(Elbil24): Alle som har kjørt elbil kjenner til at bilen, i større eller mindre grad, bremser automatisk når man slipper gasspedalen. Det som i praksis skjer, er et elmotoren genererer strøm gjennom bremseenergien når man slakker av, på samme måte som den bruker energi når du gir på.
Kan bli mange ekstra kilometre
Dette kalles for regenerering, og på de fleste elbiler kan man justere hvor kraftig denne regenereringen skal være. Enkelte biler har også en innstilling som gjerne kalles enpedalskjøring, der man under normal kjøring nesten ikke behøver å bruke bremsepedalen i det hele tatt.
Det positive med dette, er at energien som fanges opp og føres tilbake til batteriet, gjør at rekkevidden øker. Hvor mye, avhenger av mange forhold, men det er ikke uvanlig at rekkevidden kan forlenges med rundt 10 prosent ved hjelp av effektiv regenerering, som i praksis betyr 30-50 ekstra kilometer på mange moderne elbiler.

Nå er det kaos: Forsikringsselskapene advarer
Advarer: - Risikerer å skli av veien
Men kraftig regenerering kan også være uheldig, spesielt på vinterføre, poengterer Naf i en pressemelding.
- På glatte veier kan det være lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av. Kraftig regenerering kan gjøre at du sklir av veien på glatt føre, har Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, tidligere uttalt.
Ifølge Sødal er det spesielt skummelt dersom du slipper gassen rett før en sving på isete vei.
- Når regenereringen begynner å jobbe, kan bremsingen føre til at du sklir ut av veien i stedet for å komme deg trygt gjennom svingen, mener Sødal.

PRISTEST: Her får du vinterdekkene klart billigst
- Har effektive systemer
Hvor stor faren er, er det imidlertid delte meninger om. Elbil24s fagredaktør Fred Magne Skillebæk mener at moderne biler har effektive systemer som jobber for å holde bilen på veien, også ved høy regenerering.
- Problemer kan naturligvis forekomme, men alle moderne elbiler har blant annet blokkeringsfrie bremser (ABS) og elektronisk stabiliseringsprogram (ESP) som vil slå inn så snart man står i fare for å miste veigrepet. Normalt sett vil disse systemene «vinne» og sørge for å holde bilen på veien, også ved høy regenerering, sier han.

- Tesla-en bare sklei over i feil fil
Bør veksle
Naf understreker at man bør veksle mellom ulike nivåer av regenerering underveis på en kjøretur, dersom bilen støtter dette.
- Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru ned til et minimum eller helt av, avsluttet Sødal.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.