Elektrisk sportsbil:

Zeekr 001 FR skal gjøre Plaid kjedelig

..og vi kan skrive under på at utgangspunktet er godt.

Zeekr 001 FR: En frekk sak, som ypper til bråk med Tesla Model S Plaid.
Zeekr 001 FR: En frekk sak, som ypper til bråk med Tesla Model S Plaid. Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

Elbil24 var blant de første som fikk kjøre nye Zeekr 001, en bil vi virkelig fikk sansen for. Den leverer på absolutt alle områder den er tenkt å levere på, i tillegg til at det på det tidspunktet vi kjørte den var den aller billigste bilen med et batteri på 100+ kWh.

Vi trakk da paralleller mot både Porsche Taycan og Panamera, selv om 001 ikke leverte helt opp til hva den tyske sportsbilprodusenten er i stand til med tanke på ytelser. Men det var da.

Nå melder Zeekr at de har laget en mye heftigere utgave av Zeekr 001, med tilleggsnavnet FR.

Og de er neimen ikke snaue i markedsføringen av verstingen heller, for på X – tidligere Twitter – er de klare i sin påstand: «Plaid is dull», står det å lese. De forteller videre at Zeekr 001 FR er en ny type beist, og at man skal følge med for mer.

Vi "visste det"

Det interessante er at vi spurte Zeekr om akkurat dette da vi prøvekjørte 001, for vi anslo allerede den gang at bilen hadde mer å gå på med tanke på det sportslige. Potensialet lå latent, og det ville være veldig enkelt å gjøre den enda mer sportslig i sine ferdigheter.

Utgaven vi kjørte var en av bilene med luftfjærer, noe vi ikke ville hatt på en supersportslig utgave. Så gjenstår det å se hva FR vil bli utstyrt med. Det er heller ingen tvil om at Zeekr fremstår som et illsint vesen, rent visuelt. Den oser fart og spenning, og vi kalte den en Grand Tourer, en bil med syvmilsstøvler.

Og når sprinten til 100 km/t går unna på 3,8 sekunder på en relativt standard utgave, så blir det spennende å se hvor langt de har strukket strikken på en FR-utgave.

Fast spoiler: FR-utgaven har en stor og fastmontert hekkspoiler, mens standardutgavene har en elektrisk vinge som kommer opp i høyere hastigheter.
Fast spoiler: FR-utgaven har en stor og fastmontert hekkspoiler, mens standardutgavene har en elektrisk vinge som kommer opp i høyere hastigheter. Vis mer

Ypper til bråk

Men når de tør kalle Plaid for kjedelig, så forplikter det. Til dem som ikke vet hva en Plaid er, så sikter Zeekr til Tesla Model S Plaid, en bil som blant annet gjør 0-100 km/t på midten av 2-tallet et sted. Det er uhyre raskt, mildt sagt.

Vi tipper også at Zeekr 001 FR vil komme med karbonbremser som et alternativ, og vi ser ut fra bildene at den er utstyrt med ekstra spoilere og diffusere, både foran og bak. Dette er antagelig av flere årsaker, som et tøffere utseende, men også for et økt marktrykk, samt lede av mer luft mot blant annet bremsene for bedre kjøling.

Mens den best utstyrte av de allerede annonserte utgavene vil koste rundt 750.000 kroner, er 001 FR priset til rundt 140.000 dollar – altså rundt 1,5 million kroner. Det er med andre ord dobbel pris, sammenlignet med utgaven vi kjørte som var pakket med utstyr, og som skulle klare en rekkevidde på 62 mil, etter WLTP-standarden.

Med trekvart million kroner ekstra bør virkelig 001 FR by på noe spesielt, men klarer de virkelig å sette Plaid så til de grader i skyggen?

Elbil24 ble nylig invitert til Kina for å se på beistet, men valgte å bevare spenningen til vi får teste bilen på norsk jord. Og ja, den skal naturligvis få bryne seg mot hovedkonkurrenten Plaid, og kanskje en og annen modell fra Stuttgart.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.