Elbil-lading i kulda

Denne ladetabben kan bli svært dyr

På mange hurtigladestasjoner flyr hundrelappene lenge før batteriet er halvfullt.

20 KULDEGRADER: Batteriet var langt fra tomt, likevel tok det vinter og votter å få fulladet det. Les saken, så ser du hvorfor. Foto: Bjørn Eirik Loftås
20 KULDEGRADER: Batteriet var langt fra tomt, likevel tok det vinter og votter å få fulladet det. Les saken, så ser du hvorfor. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Det er mye positivt knyttet til å være elbil-eier - også på iskalde vinterdager. For det første slipper du å bekymre deg for den mekaniske slitasjen som fossilmotorer ofte rammes av ved småkjøring i mange minusgrader. For det andre virker varmeapparatet med én gang du skrur det på, dessuten har de fleste muligheten til å forvarme kupéen uten behov for å montere motor- og kupévarmer.

Men det er også noen utfordringer som krever mer planlegging enn for diesel- og bensinbil-eiere vinterstid.

Betydelig redusert rekkevidde kan være én av dem. Enkelte biler rammes imidlertid langt mindre enn andre, noe du kan lese mer om i vår store undersøkelse av rekkevidden på norske elbiler:

Å lade et kaldt batteri

En annen utfordring fikk vi selv erfare, under vår test av Xpeng G3 nylig. Kvelden før rekkeviddetesten glemte vi å sette bilen til lading, og dermed stod vi med 65 prosent kapasitet morgenen etter, og ikke 100 prosent som vi skulle hatt.

Og det var 20 kuldegrader denne morgenen ...

Å hurtiglade bilen når temperaturen er så lav, kan være svært tidkrevende. Enkelt forklart skyldes dette at de kjemiske reaksjonene som skjer i dagens litium-ion-batterier under lading, går tregere jo kaldere det blir. Det blir en slags indre motstand som forsinker hele prosessen.

Og når temperaturen blir så lav som -20 grader, går ladingen vesentlig tregere. Prosessen kan faktisk ta inntil 6 ganger så lang tid ved -20 grader som ved +10 grader, ifølge målinger Elbilforeningen har foretatt.

Så hvordan skal man unngå dette? Jo, ved å få opp temperaturen på batteriet før lading. Det skjer automatisk under kjøring, men det kan ta en god stund, kanskje en time eller mer, før temperaturen er på et nivå som gir en ladehastighet som er i nærheten av det du skal kunne forvente på en god sommerdag.

Slik gikk det med oss

I vårt tilfelle kjørte vi kun i 15 minutter, før vi koblet oss på en hurtigladestasjon hos Circle K. Batterikapasiteten var nå 58 prosent.

Vi skjønte raskt at dette kom til å gå tregt.

Etter én time hadde vi kun fått påfyll av 13,9 kWh. Kapasiteten hadde da krøpet fra 58 til 78 prosent. 20 prosentpoeng økning på en helt time, altså. Batteriet på vår testbil skal egentlig kunne lades 3,5 ganger raskere under optimale forhold.

EKSTREMT: Fra 58 til 78 prosent kapasitet på én time i hurtigladeren. Det er ekstremt sakte. Foto: Bjørn Eirik Loftås
EKSTREMT: Fra 58 til 78 prosent kapasitet på én time i hurtigladeren. Det er ekstremt sakte. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

På slutten av syklusen hadde hastigheten riktignok krøpet til litt over 20 kW, men selv det er godt under halvparten av normalhastighet.

Hadde det ikke vært for at vi skulle måle rekkevidde denne dagen, hadde vi avsluttet ladeprosessen nå, siden hastigheten strupes ytterligere etter 80 prosent på de aller fleste elbiler. I vårt tilfelle sank hastigheten til rundt 10 kW ved 85 prosent, og da prosessen stoppet ti prosentpoeng senere hadde vi brukt nærmere to timer på å lade batteriet fra 58 til 95 prosent.

Jan H. Ihle fra Ionity gir tips til hvordan du skal få en best mulig opplevelse ved lynlading. Vis mer

Hell i uhell

Nå var det kun én ting som gledet oss: Vi hadde valgt en ladestasjon fra Circle K der vi bare betalte for hver kWh vi mottok, ikke en minuttpris i tillegg. Dermed endte regningen på kurante 115 kroner for de mottatte 26 kWh.

Hadde vi for eksempel i stedet brukt konkurrent Recharge fra Fortum, der du betaler 3 kroner og 10 øre pr minutt for hurtiglading, ville regningen endt på 372 kroner for to timer i laderen. Det hadde med andre ord blitt noen svært dyre kilometre ...

Dette bør du gjøre

Å hurtiglade et kaldt elbilbatteri kan altså bli svært kostbart, i tillegg til å være svært tidkrevende.

Det aller beste er altså å lade batteriet før du parkerer etter å ha vært på tur, ikke dagen etter. Dette er spesielt viktig å tenke på nå i vinterhalvåret. Har bilen din i tillegg en aktiv forvarmer (varmepumpe), kan det øke rekkevidden betraktelig når temperaturen kryper godt under null. Det kan du lese mer om i denne saken.

Og skulle du komme i en situasjon der du likevel må hurtiglade et kaldt batteri, bør du benytte en lader der du betaler pr mottatt kWh, ikke pr minutt.

I testen av Xpeng G3 vil du se at lading av varmt batteri etter en lang kjøretur er noe helt annet enn å lade et iskaldt batteri. Testen kan du lese her på Elbil24 senere denne uka. Følg med!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer