Museår 2020

Advarer: Museskade i bilen kan føre til avkortning i forsikringsutbetalingen

Dette synet møtte vår journalist da han åpnet luken til oppbevaringsrommet ved siden av rattet.

GNAG: Her har musa fått seg et kongemåltid. Man kan se tydelige spor etter tenner som har gnagd på sjokoladen. Heldigvis ble det ikke oppdaget skader på selve bilen. Det kunne fort blitt dyrt. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) Du har sikkert fått med deg at det er et såkalt «museår» i år. Ifølge Forskning.no er dette et fenomen som har tiltatt fra tusenårsskiftet, og brukes om år der musebestanden er betydelig større enn i et normalår. Sist det var museår i Sør-Norge, var i 2014. Etter en kald vinter var imidlertid bestanden redusert til en brøkdel året etter.

Rekordmange bilskadesaker

Om høsten og forvinteren trekker småskogmusa inn, både i boliger og i biler. I sistnevnte kan den gjøre stor skade på inventar og særlig på ledninger, styringsbokser og annen elektronikk, dersom den ikke oppdages tidsnok. Det merker forsikringsselskapene i disse tider.

- Vi har hatt mellom 150 og 200 bilskadesaker til behandling i høst, der musa har vært synderen. Det er betydelig mer enn i et normalår, sier Sigmund Clementz hos If forsikring til Elbil24.

MYE Å GJØRE: Museskader har gitt forsikringsselskapene mye ekstraarbeid i høst, ifølge Sigmund Clementz hos If. Foto: If
MYE Å GJØRE: Museskader har gitt forsikringsselskapene mye ekstraarbeid i høst, ifølge Sigmund Clementz hos If. Foto: If Vis mer

Også Gjensidige melder om rekordstor pågang. I november hadde de flere titalls gnagerskadesaker hver eneste uke, på biler, campingvogner og bobiler.

- Vi kan ikke huske lignende skadetall tidligere, så dette er mye, sier kommunikasjonssjef Arne Voll hos Gjensidige. Han legger til at snitterstatningen fra selskapet ligger på rundt 25.000 kroner i slike skadeoppgjør.

E-GOLF: Kabelen som går fra ladepunkt til elmotor i en VW E-Golf har blitt gnagermat. Foto: Gjensidige
E-GOLF: Kabelen som går fra ladepunkt til elmotor i en VW E-Golf har blitt gnagermat. Foto: Gjensidige Vis mer

Utsolgt

Også forhandlere av utstyr som skal ta rotta på musa, merker godt at det er museår. Hos Felleskjøpet for eksempel, har de i perioder vært helt utsolgt for produkter.

- I september og oktober så vi en økning i salget av musefeller og gift på hele 250 prosent i forhold til 2019, forteller kommunikasjonssjef Thomas Skjennald hos Felleskjøpet til Elbil24.

Økningen gjelder for hele Norge, med unntak av de nordligste fylkene Nordland, Troms og Finnmark, som ikke er like hardt rammet av museåret.

Slik kommer den seg inn i bilen

Kommer mus seg inn i boligen, er det et tegn på at den ikke er tett. Når det gjelder biler, er heller ikke de helt tette - og musa kan komme seg inn gjennom kanaler, gjerne via motorrom og hjulbuer - men også via åpne dører og vinduer. Plastdeler kan den fint gnage seg gjennom - dersom fristelsen er stor nok.

For på innsiden er det som regel en eller annen godlukt som lokker den.

Undertegnede opplevde at mus hadde tatt seg inn i det lille oppbevaringsrommet til venstre for rattet i min bil. Der hadde jeg liggende en uåpnet sjokolade. Da jeg oppdaget at det hadde vært inntrengere der, var sjokoladen alt annet enn uåpnet.

IKKE LEGG SJOKOLADE HER: Mus har en meget velutviklet luktesans. Ligger det godsaker i bilen, er risikoen høy for at musa før eller siden finner veien inn. Foto: Bjørn Eirik Loftås
IKKE LEGG SJOKOLADE HER: Mus har en meget velutviklet luktesans. Ligger det godsaker i bilen, er risikoen høy for at musa før eller siden finner veien inn. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Heldigvis var bilen i daglig bruk, så musa hadde ikke rukket å forårsake skader på kjøretøyet før den ble avslørt. Umiddelbart etterpå ventet en real vask og runde med støvsugeren.

- Det er uhyre viktig å fjerne alt som musa kan være interessert i, som sjokolade og andre søtsaker - men også smuler etter at man har spist. Skolebrød og annet som smuler lett, bør man kanskje vurdere å spise andre steder enn i bilen, sier Clementz, og legger til at musa fint trenger gjennom åpninger på størrelse med en 50-øring.

STORT NOK: En hull på størrelse med en femtiøring er mer enn stort nok for at musa kommer seg gjennom. Foto: Bjørn Eirik Loftås
STORT NOK: En hull på størrelse med en femtiøring er mer enn stort nok for at musa kommer seg gjennom. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

- Er det større fare for skader på elbiler, med ekstra mye elektronikk?

- Både i elbiler og fossilbiler er det mye elektronikk, og vi skiller i så måte ikke på dem. Vi ser heller ikke at det er større brannfare etter skade på elektronikken i elbiler enn andre biler, sier Clementz.

Han legger imidlertid til at delekostnadene, for eksempel på styringsbokser og lignende, kan være ekstra høye på elbiler.

Han får støtte fra Arne Voll i Gjensidige.

- Etter hvert som tiden går, vil vi nok få inn flere skader, også på elbil, så de samme reglene gjelder her som for andre. I nyere biler er det kostbar elektronikk, uavhengig om det er el - eller biler med fossilt brennstoff, sier han til Elbil24.

Han legger til at ladeledningen som ofte ligger på bakken/tar nedi bakken muligens kan være mer utsatt for museangrep, men selskapet har ikke fått inn noen skadesaker på den så langt i år.

Kan føre til avkortning

Normalt dekker en vanlig kaskoforsikring skader som oppstår som følge av museangrep, men Clementz påpeker at også forsikringstaker samtidig forplikter å ta vare på bilen.

- Mediedekningen har vært så stor rundt museåret at de fleste bør ha fått med seg risikoen for skader. Står bilen parkert på en låve i ukesvis uten tilsyn, og du opplever senere at den har fått museskader, kan det argumenteres for at du har opptrådt uaktsomt - som igjen kan bety at du står i fare for å få avkortning på forsikringsutbetalingen, sier han.

Det verste kan være over

Clementz ser imidlertid lys i tunnelen. Det er nemlig høstmånedene som statistisk sett er de verste. Når snøen legger seg, blir det lunt mange steder i naturen, og da finner musa gjerne andre steder å søke tilhold.

- Det forventes at problemet vil avta i tiden vi nå går inn i. Forhåpentligvis vil det være betydelig redusert til jul. Det forventer både vi og skadedyraktørene vi samarbeider med, avslutter han.

Så får vi håpe det går noen år til neste gang det blir museår.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer