand på 3 meter, og begge deler vil derfor være godt egnet for en mindre elektrisk pick-up.

Også for Ford vil en bil som dette passe bra inn, ettersom den vil suplere den allerede annonserte fullelektriske F150, som blir en større bil, mer egnet for det amerikanske markedet.

Naturlige spørsmål som dukker opp, er hva en bil som dette kan lastes med av vekt, i tillegg til hvor tung henger den vil kunne trekke. Dette handler mer om de tekniske spesifikasjonene som det er alt for tidlig å spekulere i. Det er heller ikke kjent hvorvidt en pick-up vil få et retrodesign, som bussen. Dette har jo VW hatt tidligere, eller om den får en mer tradisjonell utforming.

Hvorfor?

Årsaken til at pick-up’en i det hele tatt er dukket opp i mulige planer, er at VW trenger ytterligere en modell å spe på modellprogrammet med, ettersom de vurderer å bygge enda en fabrikk til i Cattanooga i USA. Da vil ikke ID. Buzz alene utgjøre stort nok volum, og en pick-up dukket dermed opp som et godt alternativ for å få dette volumet opp, ifølge kilder Automotive News har vært i kontakt med.

At en ny fabrikk i USA i det hele tatt vurderes skyldes krigen i Ukraina, som har stukket flere tykke kjepper i hjulene for produksjonen i Europa. En elektrisk pick-up vil av naturlige årsaker ligge langt fremme i tid, nettopp fordi fabrikken først må bygges, og vi må legge til; dersom det hele blir noe av.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.