Advarer mot dyr og tidkrevende ladetabbe

Planlegger du ferietur i elbil, kommer du ikke unna hurtiglading langs veien. Men det er gode grunner til å unngå å lade batteriet helt fullt før du kjører videre.

STOPP I TIDE: Lad når du kan, ikke når du må. Og stopp når måleren viser 80 prosent, for å spare tid og penger. Foto: Bjørn Eirik Loftås
STOPP I TIDE: Lad når du kan, ikke når du må. Og stopp når måleren viser 80 prosent, for å spare tid og penger. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Salget av elbiler har eksplodert i Norge. Det siste året vi fått rundt 100.000 nye elbiler på veiene, og bare i juni ble det registrert mer enn 13.000 av dem.

Mange legger ferien til Norge denne sommeren, og de siste par ukene har vi sett en rekke innlegg i sosiale medier om lange køer på ladestasjonene ved noen av de mest populære utfarts- og turiststedene.

En hovedårsak til køene er at hver bil bruker lengre tid ved hurtigladeren enn hva tilfellet er for fossilbiler ved bensin- og dieselpumpene. Spesielt lang tid tar det dersom du har bestemt deg for å lade batteriet helt opp - til 100 prosent.

- Vårt råd til alle som skal hurtiglade er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent. Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle. Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene, sier Sødal.

Nesten tre kvarter på siste 20 prosentene

Flere ladeoperatører tar betalt for tiden du er tilkoblet laderen, såkalt «minuttprising». Når hastigheten settes kraftig ned mot slutten av ladesyklusen, kan det fort bli kostbart. Dette skjer på nær sagt alle biler, og det skjer for å skåne batteriet.

Du kan lese mer om årsakene til denne reduksjonen, i denne saken:

Selv elbiler som markedsføres med ladehastigheter på 100 kW eller mer, byr ofte bare på en brøkdel av dette etter 80 prosent, viser våre egne målinger. Noen ganger kan det ta lengre tid å lade fra 80 til 100 prosent, enn det tar å lade fra 0 til 80 prosent, eksempelvis bruker Tesla Model 3 Standard Range hele 44 minutter på de siste 20 prosentene.

Her ser du noen flere eksempler:

Ladetid, populære elbilmodeller

Bilmodell Tilført energi, totalt Ladetid 0-80% Ladetid 80-100% Tilført mellom 80-100% Snitteffekt 80-100% Temperatur under lading
Skoda Enyaq80,36 kWh41 minutter25 minutter16,07 kWh38,5 kW7C
Mercedes-Benz EQA70,92 kWh38 minutter18 minutter14,18 kWh47,2 kW7C
Kia e-Niro69,95 kWh57 minutter42 minutter13,99 kWh19,98 kW7C
BMW iX379,1 kWh39 minutter27 minutter15,82 kWh35,15 kW7C
VW ID.4 1st82,78 kWh41 minutter26 minutter16,55 kWh38,2 kW11C
Hyundai Kona68,46 kWh58 minutter42 minutter13,69 kWh19,56 kW15C
Tesla Model 3 SR58,52 kWh35 minutter44 minutter11,7 kWh15,96 kW15C
Opel Mokka e48,64 kWh32 minutter42 minutter9,72 kWh13,89 kW15C

Merk: Tallene er hentet fra Elbil24s egne tester våren 2021. Målingene er foretatt på Ionitys lynladere med makseffekt på 350 kW.

Så langt kommer du på 80 prosent

Hvis du har en bil som går 40 mil på fulladet batteri, vil du fortsatt kunne nå 32 mil hvis du stopper ladeprosessen på 80 prosent. Enkelte biler går lenger enn 50 mil på sommeren. Da vil du fortsatt ha mer enn 40 mil hvis du avslutter ladingen på 80 prosent.

Samtidig er rådet å lade når du kan, ikke når du må.

- Du sparer både tid og penger på å heller avslutte ladingen og legge inn ett kort ladestopp til hvis du trenger det, fremfor å lade til 100 prosent på ladestasjonen, rådgir Sødal.

God tur!

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.