(Elbil24): Svingende temperaturer og nedbør har de siste ukene gjort at det stilles strengere krav til det å være bilist i Norge.
Vinteren kan by på uforutsette situasjoner og utfordrende kjøreforhold. Norske bilførere må sørge for å ha gode vinterdekk og nødvendig utstyr i bilen, og samtidig være klar over hvordan kulde og regenerering påvirker elbilens rekkevidde og kjøreegenskaper.
Elbil24 har tidligere skrevet om hvor mye de forskjellige elbilene mister av rekkevidde på vinterstid. Vi har også intervjuet Tesla Model Y-eier Sunniva Nordberg, som opplevde skrekken på glatta i fjor vinter.
For en tid tilbake gjennomførte Norstat en undersøkelsen på vegne av Naf for å finne ut mer om norske bilisters opplevelser på veiene. I undersøkelsen svarte over 40 prosent at det har opplevd at det de trodde var vann på veien, viste seg å være is.

- Tesla-en bare sklei over i feil fil
- Glatt som en skøytebane
Én ting er snødekte veier eller dårlig brøyting eller salting. En annen ting er underkjølt regn.
- Mange opplever farlige situasjoner når bakken dekkes av et tynt islag. Underkjølt regn er vanskelig å oppdage og vrient å manøvrere på, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.
Han påpeker at det noen ganger kan være så vanskelig å vurdere forholdene at det er bedre å la bilen stå.
- Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir hele veibanen glatt som en skøytebane. De samme føreforholdene får vi når regn har frosset på bakken over natten, sier Sødal - og legger til:
- Er du usikker på føret, må du vurdere å la bilen stå.
Artikkelen fortsetter
- Du skal bremse hardt
På glatt og isete føre er det viktig å teste veigrepet, men det er vel så viktig å passe på at det ikke er biler rett bak eller mot deg når du gjennomfører testingen.
Oppstår det en situasjon hvor du mister kontrollen eller oppdager en fare for sent, bør du reagere slik: Ha begge hendene på rattet, styr og brems alt du kan.
– Du skal bremse hardt, og ikke slippe opp selv om du hører det bråker og rister fra ABS-en, sier Sødal.

Bilvask i kulda: Når bør du la være?
Dobler bremselengden
Mange har flere førerstøttesystemer i bilen, og de er der for å hjelpe deg til å få tilbake kontrollen på bilen.
Vær likevel klar over at dersom farten er for stor, kan ikke elektronikken redde deg.
Kjører du i byhastigheter (30-50 km/t) og øker farten bare 10 km/t, vil du omtrent doble bremselengden.
–Få ned farten i tide og mer enn du tror holder. Det øker muligheten for å styre unna og begrenser skaden ved det sammenstøt, avslutter Sødal.
Har du opplevd at vann på veien var blank is?
Svar | Prosent |
Ja | 42 |
Nei | 50 |
Vet ikke | 9 |
De spurte fikk følgende spørsmål: Har du noen gang opplevd en farlig situasjon på veien fordi det du trodde var vann på veien, viste seg å være blank is?
Deler av saken har vært publisert tidligere
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.