Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Mange benyttet 1. mai-helgen til å skifte hjul, og det betyr fort mer å gjøre for selskapene som yter veihjelp.
Hvert år sender blant annet Naf ut meldinger om at dette er høysesong for bilredninger som følge av at hjul løsner under fart. Og ifølge kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige, mister flere hundre bileiere hjul på bilen hvert år.

Advarer mot å bruke denne
To årsaker til knekte hjulbolter
- Blant de bilistene vi må hjelpe ute på veien, er det noen som har mistet hjulet helt, mens andre har løst hjul på grunn av at boltene er trukket til for løst, fortalte leder for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området, Petter Schøyen, da vi snakket med ham om problemet våren 2020.
Og selv om det er vanligst at problemer oppstår når folk kjører rundt med bolter som ikke er tilstrekkelig trukket til, kan det motsatte også være farlig.
- Vi opplever at bolter også er knekt som følge av at de er trukket for hardt til gjentatte ganger. Også da kan hjulet løsne, sa Schøyen.
Og det kan i verste fall være livsfarlig.
- Alle forstår at det kan føre til alvorlige ulykker dersom hjulet på bilen faller av. Men det kan også bli en dyr affære med store skader på bilen, uttalte Schøyen.

Husk på dette når du skifter hjul
Må etterstrammes - med riktig verktøy
Naf anbefaler at man etterstrammer hjulboltene etter at du har kjørt noen mil etter hjulskift.
- Vi anbefaler alle bileiere å etterstrammer boltene når du har kjørt rundt 50 kilometer etter at du har lagt om, sier rådgier hos Naf, Jan Harry Svendsen. Han understreker at dette må gjøres, enten du har skiftet hjul selv eller har fått et dekkverksted til å ta jobben.
Det beste er å bruke en såkalt momentnøkkel. Denne sørger for at strammer boltene akkurat passe. Rett tiltrekningsmoment finner du i bilens instruksjonsbok.
Se også videoen øverst, der vi viser hvordan du bruker momentnøkkelen.
Hundrevis av oppdrag
Slik ser en typisk utrykningsstatistikk ut for Naf Veihjelp i Oslo-området i de ukene de fleste av oss skifter hjul:
- Punktering - 270
- Punktering uten reservehjul - 140
- Løse hjulbolter - 80
- Mistet hjulet under kjøring - 40
- Knekte hjulbolter - 20
- Hjulbolter trukket for hardt til - 20
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.