Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Du har sikkert fått med deg at det er noe som kalles «museår». Ifølge Forskning.no er dette et fenomen som har tiltatt fra tusenårsskiftet, og brukes om år der musebestanden er betydelig større enn i et normalår.
I fjor var et slikt år. Før der igjen i 2014. Mye tyder på at det vil være mindre skogmus nå i 2021 og starten av 2022, men at klatremus kanskje fremdeles vil holde seg oppe. Og kanskje til og med øke.
Dermed er det på sin plass å minne bileiere om å holde øynene åpne.

33 splitter nye elbiler du kan glede deg til i 2022
Rekordmange bilskadesaker
Om høsten og forvinteren trekker småskogmusa inn, både i boliger og i biler.
I sistnevnte kan den gjøre stor skade på inventar og særlig på ledninger, styringsbokser og annen elektronikk, dersom den ikke oppdages tidsnok.
Det merker forsikringsselskapene i disse tider.

Slik kommer den seg inn i bilen
Kommer mus seg inn i boligen, er det et tegn på at den ikke er tett.
Når det gjelder biler, er heller ikke de helt tette - og musa kan komme seg inn gjennom kanaler, gjerne via motorrom og hjulbuer - men også via åpne dører og vinduer.
Plastdeler kan den fint gnage seg gjennom - dersom fristelsen er stor nok.
For på innsiden er det som regel en eller annen godlukt som lokker den.
Undertegnede opplevde at mus hadde tatt seg inn i det lille oppbevaringsrommet til venstre for rattet i min bil. Der hadde jeg liggende en uåpnet sjokolade.
Da jeg oppdaget at det hadde vært inntrengere der, var sjokoladen alt annet enn uåpnet.

- Uhyre viktig
Heldigvis var bilen i daglig bruk, så musa hadde ikke rukket å forårsake skader på kjøretøyet før den ble avslørt.
Umiddelbart etterpå ventet en real vask og runde med støvsugeren.
- Det er uhyre viktig å fjerne alt som musa kan være interessert i, som sjokolade og andre søtsaker - men også smuler etter at man har spist.
- Skolebrød og annet som smuler lett, bør man kanskje vurdere å spise andre steder enn i bilen, sier Sigmund Clementz hos If forsikring til Elbil24 - og legger til at musa fint trenger gjennom åpninger på størrelse med en 50-øring.

- Er det større fare for skader på elbiler, med ekstra mye elektronikk?
- Både i elbiler og fossilbiler er det mye elektronikk, og vi skiller i så måte ikke på dem. Vi ser heller ikke at det er større brannfare etter skade på elektronikken i elbiler enn andre biler, sier Clementz.

Nå er billysene ekstra viktige: - Kan gi farlige situasjoner
Kostbar elektronikk
Han legger imidlertid til at delekostnadene, for eksempel på styringsbokser og lignende, kan være ekstra høye på elbiler.
Han får støtte fra Arne Voll i Gjensidige.
- Etter hvert som tiden går, vil vi nok få inn flere skader, også på elbil, så de samme reglene gjelder her som for andre. I nyere biler er det kostbar elektronikk, uavhengig om det er el - eller biler med fossilt brennstoff, sier han til Elbil24.
Han legger til at ladeledningen, som ofte ligger på bakken/tar nedi bakken, muligens kan være mer utsatt for museangrep.

På plass i Norge: Lover rekkevidde på 100 mil
Kan føre til avkortning
Normalt dekker en vanlig kaskoforsikring skader som oppstår som følge av museangrep, men Clementz påpeker at også forsikringstaker samtidig forplikter å ta vare på bilen.
- Står bilen parkert på en låve i ukesvis uten tilsyn, og du opplever senere at den har fått museskader, kan det argumenteres for at du har opptrådt uaktsomt - som igjen kan bety at du står i fare for å få avkortning på forsikringsutbetalingen, sier han.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.