(Elbil24): Amerikanerne kaller den «the park anywhere»-button. I Norge er den også hyppig brukt som en løsning for å legitimere en kort og ulovlig stans.
Det kan nemlig være fristende å bruke nødblinken på bilen dersom man har et kort ærend, men det er ulovlig å parkere der du befinner deg.
Nødlysene på bilen gir deg imidlertid ikke rett til å foreta en slik ulovlig stans.
- Ingen kan gjøre en ulovlig parkering lovlig med å bruke varselblink. Snarere risikerer du en større bot enn du ellers ville fått. Det sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i Naf i en pressemelding.

EQC, I-Pace eller e-tron? Se eiernes egne terningkast
Menn tar seg til rette
En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Naf viser imidlertid at bilister ikke nødvendigvis bryr seg om denne advarselen.
Én av fem under 40 svarer «det er greit» på spørsmål om deres holdning til å gjøre korte stopp og sette på nødlys på steder hvor det ikke er tillatt å stanse.
Undersøkelsen viser videre at menn, folk fra Oslo og folk med høy inntekt er på norgestoppen i å velsigne feil bruk av nødblink.
Mens landssnittet er 13 prosent, svarer mer enn hver fjerde osloborger (27 prosent) at det er greit. 22 prosent av dem som tjener mer enn 800.000 kroner i året svarer det samme. Langt flere menn enn kvinner svarer at det er greit.

Mobilbruk i bil: Hva er egentlig lov?
Her er det lov å bruke nødblink
- Mange bruker varselblinken som om det var et «arrestanten løslates»-kort. Det er det ikke. Snarere kan det virke omvendt. Nødlysene blir rett og slett et varsel om en ulovlig parkering. Det fremhever den ulovlige parkeringen og tiltrekker seg oppmerksomhet, sier Braadland.
Han sier at jussen i dette er krystallklar og at nødblink er en forlengelse av varseltrekanten. Derfor skal den kun brukes til å varsle en situasjon hvor du er i nød. Alt annet er å undergrave bruken av nødlys.
- De tilfellene man skal bruke nødlys, er ganske opplagte: Man må være i nød, og man må stå der uten praktiske alternativer. Det er et varsel om at her skal jeg ikke stå, og at jeg vet jeg ikke skal stå her. Varsellys er spesielt viktige i mørket, for å markere hvor bredt og hvor langt kjøretøyet er, sier Braadland.
- Har du sett denne?
Risikerer dobbel bot
Bøtesatsen for ulovlig parkering starter på 900 kroner, og kan øke med alvorlighetsgrad, for eksempel om man hindrer kollektivtrafikken.
Setter du på nødblink i tillegg, risikerer du nok en bot. Braadland forklarer:
- Ved å sette på nødlys bruker du lysene feil. Det mange ikke tenker på, er at politiet faktisk har mulighet til å gi deg bøter for ulovlig lysbruk, slik de for eksempel gjør ved ulovlig bruk av tåkelys.

Ikke glem dette tallet: - Kan bli en dyr overraskelse
At bilister bruker nødblinken ved korte stopp og små ærend, bygger trolig på en bevisst eller ubevisst misforståelse.
- Det finnes ikke noe i Norge som heter «midlertidig stans». Man skiller mellom «parkering» og «av- og påstigning». Hvis stansen din ikke er en kort «av- og påstigning» for en passasjer, så er det en parkering. Det finnes ikke noe mellom dette. I en sone med parkering forbudt eller i et sykkelfelt så er også en tidsbegrenset parkering forbudt, selv om man bruker nødlys. Stans, også med motoren i gang, kan ikke legitimeres med nødblink, avslutter myndighetskontakten i Naf.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.