(Elbil24): Den teknologiske utviklingen i bilbransjen har skutt fart de senere årene og det ble for lengst vanlig med automatisk innklappbare speil.
Det ser utvilsomt flott ut når bilen selv klapper inn og ut speilene når du låser eller låser opp bilen. På denne tiden av året kan imidlertid snø og is føre til at mekanikken fryser.
Er speilene frosset fast når automatikken inntreffer, kan regningen bli høy for deg som bileier. Derfor går Naf ut og ber deg være obs på muligheten for uhell.
- I noen tilfeller må man bytte hele speilet fordi mekanikken ryker eller fordi en liten del ikke klarer påkjenningen som kommer når motoren forsøker å klappe ut et fastfrosset speil, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i Naf i en pressemelding.

Stemplet som «ekstremt farlig» i Sverige. Nå tar Ford grep
- Helt unødvendig
Han mener det er helt unødvendig å ende opp med en regning fordi speilene har frosset.
- Når vi vet hvor mye elektronikk som er bygget inn i moderne speil, både i form av oppvarming, blinklys og kameraer, kan regningen komme opp i flerfoldige tusen kroner, sier Svendsen.
For å være sikker på å unngå den regningen, råder han til denne enkle løsningen: Å deaktivere funksjonen.
- Alle biler som har automatisk innklappbare speil har også en bryter der man kan deaktivere funksjonen. Dette er så enkelt som at man kan spare tusenlapper ved et eneste knappetrykk, forklarer Svendsen.
Dekkskift gir god timing
Nedbør og vekslende temperaturforhold øker faren for trøbbel med automatisk innklappbare speil. Smeltevann kan trenge inn i mekanismen og sørge for at speilet fryser fast. Når så elektronikken forsøker å klappe speilene inn eller ut, kan elektronikken eller overføringen skades.
Naf råder deg derfor til å skru av funksjonen og ha den avslått gjennom vinteren.
- Gjør det til en vane at du deaktiverer funksjonen når du legger om til vinterdekk, så kan du skru den på igjen når sommerdekkene skal på, sier Svendsen.
Silikon for vinduene
Mange moderne biler har i dag såkalte rammeløse vinduer som senkes noen få millimeter hver gang du åpner døren. Også disse er sårbare for snø og is.
- Mange nye elbiler, og andre nyere biler, har rammeløse vinduer. I likhet med innklappbare speil så styres også disse av ulike motorer og elektronikk. Fryser de fast til gummilistene, kan også dette føre til skader som er kostbare å reparere, sier Svendsen.
Det er ikke mulig å deaktivere rammeløse vinduer-funksjonen, fordi dette er måten vinduene tetter inn mot karosseriet på for blant annet å hindre vindsus.
- Vi anbefaler at man smører listene med en silikonstift eller med silikonspray. Da forhindrer du enkelt at vinduene fryser fast. Bruk gjerne også stiften på gummilistene rundt dørene. Det er ikke så mye vann som skal til før også døren fryser fast, sier Svendsen.
Naf oppfordrer også å tenke litt på låsene i den kalde tiden.
- De fleste moderne biler låses opp og igjen nøkkelløst. Det gjør at mange glemmer å smøre låsene. Men en dag er kanskje batteriet tomt i senderen som du holder i hånden. Om du da har sørget for at låsene er smurt, blir det enkelt å låse seg inn på gamlemåten, avslutter Svendsen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.