En tysk teslasjåfør fikk bot for å ha vært uoppmerksom etter å ha fiklet med skjermen i en Tesla Model 3, skriver bbc.com.
Sjåføren sier han trykket på berøringsskjermen da han skulle regulere hastigheten på viskeren. Det endte med at han kjørte av veien.
Den lokale retten i Karlsruhe fastslo at mannen kjørte av veien fordi han ble distrahert av skjermbruken.
Mannen ble dømt til å betale en bot på 200 euro, anket til en høyere rett, men ble ikke hørt. Han ble dømt etter loven som er laget for å unngå mobilbruk under kjøring. I Tyskland gjelder denne loven gjelder også for berøringsskjermer.

Kraftig økning i slike elbiler - bransjen advarer
Kan få bot i Norge også
Det er strengt i Tyskland tenker du kanskje, men det samme kunne skjedd her til lands også:
- I Norge kunne vedkommende også bli dømt, men etter en annen bestemmelse, forklarer Kristin Bjelkemyr-Østvang. Hun er Politiadvokat 2 i Utrykningspolitiet.
Betjening av skjerm i en Tesla omfattes ikke av mobiltelefonforbudet, men etter bestemmelsen som regulerer aktsomhetsplikten. Da kan uoppmerksomhet ved bruk av skjerm straffes.
Kan betjenes sikkert
Når Tesla blir bedt om å kommentere akkurat dette eksempelet hevder de at vindusviskerne utmerket godt kan betjenes på en sikker måte.
- Vindusviskerne i Model 3 kan aktiveres automatisk ved behov, forklarer Even Sandvold Roland. Han er Senior Communications Manager i Tesla Norge.
Dersom føreren ønsker å betjene viskerne i Model 3 manuelt, kan man dessuten bruke knappen på enden av den venstre hendelen ved siden av rattet.
Dette gir én viskerbevegelse per trykk, og viser i tillegg vindusviskermenyen for rask justering av innstillingene.
Vår erfaring er at denne fint kan betjenes uten å se på skjermen når man er kjent med menyens plassering. På samme måte som man etter hvert blir kjent med plasseringen av knappene i andre biler.

Oppdateringer
Tesla har gjort en del forbedringer på betjeningen av vindusviskerne etter at den første modellen ble lansert. Den automatiske viskerfunksjonen er forbedret. I tillegg kan du slå på viskerne og regulere hastigheten med stemmestyring. Da kan du ha begge hendene på rattet, og blikket på veien når regnskuren treffer frontruta.
Disse forbedringene dukker opp etter oppdateringer av bilen, og det er du selv som har ansvaret for å følge med på nye funksjoner som dukker opp. Det er det ingen tvil om når vi spør politiadvokaten:
- Bilføreren har et generelt ansvar for å være tilstrekkelig kjent med bilen, slik at en kan kjøre denne på en trygg måte, fastslår Bjelkemyr-Østvang.

Så fort kan du kjøre før lappen ryker
Slik holder du deg oppdatert
Når det gjelder Tesla, vises større oppdateringer automatisk i bilen. I tillegg kan du trykke på T-symbolet øverst på skjermen.
Et nytt vindu åpnes, og du kan trykke på 'Release Notes' nederst til høyre. Da får du oversikt over de nyeste oppdateringene.
Kan bli lov i fremtiden
Om ikke mange år kan det hende du kan kose deg både med mobilen og infotainment-skjermen mens du kjører - med god samvittighet og uten frykt for represalier. Det kan du lese mer her.
Deler av saken har vært publisert på Elbil24 tidligere. Oppdatert sist 10.4.2022
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.