Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): De siste dagene har det vært stort fokus på at elbiler dominerer stort på nybilstatistikken i Norge. I 2020 ble andelen nyregistrerte elbiler for første gang større enn alle andre drivlinjer til sammen, viser tall fra Statens vegvesen.

Knusende elbil-tall
Kraftig økning i bruktmarked
Selv om den totale personbilparken fortsatt består av rundt 90 prosent diesel- og bensinbiler, har det de siste ti årene blitt registrert nesten 360.000 elbiler i Norge. Det har dessuten gått snart seks år siden elbiler som Volkswagen e-golf, Kia Soul Electric og Tesla Model S for alvor ble populære nybilkjøp for norske kunder - og samtlige av dem har siden solgt i bøtter og spann.
Det gjør at vi etter hvert har fått et betydelig bruktmarked for elbiler.
En gjennomgang av annonsene på Finn viser at det i skrivende stund ligger 5708 brukte, elektriske kjøretøy til salgs - med prislapper fra 6000 kroner for den billigste Think City fra 2011, til 1.999.000 kroner for den dyreste Porsche Taycan fra 2020.
Det er nesten 2000 flere enn da vi gjorde samme sjekk i januar 2020.
Flest Nissan Leaf
Den enkeltmodellen det finnes flest brukte eksemplarer av på Finn, er ikke uventet Nissan Leaf, med 764 eksemplarer. Det er samtidig den elbilen som det er registrert klart mest av i Norge, med hele 65.428 eksemplarer pr 30.12.2020. Prisene på Finn starter på 36.000 kroner for den billigste 2011-modellen.

Like bak finner vi VW e-Golf, med 724 eksemplarer. Dette er også den elbilen det er registrert nest flest av i Norge, med 47.541 eksemplarer pr 30.12.2020. Denne har ikke vært på markedet så lenge som Leaf, og prisene starter på 99.000 kroner for billigste 2015-modell.
I tabellen under har vi listet ut de 15 elbilmodellene som dominerer på Finn i skrivende stund. Vi har også tatt med prisene på de billigste og dyreste eksemplarene:
Brukte elbiler på Finn pr 30.12.2020
Bilmodell | Antall til salgs | Pris billigste | Pris dyreste |
Nissan Leaf | 765 | 36.000 kr | 379.000 kr |
VW e-Golf | 724 | 99.000 kr | 359.000 kr |
Tesla Model S | 483 | 219.000 kr | 869.000 kr |
BMW i3 | 420 | 65.000 kr | 388.000 kr |
Hyundai Kona | 319 | 269.000 kr | 449.000 kr |
Kia Soul | 292 | 89.900 kr | 425.000 kr |
Audi e-tron | 291 | 529.000 kr | 1.099.000 kr |
Tesla Model X | 217 | 499.000 kr | 1.060.000 kr |
Renault Zoe | 191 | 50.000 kr | 324.000 kr |
Hyundai ioniq | 187 | 156.000 kr | 310.000 kr |
Jaguar i-Pace | 187 | 555.000 kr | 968.000 kr |
Tesla Model 3 | 177 | 375.000 kr | 589.999 kr |
VW ID.3 | 156 | 329.000 kr | 469.000 kr |
VW e-Up | 150 | 62.000 kr | 224.900 kr |
Kia e-Niro | 125 | 289.000 kr | 449.000 kr |
Tesla Model S mest populær
Hvilke annonser har så vært de mest populære i året som har gått? Vi spurte Finn, som gikk gjennom statistikkene sine for oss.
Listen de kom opp med, viser at hvis du annonserer en brukt Tesla Model S, ligger du best an til å få mange besøk på annonsen din, men også Nissan Leaf og VW e-Golf er populære.
Vi gjør oppmerksom på at listen under kun er en rangering, og sier ikke noe om hvor mange som besøkte annonsene:
Best besøkte elbil-annonser i 2020
Rangering | Bilmerke | Bilmodell |
1 | Tesla | Model S |
2 | Nissan | Leaf |
3 | Volkswagen | e-Golf |
4 | Tesla | Model X |
5 | BMW | i3 |
6 | Audi | e-tron |
7 | Tesla | Model 3 |
8 | Kia | Soul |
9 | Hyundai | Kona |
10 | Jaguar | i-Pace |
Kilde: Finn.no

Kan være lukrativt
Å kjøpe brukt elbil kan være en meget god løsning, ikke minst økonomisk. Forbrukerøkonom Magne Gundersen har tidligere sagt til Elbil24 at en brukt elbil er det mest økonomiske bilkjøpet du kan gjøre. Du unngår verditapet ved nybilkjøp og du sparer penger på verksted og drivstoff.
Kjøper du en bil som er under 8 år, er det som regel fortsatt garanti på batteriet, ettersom de fleste er solgt med garanti som dekker opp til det som kommer først av 8 år og 160.000 kilometer.
De fleste garanterer at batteriet i denne perioden skal ha igjen minimum 70 prosent av kapasiteten den hadde som ny. Husk for øvrig at eldre elbiler ofte hadde betydelig dårligere rekkevidde allerede i utgangspunktet, enn dagens modeller.
Det er imidlertid en del andre ting du bør sjekke før du slår til. Det kan du lese alt om i saken under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.