Forskjeller på vinterdekk og sommerdekk

Advarer: - Hjelper ikke at dekkene er nye

Når du har lest dette, kommer du aldri til å bruke sommerdekk på glatta igjen.

GRIPER IKKE: Sommerdekk er konstruert helt forskjellig fra vinterdekk, og vil oppføre seg dårlig på snø- og isføre, uansett mønsterdybde. Foto: NTB
GRIPER IKKE: Sommerdekk er konstruert helt forskjellig fra vinterdekk, og vil oppføre seg dårlig på snø- og isføre, uansett mønsterdybde. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Den første snøen har lagt seg i Nord-Norge og i høyfjellet sørpå, og den kom naturligvis som en overraskelse på mange - slik den har for vane å gjøre - år etter år.

Lang ventetid på verkstedene

Selv om vi nå skriver 5. november, er det mange som ikke en gang har begynt å tenke på å skifte til vinterhjul. Pågangen har imidlertid økt kraftig hos verksteder og dekkhotell den siste tiden, fra folk som vil ha jobben gjort så snart som mulig.

- Gjør du hjulskift-jobben selv hjemme, kan du følge med på værmeldingene og legge om tett opp til neste snøfall eller om du skal til steder der det er snø. Har du dekkene på dekkhotell, krever det mer planlegging, sier NAF-rådgiver Nils Sødal.

Elbil24 har fått rapporter om lang ventetid på flere populære dekkhotell i hovedstaden.

Store forskjeller

Så kommer spørsmålet mange sikkert lurer på: Hvis man har helt nye sommerdekk med godt mønster, kan de duge på den første snøen på bakken?

- Det korte svaret er nei, sier dekkekspert Rune Korsvold til Elbil24.

Det er nemlig store forskjeller mellom sommerdekk og vinterdekk, som gjør at sommerdekkene blir farlige å bruke når det er glatt på veiene, ifølge Korsvold.

Mye handler om mønsteret, som er helt forskjellig på sommer- og vinterdekk.

- Mønsteret på tvers i et vinterdekk er laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

SYNLIGE FORSKJELLER: Typiske sommerdekk til venstre, vinterdekk til høyre. Montasje: Elbil24
SYNLIGE FORSKJELLER: Typiske sommerdekk til venstre, vinterdekk til høyre. Montasje: Elbil24 Vis mer

I tillegg kommer vesentlige forskjeller i selve gummiblandingen i dekkene.

- Vinterdekkene har en helt annen gummiblanding enn sommerdekkene. Denne blandingen har egenskaper som gjør at dekkene holder seg myke selv når temperaturen synker langt under frysepunktet. Det er nødvendig for å sikre et godt veigrep, sier Korsvoll.

- I tillegg har piggfrie vinterdekk det vi kaller for «seiping», et slags oppkuttet dekkmønster, som bidrar til best mulig grep.

Fullstendig uegnet på glatta

- Så selv om sommerdekkene er helt nye, duger de ikke på glatta?

- Det er korrekt. Nye dekk er naturligvis bedre enn nedslitte - men vil uansett være direkte farlige å kjøre med på snø- og isføre, sier han.

- Hva med piggdekk, er de konstruert på samme måte som piggfrie vinterdekk?

- Piggdekk er litt hardere, men her sørger piggene for å sikre veigrepet. De nyeste dekkene har opptil 250 pigger som biter spesielt godt på isete underlag, sier Korsvold.

ADVARER: - Bruk aldri sommerdekk, selv ved den minste fare for snø og is på veiene, advarer dekkekspert Rune Korsvoll. Foto: Dinside.no
ADVARER: - Bruk aldri sommerdekk, selv ved den minste fare for snø og is på veiene, advarer dekkekspert Rune Korsvoll. Foto: Dinside.no Vis mer

Vinterdekk ikke ideelt i mildvær

Samtidig er det viktig å huske at vinterdekk ikke er egnet for sommerføre, ei heller på milde høstdager - selv om det ikke er forbudt. Gummien blir fort for myk, noe som gir dårligere kjøreopplevelse og raskere dekkslitasje. I tillegg må man være klar over hva som kan skje ved brå oppbremsinger.

Piggfrie vinterdekk er nemlig laget for temperaturer fra null grader og kaldere. Når temperaturen stiger over fem til seks varmegrader, mister de grep og blir glatte.

- På klassisk høstføre med varmegrader og våt vei, har vinterdekk betydelig lengre bremselengde enn sommerdekk. Derfor er det viktig å ta høyde for det når du er ute og kjører, sier Nils Sødal hos NAF.

Advarer mot helårsdekk

For dem som vegrer seg mot å skifte hjul, kan det være fristende å velge såkalte helårsdekk. Undersøkelsen fra If viser at fem prosent av de spurte kjører rundt på slike dekk. Disse er ikke laget for nordiske forhold, fremhever Clementz hos If.

– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er verken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier Clementz.

Deler av saken har vært publisert på Elbil24.no tidligere.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.