Steinsprutskader

Advarer: Høytid for denne typen bilskader

Blir frontruta skadet, bør du ta affære med det samme. Lakkskader kan du ofte enkelt fikse selv.

EKSPERT-TRIKS: En tannpirker er et perfekt verktøy for denne typen skader. Dette trikset er det mange eksperter som også bruker. Video: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Endelig er sommeren her og mange kommer til å tilbakelegge mange lange dager i ny elbil på norske veier de neste ukene. Men mange biler på veiene kan også føre til noen kjedelige konsekvenser, blant annet steinsprutskader i frontglass og lakk.

Forsikringsselskapet Fremtind registrerte hele 9000 skader på frontruter alene i sommermånedene i 2021. Det førte til erstatningssummer på til sammen 67,4 millioner kroner.

Og det blir neppe færre i år. Ifølge tall fra forsikringsbransjen har nemlig antallet glasskader økt kraftig gjennom mange år. I 2019 ble det registrert hele 246.465 skader, mer enn dobbelt så mange som i 1997.

Kostbare utbedringer som kan unngås

Hvis frontruta må skiftes, ligger egenandelen på mellom 1500 og 2500 kroner hos de fleste forsikringsselskapene, ifølge Hurtigruta Carglass. Det krever imidlertid at du har kasko/delkasko. Har du bare ansvarsforsikring, må du bære hele reparasjonen selv. Da snakker vi fort mange tusenlapper.

Den gode nyheten er at veldig mange skader kan repareres uten å skifte frontruta. Da koster det heller ikke noe når man har kasko- eller delkasko forsikring.

Men det krever ofte at du raskt oppsøker et bilglassverksted etter at skaden oppstår. En liten steinsprutskade kan nemlig fort utvikle seg til å bli en stor sprekk, og da må som regel hele ruta skiftes.

LOV Å TRYKKE: Det finnes mange knapper i en bil, og noen av disse er nok velkjente, men kjenner du til knappen som kan redde liv? Video: Celina Stamper / NTB Vis mer

- Ha teiprullen klar

- Vi anbefaler faktisk at du oppsøker et glassverksted før det har gått 24 timer, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If forsikring til Elbil24.

Han har et smart tilleggsråd.

- Det kan være en god idé å ha en teiprull liggende i bilen. Får du en plutselig steinsprutskade, stopper du bilen og legger en teipbit over skaden. Da hindrer du at støv, skitt og fuktighet trenger inn i skadeområdet fram til du får bilen på verksted. Det øker sjansen for at reparasjonen blir vellykket, sier han.

Sigmund Clementz hos forsikringsselskapet If. Foto: If
Sigmund Clementz hos forsikringsselskapet If. Foto: If Vis mer

Om ruta faktisk må skiftes, er dette ofte en langt mer omfattende og dyrere reparasjon enn for bare få år siden.

Kan føre til dyrere forsikring for alle

- Moderne frontruter har ofte innebygd avansert elektronikk og sensorer, og kan fort koste flere titalls tusen kroner å skifte, sier Clementz.

Det kan fort slå tilbake på forsikringstakerne.

- Mer omfattende og dyrere skader kan føre til at forsikringen blir dyrere for alle. Forebygging av steinsprutskader er derfor smart, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Riper i lakken

Steinspruten kan også lage hakk i lakken, spesielt på panseret og stolpene rundt frontruta. Gå gjerne over bilen når du har vasket den og se etter prikker.

- Har steinspruten lagd et hakk som går helt ned til stålet, utvikles det rust. Bruk derfor en lakkstift for å dekke dette så fort som mulig, sier seniorrådgiver Nils Sødal hos Naf.

Han legger til at hvis det er noe rust i hakket, bør du skrape det bort med en spiss kniv eller lignende før du legger på lakk. I videoen øverst i saken kan du se hvordan dette kan løses.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.