Guide: Lade bilen hjemme

Alt du må vite om hjemmelading

Her får du enkle svar på spørsmål om kabler, ladebokser, priser, ladehastigheter og sikkerhet - og selvfølgelig tabbene du må unngå.

HJEMMELADING: Kjøper du elbil og har muligheten til å få installert en ladeboks hjemme, er vår klare anbefaling å gjøre det. Her kan du lære alt du trenger å vite. Foto: Pexels
HJEMMELADING: Kjøper du elbil og har muligheten til å få installert en ladeboks hjemme, er vår klare anbefaling å gjøre det. Her kan du lære alt du trenger å vite. Foto: Pexels Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Har du diesel- eller bensinbil i dag, men vurderer å kjøpe elbil? Da er det en del ting du må vite om - ikke minst når det gjelder hjemmelading. Her får du enkle svar på noen av de vanligste spørsmålene potensielle og ferske elbileiere lurer på omkring lading hjemme.

1. Hvordan lader jeg bilen hjemme?

Det er to måter å lade bilen hjemme. DSBs klare anbefaling er å få installert en spesiallaget ladeboks på egen strømkurs (ofte omtalt som Mode 3-løsning). Det betyr blant annet at det ikke skal være noe annet strømuttak mellom ladeboksen og sikringsskapet. Ladeboksen skrus fast i veggen eller i en stolpe, og har enten fastmontert eller løs kabel mellom boksen og ladekontakten i bilen.

AKTUELLE LØSNINGER: Boksen til venstre heter Easee og er en av Norges mest installerte. Den til høyre har to uttak og heter Charge Amps Aura. Foto: Produsentene
AKTUELLE LØSNINGER: Boksen til venstre heter Easee og er en av Norges mest installerte. Den til høyre har to uttak og heter Charge Amps Aura. Foto: Produsentene Vis mer

Det er også mulig å lade bilen via en vanlig stikkontakt (ofte omtalt som Mode 2-løsning). Selv om denne metoden er svært utbredt, er den å anse som «nødlading» og skal aldri brukes som en permanent løsning. Dette er fordi vanlige stikkontakter ikke er laget for den langvarige belastningen som lading av elbil representerer. I verste fall kan du risikere varmgang og brann.

Her sitter ladeboksen på kabelen, og denne er ofte ganske tung. DSB er krystallklar: Det er utrolig viktig at den henger i en krok eller hviler på et underlag, kurv eller lignende, for å unngå brudd i kontakten og tilhørende varmgang og brannfare. Disse stikkontaktene er nemlig ikke laget for å tåle vekta av ladeboksen.

HENG OPP: Bruker du en såkalt «nødlader» for vanlig stikkontakt, skal den aldri henge i stikkontakten. La den hvile på plant underlag eller heng den opp på skrue, som her. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HENG OPP: Bruker du en såkalt «nødlader» for vanlig stikkontakt, skal den aldri henge i stikkontakten. La den hvile på plant underlag eller heng den opp på skrue, som her. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Og bruk aldri skjøteledning! Det øker faren for elektrisk sjokk, kortslutning, overbelastning og brann.

FY FY: Skjøteledning skal aldri brukes til lading av elbilbatteriet. Foto: Øystein Fossum
FY FY: Skjøteledning skal aldri brukes til lading av elbilbatteriet. Foto: Øystein Fossum Vis mer

2. Hvor raskt går det å lade bilen hjemme?

Lading fra stikkontakt (Mode 2) er begrenset til en strømstyrke på 10A (ampere), selv om kursen støtter 16A, for å begrense belastningen og dermed også redusere faren for varmgang. I et vanlig 1-fas 230V-anlegg betyr det en maksimal ladehastighet på 2,3 kW. Vi sier maksimalt, fordi det alltid vil være et visst effekttap under ladeprossessen.

Har elbilen din et batteri med kapasitet på 60 kWh, kan du dermed regne at det tar minst 26 timer å lade det fra 0 til 100 prosent i et slikt scenario, ifølge Elbilgrossistens ladekalkulator.

Hvis du får installert en ladeboks og i stedet lader fra denne, vil strømstyrken samtidig kunne økes, ofte til et sted mellom 16A og 32A. Ved 16A øker ladehastigheten til maks 3,6 kW, og samme batteri vil dermed bruke minimum 16,3 timer å lade til 100 prosent. Ved 32A vil ladehastigheten øke til 7,4 kW, og minimum ladetid vil da reduseres til 8,2 timer, dersom batteriet skal lades fra helt tomt til helt fullt.

Nye boliger er oftere og oftere utstyrt med et 3-fas 400V-anlegg. Det muliggjør betraktelig høyere ladehastighet, inntil 22 kW på 32A. Det vil i så fall bety at minimum ladetid reduseres til 2,7 timer, hvis elbilen din støtter det.

Ved så høye effekter er det ikke lenger tilgang på strøm som er begrensningen, men ombordladeren i bilen. I dagens elbiler takler de fleste 7 kW, mens noen har 11 kW ombordlader som standard. Enkelte bilmodeller tilbyr en ombordlader på 22 kW som tilvalg.

Husk samtidig at de færreste tømmer elbilbatteriet helt mellom hver lading, så normalt vil batteriet være fulladet raskere enn disse tallene indikerer.

Hold orden på begrepene

  • kW (kilowatt) angir lade-effekt, som igjen gjenspeiler ladehastighet. Jo høyere verdi, desto raskere kan bilen lades.
  • kWt/kWh (kilowattimer/kilowatt hour), angir kapasitet (mengde) og batteristørrelse (egentlig kapasitet for energimengde).
  • Jo høyere verdi, desto større batteri har bilen. Lades for eksempel bilen med 1 kW i 1 time har du ladet 1 kWt i batteriene. En enkel tommelfingerregel er at mer kompakte elbiler har et forbruk på mer eller mindre 2 kWt per mil (eller ofte, internasjonalt, uttrykt som 20 kWt per 100 km). De større bilene forbruker ofte rundt 2,5 kWt per mil, når sommer og vinter inkluderes. Tallene varierer imidlertid fra en bilmodell til en annen.

3. Hvordan installerer jeg en ladeboks hjemme?

Installasjon av ladeboks hjemme krever at du bruker en godkjent el-installatør til å ta jobben. Mange aktører som selger slike ladebokser, tilbyr løsningene komplett med installasjon.

Siden det finnes mange forskjellige løsninger i markedet, er det viktig at du gjør deg opp en mening om hva som er viktig for deg. Vil du ha et opplegg som gjelder for én bil om gangen, eller kan det bli behov for å lade to biler samtidig en gang i fremtiden? Vil du at ladingen skal skje raskest mulig (dyrt) eller kan du klare deg med noe som går saktere (billigere)? Trenger du tilgang til å styre ladingen via en app på mobiltelefonen?

Kartlegg hva som er mulig å få til der du bor, sammen med elektroinstallatøren du velger til jobben.

Husk også at prisene kan variere mye fra leverandør til leverandør, så innhent tilbud fra forskjellige aktører før du gjør en avtale. Det kan også være en god idé å diskutere leverandører og løsninger med andre elbil-eiere før du bestemmer deg.

3. Hva koster det å installere ladeboks?

Du kan velge å kjøpe ladeboks separat og bestille el-installatør selv, eller du kan kjøpe en totalpakke - der leverandøren også ordner med installasjon. Det er heller ikke uvanlig at bilforhandlere gir deg et godt tilbud på slike pakker, når du kjøper bilen.

I tabellen under har vi plukket ut noen aktuelle løsninger, som gir deg en pekepinn på prisnivået.

Installasjonsprisen har som regel har noen begrensninger, blant annet på maksimal antall meter mellom ladeboks og sikringsskap, avstand fra nærmeste installasjonspartner og lignende. Den må derfor anses som den laveste prisen du må belage deg på å betale.

Husk også at det er vanlig med kampanjetilbud i denne bransjen, så her gjelder det få følge med.

Ladebokser for hjemmelading, priseksempler**

Aktør Løsning Maks ladeeffekt Pris uten montering Pris med montering
Circle KEasee hjemmeladeboks22 kWkr 6995*kr 15.590*
PowerEasee hjemmeladeboks22 kWkr 6990*kr 15.485*
ElkjøpWallbox Pulsar Plus22 kWkr 7990*-
ElbilgrossistenMennekes Compact E11 kWkr 3990*kr 11.990*

* Kampanjetilbud ** Priser innhentet 13.01.2021

4. Hva koster det å lade hjemme?

Strømprisene varierer ikke bare gjennom året, men også gjennom døgnet. Det finnes også en rekke forskjellige strømleverandører og avtaler. Det er derfor vanskelig å si nøyaktig hva det koster å lade hjemme. Mange opererer likevel med en snittpris på én krone pr kWh gjennom året. Da er både strømpris og andre avgifter medregnet.

I så tilfelle blir regnestykket relativt enkelt. Hvis elbilbatteriet på 60 kWh skal fullades fra 0-100 prosent, vil kostnaden ligge i størrelsesorden 60-70 kroner. Da har vi tatt høyde for noe effekttap under prosessen, noe som er helt normalt.

Så kommer et annet interessant spørsmål: Hvor langt kan du kjøre med fulladet batteri? Det avhenger også av mange faktorer, men basert på våre egne erfaringer, bør du regne minst 2 kWh pr kjørte mil i snitt på mange modeller i folkeklassen (selv om produsenten ofte oppgir et lavere tall). Det vil i så fall bety 2-3 kroner pr mil i snitt, noe som er langt lavere kostnad enn for typiske bensin- og dieselbiler. Og husk: Du kommer ofte mye lenger på hver lading om sommeren enn om vinteren.

I tillegg kommer fordeler som lavere årsavgift, lavere kostnader i bomringene og ofte lavere vedlikeholdskostnader.

5. Hva koster det å kjøpe ekstra kabler, og hva skal jeg se etter?

Merk at en del av ladeboksene kommer med fastmontert kabel. Her er det viktig at du velger en med riktig støpsel til kontakten i elbilen din. Andre kommer uten ladekabel, og da bruker du den som fulgte med bilen din.

Hvis du trenger å kjøpe en erstatningskabel, er det kostbart - avhengig av lengde, maks effekt og produsent, må du belage deg på at det fort koster deg 2-3.000 kroner.

De aller fleste elbiler benytter en kontakt som kalles Type 2, som er den øverste på bildet under:

CCS: Den øverste kontakten kalles Type 2. Sammen med den nederste utgjør den kontakttypen CCS, som er den aller mest utbredte på nye elbiler i dag. Merk at CCS kun benyttes til hurtiglading på offentlige ladestasjoner og ikke til hjemmelading. Foto: Bjørn Eirik Loftås
CCS: Den øverste kontakten kalles Type 2. Sammen med den nederste utgjør den kontakttypen CCS, som er den aller mest utbredte på nye elbiler i dag. Merk at CCS kun benyttes til hurtiglading på offentlige ladestasjoner og ikke til hjemmelading. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

De fleste hjemmeladerne har også Type 2-kontakt i boksen (hann), og da vil dette være en korrekt ladekabel:

TYPE 2-KABEL: Denne erstatningskabelen fra Besen er fem meter lang. Den støtter kun 1-fas-anlegg, 16A og maks ladeeffekt på 3,7 kW. Prisen ligger på rundt 2000 kroner. Foto: Produsenten
TYPE 2-KABEL: Denne erstatningskabelen fra Besen er fem meter lang. Den støtter kun 1-fas-anlegg, 16A og maks ladeeffekt på 3,7 kW. Prisen ligger på rundt 2000 kroner. Foto: Produsenten Vis mer

Enkelte elbiler har en rund ladekontakt, denne kalles Type 1, som for eksempel på Kia Soul Electric. Her ser du et eksempel på korrekt ladekabel til biler med denne kontakten: Type 2 mot ladeboksen, Type 1 mot bilens kontakt:

TYPE 1-KABEL: Tilsvarende som den over, men med Type 1-støpsel til biler med denne kontakten. Prisen er som regel omtrent den samme. Foto: Produsenten
TYPE 1-KABEL: Tilsvarende som den over, men med Type 1-støpsel til biler med denne kontakten. Prisen er som regel omtrent den samme. Foto: Produsenten Vis mer

Det finnes også andre kontakter og ladekabler, men da er det ofte eldre modeller det er snakk om.

Til offentlige hurtigladestasjoner er de to systemer som regjerer, CCS og Chademo, som du kan lese mer om her.

Til slutt: Kjøp kun kabler fra anerkjente produsenter og av forhandlere du stoler på. Du kan finne rimelige kabler på eBay og andre utenlandske markedsplasser på nett, men det er ofte vanskelig å verifisere kvaliteten på disse.

Lykke til med hjemmeladingen!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer