Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Zeekr 001, det er bare å merke seg navnet dersom du ikke allerede har gjort det. Bilen har allerede vært en sankkis i en tid, for mange har bitt seg merke i den frekke designen på denne nykommeren. Og det er ikke bare 001 som modell som er ny, men Zeekr som merke.
Men sannheten er at du antagelig vet mer om Zeekr enn du aner.
Merket er nemlig eid av den samme gjengen som eier Volvo, og Polestar, og kanskje du til og med har hørt om Geely. De tre siste er bilmerker, og de er alle eid av Geely-gruppen, eller Zheijang Geely Holding Group, om du vil. På sett og vis kan vi si at Geely er å anse som den kinesiske versjonen av tyske Volkswagen.
For mens VW-gruppen har merker som Skoda, Audi, og Volkswagen, så har altså Geely de tidligere nevnte merkene.
Målsetningen er også den samme – å selge så mange biler som mulig, fra merker som på hver sin måte setter sammen forskjellige modeller med så mange av de samme delene som mulig – også kalt stordriftsfordeler.

Ut på veien
Så tilbake til Zeekr 001, for Elbil24 har prøvekjørt bilen under en eksklusiv seanse i Gøteborg – et av Zeekr sine to hjem. For mens design og utvikling foregår på Unit 3, hovedsenteret til Geely i Gøteborg, så skal Zeekr likevel ha europeisk hovedkontor i Nederland.
Zeekr 001 er atlså merkets første bil ut på markedet i Europa, og de aller første eksemplarene skal ut på markedet i de to nevnte landene, Sverige og Nederland. Det skjer i løpet av året, før bilene ruller ut i resten av Europa.
001 kommer i tre forskjellige utgaver som har fått navnene Long Ranger, Performance og Privilege. Førstnevnte er bakhjulsdreven, mens de to neste begge er firehjulsdrevne. Alle har det samme batteriet på 100 kWh, mens Performance og Privilege altså har en elmotor på hver aksling. Motorene er de samme, uansett hvor de er plassert. Disse byr på 272 hestekrefter, som dermed er totaleffekten på den tohjulsdrevne. De to firehjulsdrevne utgavene har to slike, og kan dermed skilte med 544 hestekrefter.
Selv om den ene versjonen har navnet Performance, så betyr ikke dette at den har noe bedre ytelser enn Privilege, ettersom drivlinjene er de samme. Forskjellen har mer med utstyret å gjøre, for mens Performance har stålfjærer som standard og et mer dynamisk oppsett, så er Privilege utstyrt med alt Zeekr har å by på i en 001. Det inkluderer blant annet luftfjærer og adaptive dempere. Dette hører mer hjemme i komfortorienterte biler enn i sportsbiler. Derav skillet mellom Performance og Privilege. Uavhengig av luftfjærene kan alle de tre modellene vade i opptil 45 centimeter, i den grad dette er noe du har behov for. Det er mer et eksempel på hvor vanntett batteripakken og øvrig drivverk er, forteller Zeekr oss.

Krefter og rekkevidde
Men fakta er at begge sparker fra seg i særdeles godt monn. Sprinten til 100 km/t er over på 3,8 sekunder, og toppfarten er deretter begrenset til 200 km/t. Til sammenligning gjør den bakhjulsdrevne utgaven sprinten på 7,2 sekunder, men også denne har en toppfart på 200 km/t.
For å få til såpass med ytelser er bilen naturligvis utstyrt med et stort batteri, og 001 har som sagt i alle versjoner et batteri på 100 kWh brutto. På papiret skal dette være nok til å skyve den bakhjulsdrevne versjonen (Long Range) hele 62 mil, etter WLTP-standarden. Performance skal klare 59 mil, mens Privilege – som vi har prøvekjørt – skal klare 58 mil. For de to sistnevnte er det stort sett vekten av en ekstra motor og annet utstyr som trekker rekkevidden ned, i tillegg til hjulene.
For mens Long Range er utstyrt med 21-toms hjul, ruller både Performance og Privilege på fete 22-tommere.
Uansett hvilken versjon du velger vil du med andre ord få noen fordeler og ulemper, sett opp mot de to du ikke velger. Den bakhjulsdrevne går lengst, de to neste går kortest. Men så er disse også raskere, og har firehjulsdrift som standard. I tillegg vil de naturligvis være langt dyrere.
Når vi først har snakket om batteriet skal det også nevnes at dette er levert fra CATL i en cell-to-pack løsning, og kan lades opp igjen med 200 kW fra en AC-lader. Ombordladeren støtter derimot 22 kW, noe som er mer enn de fleste er i stand til å hente ut av huset sitt.
Shooting Brake-style
Som bil må vi si at Zeekr 001 havner i kategorien Grand Tourer, altså at de er en GT-bil med syvmils-støvler. Bilen måler rett under fem meter, med sine 4995 millimeter, og akselavstanden er et hårstrå under tre meter. i lengde Form og fasong minner mye om en sportslig stasjonsvogn, og nærmeste konkurrent blant elbilene kan faktisk sies å være det Porsche kaller Taycan Sport Turismo. Zeekr kaller 001 for en Shooting Brake.
En mindre detalj er at du ikke står i fare for at naboen har maken bil, dersom du kjøper deg en 001. Taycan var i en periode en av de mest solgte bilene i landet, noe vi nå ser resultatet av på bruktmarkedet, blant annet.
Enn så lenge vil 001 være et eksklusivt tilskudd.
Toppmodellen
Bilen vi kjører er en Privelege, den best utstyrte med firehjulsdrift, mest krefter, men som også er mest komfortorientert, takket være adaptivt understell. Og det merkes.
Bilen fremstår ikke som supersportslig, men som en bil du mer enn gjerne tar på langtur. Og med nær 60 mil rekkevidde på papiret vil du helt sikkert klare over 50 mil i praksis på en normal dag.
Det utgjør fort vekk 8-9 timer bak rattet uten pauser.
Få, om noen, banker så lenge og langt uten å trenge et stopp, å rekkevidde er ikke lenger et problem. Bilen er også utstyrt med varmepumpe og aktiv kjøling og oppvarming av batteriet. Det bør gjøre den greit klargjort for kalde vinterdager.

Et smykke av en bil
De kinesiske bilprodusentene har rett og slett funnet suksessformelen når det gjelder design. De ligger ikke lenger under alle de tyske bilene på bilmesser og måler alt som finnes lenger. Nå betaler de heller de beste bildesignerne gode nok penger til at de flytter over.
I dette tilfellet er det Stefan Sielaff som har fått oppdraget, en mann som har vært hos de fleste og beste premium-merkene, som Audi, BMW, VW, Bentley, med flere.
Nå har han altså signert Zeekr 001 og den kommende Zeekr X, og vi må si han har truffet godt. 001 er nærmest et smykke på fire hjul, og den er full av detaljer der det oser godt arbeid og kvalitet av.
Det interessante er at det som for oss europeere kalles premium, nærmest er blitt standarden på det hverdagslige hos de kinesiske produsentene. Vi ser det hos Nio, BYD, Volvo, Polestar, og den forrige bilen vi kjørte fra Kina – Lotus Eletre.
Alt som kommer fra disse har en svært god opplevd kvalitetsfølelse, og de er satt sammen med deler fra kjente underleverandørene.
Det samme gjelder Zeekr 001, og vi må innrømme å være litt engstelige på vegne av de europeiske produsentene dersom de kinesiske skal fortsette å pumpe ut biler med såpass god standard, og det til langt lavere priser. For la oss tenke litt tilbake på Porsche. Når en Taycan Sport Turismo med tilsvarende utstyr og ytelser som Zeekr 001 koster over dobbelt så mye, så bor det svært mye og god bil i en Zeekr 001.

Stappet med utstyr
For hør bare her. Bilen byr også på en innvendig kvalitetsfølelse som vi sjelden opplever før vi kommer opp i svært høye summer. Det er luksus fra ende til annen, og et materialvalg som føles veldig bra. Det står heller ikke på utstyret, for du kan knapt nevne noe som ikke finnes.
Også sikkerhetsutstyret er på plass, for i følge Zeekr har de innlemmet 21 ADAS-systemer – aktive sikkerhetssystemer.
Bilen er blant annet utstyrt med det de kaller Falcon Eye Vidar (ikke lidar), fra Mobileye SuperVision, den har syv HD-kameraer med 600 meters rekkevidde, og radar som har en rekkevidde på 250 meter for de mer nærliggende tingene.
Komfort, men ikke stillhet
Ute på veien har vi lite å utsette, sånn umiddelbart. Bilen har et komfortabelt oppsett, men vi legger merke til at det slippes gjennom mer støy enn vi hadde ventet. Noe av forklaringen finner vi i de store hjulene, naturligvis, men også i at det ikke er dobbeltlaminerte ruter i noen av sidevinduene. Det skal også legges til at bilen har relativt store speilhus, og den har panorama glasstak. Ingen av disse tingene er fordelaktig for støynivået. Ikke at det er plagsomt, men merkbart. Spesielt i en bil som er så premium på alle andre måter.
En ting er sikkert, og det er at den er svært kvikk. Ikke bare i den første akselerasjonen, for den virker heller ikke å miste pusten når det begynner å gå friskere unna. Den leverer med andre ord de sportslige egenskapene som både spesifikasjonene og designen lover.
Når vi først sitter der bak rattet, så ser vi inn i en 8,8 toms skjerm foran rattet, et 14-toms head-up display, og en 15,3-tommer i midtkonsollen. Brukergrensesnittet virker å være satt sammen av folk med europeisk filosofi, og er dermed lettfattelig. Vi har sett skrekkelige eksempler på det motsatte fra andre kinesiske produsenter, som ikke tenker likt med oss.
Du vil med andre ord bli dus med bilen ganske raskt.

Skal, skal ikke..
Når vi så oppsummerer alt vi har opplevd med Zeekr 001, så må vi si at dette lover veldig bra. Enda bedre blir det når vi ser på prisbildet. Ikke at det er klare priser for Norge enda, men i Sverige koster toppmodellen, Privilege, 757.000 kroner. Det gir et bilde av hva vi kan forvente i Norge. Og som sagt, det er rundt det halve av hva en Porsche Taycan med tilsvarende ytelser koster deg. Det er i høyeste grad legitimt å velge Porsche og betale for det. Men de som velger en Zeekr 001 vil få en av de beste opplevelse man kan få for rundt en trekvart million kroner. Du må likevel smøre deg med tålmodighet, for bilen kommer først til Norge i løpet av neste år. Den som venter på noe godt...
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.