Nyttelast:

Advarer mot å pakke for mye

Slik sjekker du hvor mye du lovlig kan ha med i bilen.

SJEKK NYTTELASTEN: Det er fort gjort å laste bilen med mer enn den er laget for å tåle. Det kan gi alvorlige konsekvenser. Foto: Shutterstock / NTB
SJEKK NYTTELASTEN: Det er fort gjort å laste bilen med mer enn den er laget for å tåle. Det kan gi alvorlige konsekvenser. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Klær, folk, mat, drikke, ski, støvler, hjelmer – det er mye som skal pakkes i bilen når familien setter kurs mot påskefjellet.

Da er det viktig ikke å pakke bilen for full. Overstiger du bilens tillatte totalvekt kjører du ulovlig, men enda verre – bilens kjøreegenskaper kan bli noe helt annet enn det du er vant med.

– Skremmende

– Resultatene er skremmende og det er store forskjeller på bilens egenskaper om du laster for tungt, sier rådgiver i NAF Jan Harry Svendsen.

NAF har nemlig testet hvordan bremselengde og kjøring i sving utarter seg med en bil som har for høy vekt.

I nedbremsing fra 80 km/t hadde fortsatt den overlastede bilen er fart på 22 km/t der den lettlastede hadde stanset helt. Det tilsvarer ifølge NAF en kollisjonsenergi på 4,7 tonn.

I en overlastet bil fungerer ikke førerstøttesystemene som de skal, som for eksempel antisladd. Bildet under illustrerer hvordan en sving forseres i 60 km/t med en bil med kun sjåføren, en lovlig fullastet bil og en overlastet bil:

Advarer mot å pakke for mye

Her kan det med andre ord være fort gjort å havne i feil kjørebane om du har for mye vekt i bilen.

Svendsen advarer også mot å tro at bilen kan lastes så lenge det er plass.

- Mange biler er overlastet før bagasjerommet er fullt. Det er store forskjeller på hvordan en bil som er lastet opp til nyttelast og hvordan en bil som er overlastet reagerer, forklarer han.

Hvor mye kan du laste?

I vognkortet finner du informasjon om bilen din, også om hva den veier og hva den kan veie.

Vognkortet i vårt eksempel sier at tillatt nyttelast er 425 kg. Det inkluderer både passasjer og bagasje, samt det føreren eventuelt veier over 75 kg. Foto: Pål Joakim Pollen
Vognkortet i vårt eksempel sier at tillatt nyttelast er 425 kg. Det inkluderer både passasjer og bagasje, samt det føreren eventuelt veier over 75 kg. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

I vårt eksempel over har vi en bil med 425 kilo oppgitt nyttelast, men merk at dette er dersom føreren veier 75 kg. Veier føreren 100 kilo, må du altså trekke fra 25 kilo på nyttelasten, slik at den i vårt eksempel blir på nøyaktig 400 kg.

Har man da tre passasjerer på 90 kg hver seg, har man 130 kg til overs til bagasje. Husk at eventuell bagasje på taket også teller med her – inkludert vekten av stativ og takboks.

Statens Vegvesen har vekter rundtom i Norge som det går an å kjøre innom for å veie bilen – det er nemlig ikke alltid det som står i vognkortet stemmer overens med den faktiske vekten på bilen. Særlig gjelder dette om du har kjøpt bilen med ekstrautstyr som større felger, panoramasoltak, hengerfeste og lignende. Vekten av dette ekstrautstyret er ikke alltid kalkulert inn i vognkortet.

Verdt å merke seg er at elbiler gjerne har mindre nyttelast enn tilsvarende bensin- og dieselbiler, fordi batteriet i bilen er tungt.

Er du Pro-medlem hos Elbil24, kan du sjekke ut vår nyttelastkalkulator her, med vektinformasjon om flere hundre elbilmodeller:

Hva om du blir kontrollert?

En ting er at det er trafikkfarlig å laste for mye i bilen – men hva skjer om du blir stoppet i kontroll?

Da er regelen ganske enkel: For å kjøre videre må du komme deg ned i lovlig vekt. Det betyr altså at du blir nødt til å sette igjen bagasje, eller i verste fall passasjer, og da komme tilbake senere for å hente det resterende.

Dersom overvekten tilsvarer over 30% av tillatt totaltvekt eller over 500 kg, utstedes et forelegg på 3000 kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.