Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Vinterferien står for døra, og når hele familien skal til fjells blir det gjerne trangt i bilen. Mange tenker kreativt for å få med seg alt, og har man en takboks kan det være fristende å bruke den som ekstra bagasjerom. Det bør man slett ikke gjøre, advarer Naf.
- En overfylt takboks kan utgjøre en risiko. Flere tåler ikke en gang uhell i 30 kilometer i timen, sier Naf-rådgiver Jan Harry Svendsen.
Så hva kan man egentlig pakke i takboksen?
Sjekk maksgrensen
De aller fleste elbiler på markedet kan ha last på taket. Som regel er det en maksgrense på 75 kilo, og det inkluderer både stativ, festeanordninger og eventuell takboks - som gjerne i seg selv veier 20-30 kilo.

Elbilene som kan ha minst og mest på taket
Men har du vekt på taket, kan kjøreegenskapene til bilen endres dramatisk. Har du mye vekt som sitter høyt, kan du risikere at bilen oppfører seg helt annerledes enn det du forventer, for eksempel i svinger og ved akselerasjon og oppbremsing.
Derfor bør du pakke tunge ting i bagasjerommet, og kun bruke takboks til lette gjenstander, som puter, dyner og soveposer - i tillegg til eventuelle ski.
Sikre gjenstandene
Det er samtidig viktig å hindre at gjenstander i takboksen er i bevegelse under kjøring. Da kan for eksempel en brå oppbremsing føre til at ting fyker framover og skaper så stor belastning at takboksen sprekker og gjenstander flyr ut. I verste fall kan selve takboksen løsne fra festene og skape svært farlige situasjoner i trafikken. Det har flere tester avslørt den siste tiden.
- Mange takbokser har reimer eller andre innretninger for å sikre skiene som er i boksen. Naf anbefaler at du bruker disse og passer på at alt ligger støtt før man drar avgårde, sier Svendsen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.