Kinesisk elbil:

Xpeng P7 lansert - med en overraskelse

Ikke bare er den en ny modell, men den kommer med en sær nyhet. Her er bilene og prisene.

Xpeng P7 lansert - med en overraskelse
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): I november 2020 publiserte vi saken om de ti nye kinesiske bilmerkene som skulle inn på det norske bilmarkedet. Nå er flere av dem kommet, og fortsatt strømmer det på med modeller.

Denne uken lanserer Xpeng sitt siste bidrag, sedanen P7, og den kommer med en overraskelse. For P7 har i grunnen vært i landet i lengre tid, riktig nok bare som en rullende prototype, men nå tar de også opp bestillinger, og de første bilene skal ut til kundene allerede i år.

Men hva sier du til en slags «limited edition», en bil som lages i et mindre antall, som kommer i spesielle farger, og som du garantert vil være kun en av rundt 100 som får kjøre rundt i?

P7 Wing Edition

Hvorvidt Xpeng forventer å få P7 til å fly ut i markedet skal være uvisst, men de lanserer P7 med denne spesielle versjonen. De eneste forskjellene på Wing Edition og den mer ordinære firehjulsdrevne utgaven av P7 er nettopp de tre signaturfargene, og hengslingen av dørene.

Denne løsningen blir på folkemunne ofte blir kalt Lambo-dører, ettersom Lamborghini Countach – designet hos italienske Bertone – ble en stor ambassadør for disse saksedørene.

De tre fargene er den limegrønne utgaven på bildene, en egen rødfarge, pluss en mørke grå farge som Xpeng har kalt Inky Black.

Xpeng P7 lansert - med en overraskelse

To versjoner

Foruten denne Wing Edition, lanseres P7 i to utgaver. Begge disse har et batteri på 80 kWh bruttokapasitet, og skal kunne rulle 470 kilometer på en lading etter WLTP-standarden. Det interessante er at Xpeng, som kjøper battericeller fra CATL, operer med en netto anvendelig kapasitet som bare ligger én skarve kWh under brutto kapasitet. Det betyr at du faktisk kan bruke 79 kWh av de totalt 80 kWh som batteriet kan lagre.

De to versjonene er den tohjulsdrevne «Long Range», og den firehjulsdrevne «High Performance».

At sistnevnte har fått denne betegnelsen er bare et resultat av at den er firehjulsdreven, som på elbilspråket også betyr to elmotorer, som igjen betyr ytterligere krefter. Dette er også grunnen til at de med bare én elmotor – de tohjulsdrevne verjsonene – også har lengst rekkevidde. De er av natur mer effektive.

Xpeng P7 lansert - med en overraskelse

Enkel logistikk

For å gjøre logistikken enklere, er alle bilene likt utstyrt. Det betyr full pakke, uansett hvilken du velger. Bilene har derfor nappa skinnseter, panoramatak, og alskens utstyr inkludert i prisen.

Bilene leveres på 19-toms hjul som standard, men kan eksempelvis leveres med 18-toms vinterhjul om ønskelig. Bare pass på at du bestiller hjul som er store nok til å huse de originale Brembo-bremsene, som også er standard.

Innvendig har du elektrisk justerbare seter, du har en 14,9 toms skjerm over midtkonsollen, og du vil strengt tatt ikke føle at du mangler noen ting.

Hentet fra Tesla

Operativsystemet i bilen er som kjent basert på Tesla, og ryktene vil ha det til at Xpeng også skal ha lånt funksjoner fra Googles operativsystem for biler, Google Auto.

Mange bilmerker og modeller selges inn til kundene med OTA-funksjoner – mulige trådløse oppdateringer «Over The Air» - uten at det spesifiseres hvilke funksjoner som kan oppdateres.

På mange modeller er det nemlig bare infotainmentsystemet som kan oppdateres, altså kartfunksjoner for navigasjonen og lignende. Xpeng er klare på at deres biler kan oppdateres på langt flere funksjoner og områder enn som så. Per nå er Tesla i en særklasse på disse tingene, men flere produsenter melder at de kommer etter. VW-gruppen har blant annet lansert sitt Trinity-prosjekt, som nettopp omhandler hvordan bilen skal være bygget rundt programvaren, ikke motsatt. Vi vil derimot se 2025-2026 på kalenderen før de skal lansere dette ut i det virkelige liv.

Xpeng P7 lansert - med en overraskelse

Ikke lenge til

Og når vi først snakker om 2025, så har Xpeng tatt mål av seg å være en av de tre største bilmerkene på registreringsstatistikken i 2025.

Dette er særdeles høye ambisjoner, så høye at det er veldig vanskelig å se hvordan de har tenkt å klare dette uten å måtte lansere en langt større modellrekke enn de har i dag, og de trenger også priser som feier all konkurranse av banen.

Da gjelder det å først starte med P7, som de nå lanserer, men er den godt nok priset til å feie all konkurranse til side?

Kanskje ikke, men så har de heller ikke mål om å omsette mer enn 400 biler i løpet av neste år - 2022 – noe som er en sped start på veien til å bli det tredje største bilmerket i Norge om tre og et halvt år.

Nå skal det sies at P7 er en sedan, mens Norge ikke er et typisk marked for sedaner. Tesla har likevel vist at det er mulig å selge både Model S og Model 3, til tross for at markedet gjerne vil ha SUV, eller til nød stasjonsvogn.

Se flere bilder utvendig og innvendig:

Prisene

Men la oss se på det mange finner som det mest interessante, for en interessant bil er ikke like interessant dersom prisen ikke er av det interessante slaget.

  • P7 Wing Edition vil koste deg 599.900 kroner
  • P7 High Performance koster 507.820 kroner
  • P7 Long Range koster 447.820 kroner

Dette betyr at Xpeng vil ha rundt 92.000 kroner for saksedørene, og at du får bilen i en særegen farge. Hvorvidt man mener løsningen er verdt pengene er opp til hver enkelt, men Xpeng-importøren hinter om at disse første utgavene med de spesielle dørene kanskje kan få et snev av samlerverdi på sikt. Det skal også nevnes at prisene på alle modellene er inklusive frakt og levering Oslo.

Basert på disse prisene er det lett å tro at det blir den firehjulsdrevne High Performance som blir bestselgeren. Da får du altså en fiks ferdig og velutstyrt bil for rett over en halv million. Ulempen for P7 er at det i denne prisklassen er mye å velge blant, og flere biler er på vei inn – også fra Kina.

Elbil24 skal snart gjennomføre en fullverdig test av Xpeng P7, og da i High Performance utgaven. Da kommer vi også tilbake til våre 100-0 prosent rekkeviddetester, og våre 0-100 prosent ladetester. Da vil vi også finne ut om prisen står i stil til bilen, så følg med.

Men om du drømmer om en P7 Wing Edition, så er det bare kaste seg på nettet for å bestille. Der er det førstemann til mølla.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.