Zeekr - norsk lansering

Zeekr i Norge = sant

(SHANGHAI): Så er det bestemt. Bilmerket Zeekr kommer til Norge, og det er slettes ikke lenge til.

Zeekr, her representert ved modellen X, er på vei til Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk
Zeekr, her representert ved modellen X, er på vei til Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Bilprodusenten Zeekr er et at mange bilmerker som eies av Geely-gruppen, du vet de som også eier Volvo og Polestar, blant andre. I likhet med disse to, har også Zeekr i stor grad blitt utviklet i Sverige – ikke lenger unna enn i Gøteborg, faktisk.

På bilutstillingen i Shanghai denne uken, annonserte Zeekr at de er klar for Norge, men at bilene først skal ut i Nederland og Sverige.

Elbil24 var til stede under bilmessen i Shanghai, og hadde der et møte med europasjefen for Zeekr, Spiros Fontinos, som vi kjenner godt fra før. Han begynte for Zeekr i september, og kom da fra europa-kontoret til Lexus og til sammen 24 år i Toyota-systemet.

Sjef for Zeekr i Europa, Spiros Fontinos. Foto: Zeekr
Sjef for Zeekr i Europa, Spiros Fontinos. Foto: Zeekr Vis mer

Fra før har Zeekr modellen 001, en større, men sportslig SUV. På bilmessen i Shanghai lanserte Zeekr den nye modellen Zeekr X, en relativt kompakt crossover som på mange måter kan minne om den elektriske utgaven av Volvo XC40, og da er det ikke merkelig at de også deler en del komponenter, som blant annet SEA-plattformen.

Den skal ogås bygges side om side med Smart 1 og kommende Volvo EX30, en spennende nykommer vi ikke vet veldig mye om.

Zeekr X vil bli 4,45 meter lang, 1,84 meter bred og 1,57 meter høy. Akselavstanden er oppgitt til 2,75 meter, som er noen millimeter kortere enn VW ID.3 og ID.4, blant annet.

Zeekr X er en kompakt crossover som måler 4,45 meter i lengden. Foto: Fred Magne Skillebæk
Zeekr X er en kompakt crossover som måler 4,45 meter i lengden. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Foreløpig vil ikke Zeekr avsløre mange tekniske detaljer om bilen, men vi kan nok forvente det vanlige i denne klassen. Ren tipping fra vår side blir at den får en rekkevidde på et sted mellom 40 og 50 mil, at den kommer med valgfri to- eller firehjulsdrift, og at den får sportslige ytelser. De har uttalt at det også skal komme en versting-utgave som skal klare sprinten til 100 km/t på under 4 sekunder. Det tyder på dermed på at bilen minst må ha over 400 hestekrefter for å klare dette.

Mange merker velger å starte nylanseringer av merker med en top-down strategi - at de lanserer de store og dyre modellene først, for deretter å jobbe seg nedover i modellrekken, men opp i volum.

BAKAKSELSTYRING: Takket være sving på bakhjula, reduseres plassbehovet når du skal manøvrere bilen på trange steder. Video: Elbil24.no Vis mer

Zeekr har som sagt allerede modellen 001, som ble lansert i det asiatiske markedet i fjor. Med den nye modellen X kliner Zeekr til og satser på volum i Europa med en gang. For i sitt første leveår skal Zeekr faktisk produsere 140.000 eksemplarer av Zeekr X allerede i 2023. Selskapet ble faktisk dannet først i 2021, og at de nå snart har to modeller på markedet er helt spinnvilt, sett med europeiske øyne. De kinesiske produsentene bruker en helt annen målestokk for tid enn i vår del av verden.

Dette er en annen Zeekr-bil som ble vist frem på Shangai-messa, ved navn M-Vision. Foto: Fred Magne Skillebæk
Dette er en annen Zeekr-bil som ble vist frem på Shangai-messa, ved navn M-Vision. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

At modellen Zeekr X først skal dyttes ut i Sverige og Nederland, ville helt sikker vært Nederland og Norge om det ikke hadde vært for deres svenske tilhørighet på utviklingssiden. De vil likevel ikke ha det europeiske hovedkontoret der, for det vil nemlig bli i nettopp Nederland, nærmere bestemt Amsterdam.

– Ikke misforstå, Norge er et veldig viktig marked for oss, forteller Spiros Fontinos til Elbil24, men legger til at de tross alt må begynne et sted.

Zeekr har valgt en modell med direktesalg over nettet. De vil ha showrom på utvalgte steder, men kundene må altså bestille bilene på nettet. For å ta service på disse bilene skal de gjøre avtale med lokale verkstedkjeder, en trend som etter hvert kommer til å bli en stor business for de uavhengige verkstedene fra kjeder som Mekonomen, Snap-Drive og andre, kanskje til og med NAF.

Helt eksakt tidspunkt for lansering i Norge har vi ikke fått, og det samme med prisene. Her er det standardfrasene som råder, for bilen må jo bli konkurransedyktig priset dersom den skal ha en mulighet blant det stadig voksende antall bilmerker om dagen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.